2021. március 26. | 09:41

A márka egyik legismertebb modellje az elmúlt években sokat veszített népszerűségéből.

A Ford Motor Company bejelentette, hogy 2022 márciusában befejezi a Mondeo gyártását Európában. Ennek oka, hogy az amerikai vállalat az elektromos autókra (EV) és a szabadidő-autókra (SUV) összpontosít a jövőben. A Ford azt is közölte, hogy a Mondeónak nem lesz utódja az öreg kontinensen.

Az első generációs Mondeót 1993 márciusában dobta piacra a Ford, a cég „világautónak” hívta a konstrukciót, ez a márka egyik legismertebb globális modellje. 2001-ben több mint 86 500 Mondeót értékesítettek világszerte, ám népszerűsége kezdett megkopni, az utóbbi évek során folyamatosan vesztett piaci részesedéséből, miközben az utcai terepjárók iránt egyre nagyobb lett a kereslet. A Ford tavaly mindössze 21 000 darab Mondeót tudott eladni, üzleti szempontból tehát nem igazán támadható az amerikaiak döntése.

A Ford szóvivője azt mondta az Autocar újságírójának, hogy a vállalat azért rendelte el a Mondeo gyártásának leállítását, mert szeretné megváltoztatni a vásárlói preferenciákat. A szóvivő úgy fogalmazott, hogy a cég úgy alakítja ki személygépjármű-kínálatát Európában, hogy az megfeleljen a vásárló igényeknek az elektromos autózás kiteljesedésekor. A villanyautók mellett a SUV-szegmens is fontos a Ford a számára, 2020-ban az eladásai 39 százalékát a terepjárók és crossoverek tették ki, ez 8 százalékos növekedést jelent a 2019-es év azonos időszakához képest.

A Mondeo nyugdíjba vonulásával a figyelem a Fiestára és a Focusra terelődhet, a két ferdehátú modell életciklusa 2023-ban vagy 2024-ben érhet véget. Elképzelhető, hogy plug-in hibridként térnek vissza a piaci körforgásba, mielőtt a Ford teljesen elektromossá válik.

A vállalat ugyanis közben azt is megerősítette, hogy 2030-tól kezdve felhagy minden belső égésű motorral felszerelt autó árusításával Európában és az Egyesült Királyságban, 2026-ra pedig minden általa áruba bocsátott modell elérhető lesz teljesen elektromos és/vagy hibrid kivitelben is.

A villamosítási célok elérésnek érdekében a Ford korszerűsíti a valenciai üzemét, hogy ott lehetségessé váljon a 2,5 literes Atkinson-ciklusú, változó szelepvezérlésű benzinmotor gyártása. Ezt az erőforrást a Kuga, a Galaxy és az S-Max kapja meg 2022 végétől. A motor jelenleg a mexikói Chihuahában készül.