2019. október 19. | 18:30

14 év után az Avensis babérjaira tör Európában az új Toyota Camry.

Egyszer volt, hol nem volt, volt 1979-ben néhány eltökélt japán mérnök, akik egy világszinten sikeres családi szedánt álmodott meg, melynek minősége közel, ára pedig távol esik a germán prémium vetélytársaktól. A Celica Camry A40/A50-es karosszériájából azóta kifejlődött a Supra, a Celica, és maga a Camry is. Már az első generáció gyártási szériája alatt elkülönült, és új karosszéria kódot kapott a Camry, a V10 nevű bódéval önálló, mostanra 37 éves útjára indult. Számtalan facelift és apró karosszéria módosítás után 2019-ben, jelenleg ASV70R karosszéria kódon fut a modell 8. generációja.

Mivel a típust 14 évre elvette a japán gyártó Európától és az Avensisszel helyettesítette, kicsit túlzásnak érzem azt állítani, hogy a világ legnépszerűbb családi szedánja, azonban Amerikában és Ázsiában valóban listavezető. Szerencsére most visszakövetelte trónját a modell, és ismét elérhető az öreg kontinens kínálatában is. A Camry és maga a Toyota nem csupán utcai keretek között brillírozik. A nevezett „családi szedán” hosszú évek óta büntet a NASCAR és más magasszínvonalú verseny keretei között. Megmondom őszintén, a kipróbált technika nekem sem a vasárnapi bevásárlást juttatta eszembe. Az 1997 óta faragott Toyota hibrid hajtáslánc 4. generációja pedig egészen közel áll már a tökéleteshez.

Toyota Camry - egy újabb sportosra szabott Toyota

Az utóbbi időben nem mondhatom, hogy született Toyota modell, ami ne lett volna már a nevetségeset súrolóan vagány. A 4885 mm x 1840 mm x 1445 mm dimenzióadatok erősen jelzik, hogy nagyon is a D kategóriába tartozik a Camry, azonban design szempontjából nincs hiány, akár egy felsőbb prémium szegmensben is megállná, sőt megállja a helyét.

Toyota Camry Teszt Alapjárat

Az előző generációhoz képest is vannak szembetűnő változások. A motorháztető vonala mélyebben húzódik, karcsúsodott az A oszlop is, így jobb a kilátás, mint a felmenőben volt, enyhül a tankba zártság érzet. A kocsit egyben szemlélve elmondható, hogy egy kellemes coupé-szedán mix vonalvezetés figyelhető meg a limuzin egész testén, optimálisan mosták össze a két kivitelt. Szemből látható a mostanra már jól megszokott Toyotás/Lexusos X alakú vonalvezetés a hűtőrácson, amelyről mellesleg eltűnt egy króm elem, ami kifejezetten jót tett a megjelenésnek, valamint szélesebb is, mint volt.

Frissültek a fényszórók, sokkal keskenyebbre rajzolták őket, szigorúbb a megjelenés. A kocsi egész testén erős élek és kitüremkedések figyelhetőek meg, mégsem tűnik helyenként idomtalannak, mint a CH-R például. (hozzátenném minden egyes idomtalan részletét imádtam annak is) Oldalról is lekerültek a króm díszítő elemek, és jellegzetesen coupés a C oszlop és a tető vonalvezetése. Hátsó fertájon is némi lámpa szűkítést talál a szemlélő, a króm itt is el lett tüntetve, és az X alakban összefutó design sem marad el.

Toyota Camry Teszt Alapjárat

A Toyota jellegzetes apróságai, mint a kék szín a logóban, több helyen is megtalálhatóak, amivel a hibrid hajtásláncot jelzi a gyártó. A tesztautó Executive + VIP felszereltsége egy 20 küllős, 19 colos könnyűfémfelnit is magába foglal, aminek kialakítása szerintem egy kicsit németesre sikeredett, ettől függetlenül elég mutatós, főleg ebben a világos selyemfényű metál színben, ami a választható 8 fényezés mindegyikéhez remekül illik.

Toyota Camry - igényes és szép beltér

A beltér kifejezetten szépnek mondható, bár a középkonzolon és a váltó körüli területen végig futtatott fára, szénszálra és egyszerre mindenre hasonlítani akaró műanyag burkolat elég kiábrándító. Ezt leszámítva egy a Lexusokhoz nagyon hasonlító design uralkodik, valamivel alacsonyabb szintű összeszerelési színvonallal és olcsóbb anyagtípusokkal. Ettől függetlenül megvan a prémium érzés, hiszen mindenhol bőrt és jóminőségű, kellemes tapintású műanyagot talál az ember.

