2019. június 13. | 11:27

A franciák hobbiterepjárója megnyerő formatervet kapott, kiemelkedik az SUV modellek tömegéből

A PSA-konszern egy olyan lépést tett az új 1,5-ös dízelmotor bemutatásával, mely egyértelmű jelzést adott az autós világnak: a gázolajos motorokról még nem mondanak le a franciák, bármennyire is szeretnék sokan az ilyen erőforrások számlájára írni a környezetszennyezés minden problémáját. A modern, részecskeszűrővel és SCR-rel ellátott dízelek akár olyan tiszta üzemre is képesek, mint bármelyik mai benzinmotor, a Peugeot BlueHDi blokkja pedig a 2020-ban életbelépő, Euro 6.2-es normát is teljesíti.

Peugeot 3008 - Teszt Alapjárat

Ezzel a motorral teszteltem most a Peugeot népszerű hobbiterepjáróját, a 3008-at. A 2009-től futó első generáció inkább egyterűs kialakítása után a második széria már egyértelműen az SUV irányba indult el, ezzel meglovagolva a piac nyújtotta lehetőségeket. A jól variálható EMP2-es platformnak köszönhetően a 3008 minden irányban nagyobb lett elődjénél, hiszen többek közt a hossza 8, a tengelytávja pedig 6 centivel nőtt meg. A 2017-es Év Autója díjat is bezsebelő modell kiváló partner a mindennapokban, persze idegesítő franciás dolgokból is akad néhány. Ezt azonban bőven elkendőzi a kényelmes kialakítás és a kreatív megoldások.

Peugeot 3008 – minden irányból karakteres forma

Végre egy hobbiterepjáró, mely nem túlságosan gömbölyű, de nem is németesen élre vasalt. A 3008 rengeteg érdekes részletet tartalmaz, hosszasan el lehet vizsgálódni a formaterven úgy is, hogy nem megyünk az első tengelynél hátrébb. Izgalmas a homorú hűtőmaszk, melyet agresszív lámpák fognak közre. A kicsit Range Roveres kamu szellőzőnyílások is jól mutatnak géptető szélein, talán a kályhaezüst alsó koptatót el lehetett volna engedni, de ez már tényleg csak egyéni vélemény.

Peugeot 3008 - Teszt Alapjárat

Az autó oldalán sem állt meg a tudomány, a magasra húzott övvonal és a karakteres élek jól mutatnak, az oroszlánkarmolás-szerű hátsó lámpák pedig egyedivé teszik a farrészt is. Az ügyesen alkalmazott fényes fekete betétek trükkösen játszanak az ember szemével, az összhatás pedig semmiképpen sem nevezhető unalmasnak.

Peugeot 3008 – a kényelem az úr

A látványos külsőhöz hasonló belső társul, ráadásul igyekeztek még a filléres megoldásokat is jól alkalmazni. Az anyaghasználat rendben van, a kopogós műanyagokat pedig az ajtókon és a műszerfal jelentős részén szürke szövettel húzták be, mely egyrészt illik az üléshuzathoz, másrészt nem kelt kellemetlen érzéseket az emberben a tapintásuk. A gyártónál már korábban megjelent lapított kormány még mindig újszerűnek hat, használata pedig némi megszokást igényel. Már csak azért is, mert viszonylag nehézkes a megfelelő üléspozíció kialakítása annak érdekében, hogy a kormány ne takarja ki a műszeregységet. Ez például úgy oldható meg, hogy hobbiterepjárósan magasra állítja az ember az ülést, ekkor az alacsonyra engedett kormány felett el lehet látni rendesen.

Peugeot 3008 - Teszt Alapjárat

Ha már az ülésekről esett szó, az első sorban kifejezetten jól formázottak a műbőr-szövet borítású fotelek. A tesztautóban memóriás, elektromosan állítható ülések voltak masszázsfunkcióval, mely a kategória élvonalához tartozik. Hátul is kényelmesen elférni, a láb- és válltér is megfelelő. A méretnövekedés másik nagy előnye, hogy a csomagtér sokkal nagyobb lett, így már alaphelyzetben is 520 literrel lehet gazdálkodni. A jól variálható kabinban teljesen síkba dönthetőek a hátsó ülések, a leborítható anyósülés pedig a hosszabb tárgyak szállításánál lehet hasznos.

