2019. június 21. | 14:02

Luis Martinez-Almeida szerint az autómentes övezet helyett, új autó vásárlását kell támogatni a klímaváltozás miatt.

Spanyolország fővárosának új polgármestere épp csak hivatalba lépett, máris olyan intézkedéssel kezdte munkáját, amire az egész európai sajtó felfigyelt.  A 6 hónappal ezelőtt bevezetett madridi autómentes zóna, a „Madrid Central” intézkedés megszegőinek bírságolását felfüggeszti Luis Martinez-Almeida.

Az intézkedés értelmében eddig csak elektromos autók, mentők, közérdekű áruszállítok és lakók hajthattak a belsőbb területre elavult emissziós értékeket produkáló autókkal. A madridi tiszta levegő zóna sikere 6 hónappal ezelőtt még megkérdőjelezhető volt, de a bevezetés óta rengeteg adatot gyűjtöttek a kihelyezett műszerek

2019 óta gyűjtött adatokból kiderült, hogy a nitrogén-dioxid (NO2) koncentrációja jelentősen csökkent a mind a zóna, mind pedig a város egyéb területein is az elmúl 9 évhez képest. Számokban kifejezve a központi részen, azaz a Madrid Central területén 44%-kal alacsonyabb a koncentráció a tavalyi évhez képest, de még az elmúlt 9 év legjobb értékét is 26%-kal veri a mostani állapot. Ennek fényében az intézkedés hatása mindenképpen figyelemre méltó.

A tavaly bevezetett intézkedés egyébként nem véletlen, hiszen az EU városai közül Madrid az egyik ahol a legnagyobb a légszennyezés mértéke. Az EU ezért több millió eurós büntetést helyezett kilátásba a város számára. A 2018 novemberében bevezetett intézkedés hatására azonban Madrid légszenyezése el sem érte az EU-s maximum értéket, aminek köszönhetően jó esélyük lenne elkerülni a bírságot.

A „Madrid Central” hatása a város összes levegőminőség-mérő műszerén csökkenést mutatott ki, ami olyan kiemelkedő eredmény amit egyik autómentes övezetet létrehozó intézkedést bevezető EU-s város nem tudott még összehozni. Berlinben és Liszabonban indultak hasonló kezdeményezések, de a nitrogén-dioxid szintjét csupán 12%-kal tudták csökkenteni.

A légszennyezettség negatív hatása legjobban a gyerekek és újszülöttek számára jelent problémát. Emiatt a gyermekes szülők nagyon örülhettek az intézkedés bevezetésének, de az életminőségre és a helyi gazdaságra is volt hatása. Lényegesen csökkent a forgalom okozta zajterhelés ezzel egyenes arányos a városlakókat érintő stresszhelyzetek is enyhültek. A légszennyezés, zajterhelés, forgalmi dugók visszaszorításával, sokkal élhetőbb lett város.

A CBRE tanácsadó cég vizsgálta a járművek kitiltásának helyi üzletekre gyakorolt hatását és arra a megállapításra jutott, hogy a vásárlók száma nem csökkent, ugyanakkor az ingatlanok értéke érezhetően nőtt.

A hosszútávú hatások között szerepel, hogy a járműpark tisztábbá válik, alacsony károsanyag-kibocsátású járművek eladása nő. Az ANFAC adatai szerint 2018 első negyedévétől 2019 első negyedévéig 93 %-kal nőtt ezen járművek eladása.

Azzal, hogy az új polgármester meghatározatlan időre felfüggesztette a szabálysértők bírságolását, olyan lépést tett, amire még sehol nem volt példa, ugyanis még egyetlen város vezetése sem vonta vissza az autómentes zóna bevezetését. Kampányában Martinez-Almeida azzal indokolta ezt a lépést, hogy a klímaváltozás elleni harcnak szerinte hatékonyabb módszere a kevésbé szennyező autók vásárlására szánt állami támogatás. Mivel a polgármesteri székbe ő került, feltételezhetően a választók nagyobb része is elfogadhatónak tartotta az ajánlott alternatívát.

Az EU reakciója kérdéses a 2018 novemberében bevezetett intézkedés betartatásának felfüggesztésével kapcsolatban, mivel ennek köszönhetően volt esélyük elkerülni a városi légszennyezés miatt kilátásba helyezett több milliós büntetést. Kérdéses, hogy tudja-e majd tartani a legminőségi értékeket a spanyol főváros?

Szerinted mi a jobb megoldás: az autópark megújításának támogatása, vagy kitiltása a városközpontokból?