Toyota Camry Teszt Alapjárat

Azonban a csízió nem a fenti dolgokban keresendő. Az igazi extrákat az elektromosan állítható hátsóülések, a 9 hangszórós JBL hangrendszer, a 3 zónás klíma, a hátsókartámaszba rejtett érintőkijelzős vezérlő felület, az automatikusan mozgó hátsó árnyékoló, a HUD és levegőtisztító – és párásító berendezés jelenti. Ezek mind a legmagasabb felszereltségi csomag részei. Ezen felül természetes a sávtartórendszer, az adaptív tempomat, a tolatókamera, az ütközésre figyelmeztető rendszer, multimédiás kormány, és a 7 vagy 8 colos érintőkijelzős infotainment. Kérhető opcionálisan vezetéknélküli töltő is, de alapból kellő mennyiségű USB aljzattal van felszerelve a jármű, hátulra is jutott két db.

Toyota Camry Teszt Alapjárat

Láb és fejtér szempontjából a hátsó sor kicsit szűkös, rövidek az ülőlapok, persze 4 felnőtt embernek tökéletesen megfelel a gép. A vezető ülés kialakítása zseniális, ugyanúgy az anyósülésé, elektromosan állíthatóak és természetesen a Lexus RC F Sport ülései alapján vannak kialakítva. A nálam valamivel szélesebb emberek panaszkodtak némi válltér hiányra a vezető ülésben, de nekem éppenséggel inkább csak tetszett, hogy szépen körbe ölel az autó. Tárolókban sincs hiány, hiszen találhatunk egy hatalmas középső tárolót a könyöklő alatt, szintén óriási kesztyűtartót és méretes oldalzsebeket, nem beszélve a külön mobilnak kialakított kis elbújtatható tárolóról. A csomagoknak pedig 524 liternyi tér áll rendelkezésre, amivel azért én már bőven kitudok egyezni.

Toyota Camry - manőveres 5 méteres

A Toyota TNGA platformja hiba nélkül válik be minden modellnél, sikerült a lehető legjobban megterveznie a mérnököknek. Így van ez a Camry esetében is, ugyanis hatalmas méretei ellenére nagyon jól mozog a kocsi. Az elődhöz képest alacsonyabbra került a tömegközéppont és a kasztni is merevebb lett, ettől kanyarvadászabb az élmény, annak ellenére, hogy a tetemes hossz miatt eldobálja kanyarban a fenekét. A többlengőkaros felfüggesztés és alapból a futómű hangolása is enged egy kis szórakozást, nem idegesítően puha, de remekül veszi a magyar útviszonyok állította kihívásokat is, nagy sebességnél sem ütöttek fel a gátlók. A 11,4 méteres fordulókör is elég jó egy ekkora autótól, kifejezetten könnyű volt manőverezni vele, szűk helyre való parkolásnál is. Természetesen nagy segítség az embernek a tolatókamera, amivel felvan szerelve a gép, azért nélküle is megoldható lenne a feladat, hiszen az autó ügyesen mozog.

Toyota Camry Teszt Alapjárat

Mint manapság az új kocsik, ez is tele van szórva a legmodernebb vezetéstámogató és biztonsági rendszerrel, amelyeket nagyon mélyen nem is szeretnék részletezni, megfelelően teszik a dolgukat. 130 km/h utazósebességnél a kerekek felől szökik be némi zaj, ezt én totálisan eltudtam nézni az egyébként hullacsendben járó szedánnak. Ahogy az ES Lexus esetében is, hiszen egyező a platform és a hajtás, itt is működik az EV és benzines mód közötti váltás, és a Camry esetében is szinte észrevehetetlen.

Toyota Camry - fogyasztásban verhetetlen

A szigorú EU szabályozások miatt az öreg kontinensen csak és kizárólag a hibrid hajtással elérhető a Camry. Amerikában ugyan kínálnak még egy 2,5 literes 4 hengeres benzinest 203 lóerővel, valamint egy izmosabb 301 lóerős 3,5 literes V6-ost de ott is inkább a hibridet viszik, hiszen emellett a jellegtelennek ugyan már nevezhető, de azért még mindig erősen átlagos szedánnak a legerősebb tulajdonsága a hibridlét. Minden más szempontból találni alternatívát, van szebb, erősebb, de tartósabb és kevésbé éhes nem igen.