Peugeot 3008 - Teszt Alapjárat

Az alapáras digitális műszerfal okos húzás a franciáktól, egészen szép a grafikája is, az animációk pedig gyorsan futnak rajta. Az viszont más kérdés, hogy amíg a 3008-ban jónak mondható ez képkidolgozás, addig a prémiumként kínált DS 7 Crossback-ben ugyanez a kijelző már kicsit kevésnek tűnik. A másik probléma a központi kijelző kezelésével van. Habár a képernyő alatt elhelyezett zongorabillentyűhöz hasonlító gombok nagyon látványosak, az egyes menüpontokat csak ezekkel lehet előhívni, az érintőképernyőn nem lehet váltogatni a funkciók közt. Ez lassítja a kezelést, több ideig vonja el a figyelmet az útról. Ráadásul külön klímapanel sincs, ez számomra szintén negatívum. A rendszer egyébként megfelelő sebességgel dolgozik, a telefontükrözési funkció is gyorsan alkalmazható. Van még vezeték nélküli mobiltöltő és rengeteg tárolórekesz. Az ajtózsebek mérete megfelelő, az első ülések közti könyöklőbe pedig a jövőhetet is be lehet pakolni.

Peugeot 3008 - Teszt Alapjárat

Vezetéstámogatókból sincs hiány, bár az érzékenységüket kicsit túlhúzták a mérnökök. A sávtartó nagyon szigorúan üzemel, a parkolóradar pedig egy nagyobbacska gazt is halálos fenyegetésnek érez. A holttérfigyelő és a vészfékasszisztens jól teszi a dolgát, a tempomat karjánál pedig még mindig a jól bevált kialakítást alkalmazták, mely már a tíz évvel ezelőtti Peugeot modellekben is jelen volt.

Peugeot 3008 – a dízelmotor fogyasztásával nehéz vetekedni

A modell újdonsága az 1,5-ös gázolajos motor, mely 130 lóerejével és 300 Nm-es nyomatékával elegendőnek bizonyul a 3008-as mozgatásához. Nagy dolgokat azért nem kell várni tőle, a váltót is sűrűn kell kapcsolgatni a nagyobb előzések kivitelezéséhez. A hatfokozatú manuális egység egyébként hosszú áttételeket kapott, mely jótékony hatással van a fogasztásra. A teszt során 5,8 literes átlagot mértem, mely egy korrekt értéknek mondható egy ekkora homlokfelületű autótól. A váltó érzésre nem a világ legpontosabbja, bár a franciáktól már nem is várja el ezt az ember. Az viszont pozitív, hogy kiválóan kézre esik, így kényelmesen lehet kapcsolgatni.

Peugeot 3008 - Teszt Alapjárat

Magasabb felszereltségekhez 8 fokozatú automata is kérhető, mellyel kiegészülhet a komfortos összhatás. A belépőmotor egy szintén 130 lovas, 1,2-es benzines, továbbá kérhető még egy 1,6-os PureTech is 180 lóerős kivitelben. A gázolajosoknál a csúcsot a 2.0 literes BlueHDi jelenti 180 lóerővel, ám ez az alapkivitelekhez nem kérhető.

Peugeot 3008 – nem a kanyarvadászat a cél

Ami a vezethetőséget illeti, a franciák itt is a kényelem irányába vitték el a dolgot, ami teljesen rendben van. Egy ilyen családias jellegű autónak nem kell feszes futóművel rendelkeznie, a puha rugózás pont illik a karakteréhez. A kormányzás érzéketlen ugyan, ám viszonylag kevés anyuka keresi vele az ideális íveket. Szerencsére nem billeg, komfortosan kirugózza az úthibákat, a menetzaj pedig elhanyagolható. A motor járását sem lehet érzékelni, a start-stop funkció pedig viszonylag vibrációmentesen zajlik. Az viszont bosszantó, hogy ennek sincsen külön gombja a műszerfalon, csak a menüből lehet kikapcsolni.

Peugeot 3008 - Teszt Alapjárat

Peugeot 3008 ár és összegezve

Ez a modell nem a legolcsóbb a kategóriájában, indulóára 6,8 millió körül van az 1,2-es turbómotorral. Ebből a szempontból tehát a szegmens közepére pozícionálták, a tesztautó 11 millió körüli ára a sok extra miatt azonban már elég magas. Amit viszont nem sok riválisa tud, az az egyedi megjelenés a praktikummal párosítva, a megfelelő motorválasztással pedig takarékos is tud lenni. Nem véletlen, hogy Peugeot egyik húzómodelljéről van szó, hiszen sok erőssége van a 3008-nak.

Peugeot 3008 1.5 BlueHDi S&S Allure (2019)

  • Lökettérfogat: 1499 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 130 LE (96 kW) 3750/perc
  • Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4447/1841/1624 mm
  • Tengelytáv: 2675 mm
  • Saját tömeg: 1417 kg
  • Városi fogyasztás: 4,6 l
  • Országúti fogyasztás: 3,7 l
  • Vegyes fogyasztás: 4,0 l
  • Tesztfogyasztás: 5,8 l
  • CO2 kibocsátás: 106 g/km
  • Végsebesség: 192 km/h
  • 0-100: 10,8 s