2019. november 16. | 08:44

David Tremayne több mint 500 egymást követő futamon vett részt, érdekes meglátásai vannak az amerikai futam kapcsán.

Társszerző: Hajdu Balázs

Az alábbiakban David Tremayne véleménye olvasható.

1. Itt az ideje, hogy minden F1-es szurkoló elismerje Hamilton nagyságát

John Surtees óta – aki 1964-ben hódította el a címet – minden világbajnokot ismertem. Láttam őket versenyezni, készítettem velük interjút, néha még a versenypályán kívül is töltöttem velük időt. Volt köztük számos intelligens és értelmes karakter, ám Lewis Hamilton közülük is kiemelkedik. Kevesen tudnak úgy beszélni a versenyzéssel kapcsolatos érzelmeiről, mint ő.

Tavaly Mexikóban Lewis nagyon megindító dolgokat mondott. Idén inkább inspirálónak és éleslátónak nevezném a nyilatkozatát, beleértve azt, hogyan küzdött meg a saját démonjaival.

Az Amerikai Nagydíjon elért második helyezésével a Mercedes brit pilótája megnyerte 6. világbajnoki címét, ezzel túlszárnyalta a legendás Juan Manuel Fangio teljesítményét. Remélem, hogy utoléri Schumachert a világbajnoki címek, és a futamgyőzelmek terén is. Fantasztikus versenyzőnek, és nagyon értékes embernek tartom. A szurkolók közül sokan nem becsülik meg eléggé. Itt az ideje, hogy elismerjék a teljesítményét.

2. Valtteri, mint 2020 bajnoka? Megtörténhet…

Két, meggyőző fölénnyel aratott győzelem az elmúlt három versenyen. Nem rossz.

Austinban láthattuk, hogy Valtteri Bottas két érzés között őrlődött. Egyrészt csalódott volt, mert elúszott a matematikai esélye is a világbajnoki cím megszerzésére. Másrészt viszont büszkén örülhetett annak, hogy legyőzte a legjobbat.

Hamilton 381, Bottas 314 pontot gyűjtött eddig, Lewis 10, Valtteri pedig 4 futamgyőzelmet aratott. A Mercedes erejét és dominanciáját jelzi, hogy Bottas mögött 65 ponttal lemaradva áll Charles Leclerc az összetett harmadik helyén.

Senki ne lepődjön meg, ha jövőre még jobb formában tér vissza. Bottas olyan, mint egy bulldog, ha lát egy csontot, akkor nem ereszti.

3. A Red Bullnak az FIA előtt kellett megjelennie

A verseny előtt felmerült a nagy kérdés, hogy miért kellett október 22-én az üzemanyagáramlás miatt magyarázkodnia a Red Bullnak az FIA előtt?

A szabály úgy szól, hogy az üzemanyagáramlás nem haladhatja meg a 100 kg/óra mértéket. Ezt az áramlást azonban csak időközönként mérik. A Red Bull aggódott, hogy egyik riválisuk plusz teljesítményhez jutott. Megvizsgálták, hogy lehetséges-e ez bizonyos időszakokra nézve, anélkül, hogy megszegnének a szabály által meghatározott kereteket. Tudták, hogy az előterjesztésük nem megalapozott, de szerettek volna tisztán látni a kérdésben.

Az FIA az ilyen esetekre az összes csapatnak kiküldött technikai direktívával szokott válaszolni. Ebben meghatározzák, hogy mi elfogadható és mi nem az. A Red Bull által vázolt három forgatókönyv mindegyike szabálytalan lett volna.

A kérdést feltették, a hatóságok válaszoltak rá. Történet vége.

4. A Ferrari ismét elszalasztott egy lehetőséget

Sebastian Vettel 12 századmásodperccel maradt le a pole pozícióról. Charles Leclerc annak ellenére is jól szerepelt az időmérőn, hogy a szombat reggeli problémái miatt egy régebbi motort kellett használnia. A Scuderia jó előjelekkel várhatta a vasárnapi rajtot, a versenyen aztán szétesett a teljesítményük.

Vettel ugyan azt állította, hogy nem ért hozzá senkihez, ám valószínűleg összeértek Alex Albon Red Bulljával, aki emiatt Carlos Sainz McLarenjének ütközött. A német pilóta a 7. körben felfüggesztés probléma miatt kiállni kényszerült. Rendben, ez egy szerencsétlen történet volt. Leclerc azonban hatalmas lemaradást szedett össze, és hozzá sem tudott szólni a versenyhez. Végül övé lett a leggyorsabb körért járó pluszpont, ami aligha enyhíti az 51,6 másodperc hátrány okozta kellemetlenséget.

5. Ricciardo újra villant Austinban

Daniel Ricciardo szórakoztató hangulatban volt a Mexikóból Los Angelesbe tartó repülőgépen. Közben fejtegette a mexikói 1-es kanyarban történt incidensét Sergio Perezzel.

Texasban még ennél is jobb formában volt. Nagyon erős teljesítményt nyújtva a 6. helyem ért célba, A Renault ausztrál pilótája emlékeztett bennünket, hogy korábban Max Verstappent is le tudta győzni, valamint futamgyőzelmeket is szállított a Red Bull számára.

6. Lando ismét lenyűgöző volt

Lando Norrisnak megint kiváló versenye volt. Nagyon tetszik a fiatal angol teljesítménye. Szépen, csendesen halad előre, fényes jövőt jósolok neki a Forma-1-ben. Jó látni, hogy a McLaren ennyire megbízható formát mutat.

7. Ígéretesen festenek a 2021-es szabályok

Bevallom, hogy örömmel látom a 2021-es szabályok bemutatását. Olyan, mintha az FIA és a FOM meghallgatta volna a titkos kívánságaimat. Kevesebb szerepet kapnak az első szárnyak, sokkal több előzésre lehet számítani.

A szabályalkotást komoly kutatómunka előzte meg, a megfelelő szakértők dolgoztak rajta. Egy cinikus hang azt súgta nekem, hogy lesznek olyan okos mérnökök, akik majd megtalálják a kiskapukat, ami nyilván benne van a pakliban. Szerintem az új szabályok jó irányba vezetnek.

8. Mi lenne, ha az autók a kerékcserék során csak elektromos energiát használnának?

A Forma-1 környezetvédelmi felelősségvállalása érdekében jelenleg is számos intézkedés zajlik. A jövőre vonatkozó tervek ígéretesnek látszanak. Remélem, hogy a címben szereplő kérdést is fontolóra veszik. A mostani hibrid motorok a világ leghatékonyabb hajtóegységei. Ideje ezeket még jobban kihasználni.

Szerintem jó ötlet, hogy a kerékcserék ideje alatt kizárólag elektromos meghajtással üzemeljenek az autók.

9. Az F1 amerikai térhódítása

A Miami Nagydíj megrendezésének terve az utóbbi időben akadályokba ütközött. Az Austinban rendezett verseny előtt tartottak egy utcai bemutatót Los Angelesben, ami nagy hatással volt az amerikaikra. Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Valtteri Bottas és Alexander Albon köröztek és szórakoztatták a szurkolókat az Angyalok Városában. Az Egyesült Államok óriási piac, nem véletlenül akarnak az országban még egy F1-es futamot rendezni.

  • Címkék:
  • F1