Toyota Camry Teszt Alapjárat

No de a lényeg, hogy a Toyota 4. generációs hibrid rendszere már nagyon okos, és ahogy beválik az ES-nél, úgy beválik bizony a Camrynél is. A 2,5 literes benzinmotor és az őt támogató elektromotor együttesen 218 lóerőt szolgáltat, ami véleményem szerint már bőven elég egy ilyen autónak, sőt némi izgalmat is csempész az ember életébe. A motorháztető alatt dolgozó Dynamic Force Hybrid rendszer egyik legfontosabb aspektusa, ami miatt a fogyasztás is meglepően alacsony tud maradni a páratlanul magas termikus hatásfok.

A varázslatot a nyomatékleadásnál és az üzemanyag befecskendezésnél kell keresni. Az egyszerre több pontos és közvetlen befecskendezésnek köszönhetően a termikushatásfok olyannyira magas, hogy a fogyasztás szinte elenyésző az autó méreteihez képest, remekül dolgoznak vissza a fékek és kerekekről fennmaradó energia is azonnal tárolódik a hibrid ágnak köszönhetően. Az izgalmas vezetési élményt pedig, a kistömegű erőforrás azonnali teljes nyomaték felszabadulása teszi lehetővé, ami belsőégésű motorok esetében azért egészen ritka, felkell annak épülnie rendesen na.

Toyota Camry Teszt Alapjárat

Az E-CVT erőátviteli rendszerrel előbb utóbb megbarátkozik az ember, hála istennek valahogy sikerült kiküszöbölni a végtelen időkig bőgő vontatott motorhangot, nem bántotta a fülemet a fokozatmentesség. A 0-100 km/h csúcsot még távolról sem döntögeti, a 8,3 mp azonban nem rossz, a végsebességet 180 km/h-nál korlátozza a rendszer. Bár a nyomaték érezhetően az első másodperctől megérkezik a csúcsot mégis 3600-5200-as fordulaton éri el. A változó szelepvezérlésű motor fogyasztási átlaga a gyártó szerint 4,2 és 4,4 liter közé esik, ezt nagyvalószínűséggel édesapám ki is tudná erőszakolni a gépből, én azonban 6-7 liter alatt nem igen közlekedtem. 

Toyota Camry ár és összegezve

Ahogy azt már mondtam is, a Camry egyetlen motoropcióval rendelkezik nálunk, azonban 3 felszereltségi szinttel érhető el, amelyek természetesen tovább extrázhatóak ha valami mégis hiányozna. A tesztautó Executive felszereltségi csomaggal 11 890 000 forinttól indul, a legalacsonyabb csomag ára 10 500 000 forint, amivel nem tartozik a legolcsóbb szedánok közé, de a legdrágábbakhoz sem. Főleg nem úgy, hogy várhatóan hosszúéletű a modell, hiszen a Toyota mindig tartós. A Camry valószínűleg nem a családosokat fogja lázba hozni, sokkal inkább látom benne a business autót, céges flottába illő darab. Majd, ha azok leselejtezték jóeséllyel egy taxis kezébe kerül, ha ezután sem áll meg, (márpedig miért állna meg?) akkor talán eljut a kiscsaládosokhoz is. Ha komoly üzletasszonyként tengetném mindennapjaim komolyan elgondolkodnék rajta, hiszen tekintélyes a méret, élvezetes a futás és a designba sem igazán lehet belekötni. Visszafogott, elegáns mégis vagány és sportos helyenként.

Toyota Camry 2,5 Dynamic Force Hybrid (2019)

  • Lökettérfogat: 2487 cm3
  • Hengerek/szelepek hengerenként: 4/4
  • Max. teljesítmény: 218 LE
  • Max. forgatónyomaték: 221 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4885/1840/1445 mm
  • Tengelytáv: 2865 mm
  • Saját tömeg: 1595-1635 kg
  • Vegyes fogyasztás: 4,2-5,6 l
  • Tesztfogyasztás: 6-7 l
  • CO2 kibocsátás: 98-101 g/km
  • Végsebesség: 180 km/h
  • 0-100: 8.3 s