2019. augusztus 04. | 09:36

…ekkor izgalmas megoldások születtek az autóipar boszorkánykonyháján.

A kereket nem kell újra feltalálni, mégis az autóiparban vannak, akik újra meg újra megpróbálkoznak ezzel a feladattal. Ez így természetes, talán pont ez a folyamatos fejlődés kulcsa. A gyártók alkalomadtán a kormányt is újragondolják, melyből aztán ötletes, praktikus és érdekes megoldások születnek. Az alábbi listában összeszedtem neked azokat a típusokat, amelyekben valami miatt különleges volánt építettek be.

Az Austin Allegro kormánya

Az 1973 és 1982 között gyártott brit kompakt sok szempontból nevezhetne a világ legrosszabb autója címre. Megbízhatósága és összeszerelési minősége hagyott némi kívánnivalót maga után, de egy valamiben mégis különleges volt. Ha közelebbről megnézed, akkor látszik, hogy a kormánya nem teljesen kerek, inkább lekerekített négyszögletesnek mondanám. Az ilyen forma a versenysportban rendben is van, ahol végállástól végállásig keveset kell (lehet) tekerni a volánon, de egyáltalán nem praktikus, amikor a kanyarodáshoz sokszor kell körbeforgatni azt.

A Ferrari LaFerrari kormánya

Az olaszok még tovább mentek, mint a kormány négyszögesítése. A Ferrari LaFerrariban található volán hatszögletű, de miután a versenypályákon a legtöbb kanyar bevételéhez elegendő maximum 90 fokot fordítani rajta, így még ideálisnak is nevezhető ez a kialakítás. De nem csak amiatt különleges. Olyan funkciókat működtető kapcsolókat is ide lettek elhelyezve, mint az irányjelzők, az ablaktörlő vagy a fénykürt. Ki tudja, talán egyszer a nyolcszögletű kormánnyal is előrukkol valaki.

Az Aston Martin One-77 kormánya

Az alul lapított volán meglehetősen elterjedt az autóiparban, olyan hétköznapibb verdákban is van ilyen, mint a Volkswagen Golf GTI. Ugyan, az Aston Martin One-77 önmagában egy különleges jármű, de kormánya szintén az. Úgy alakították ki, hogy felül legyen lapos és nem pedig alul. Az alacsony üléspozíció miatt egy hagyományos kormány akadályozná a sofőrt a szabad kilátásban, emiatt vált szükségesség ez a forma. Az új koncepció sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy azóta a többi Astonhoz is rendelhető ez a volán.

Az Audi R8 kormánya

Az alul lapított kormányok megszületésének a motorsport az oka, a szűk kabinok miatt így igyekeztek a tervezők minél több lábteret biztosítani a pilóták számára. A sorozatgyártásban az első generációs Audi R8 volt az úttörő a 2007-es modell évtől kezdődően. A lapos sportkocsiban még érthető is a gyakorlati haszna, de manapság már minden sportos vagy sportosnak gondolt autó „kötelező” kelléke az alul lapított volán kezdve a Volkswagen Polo GTI-től a Mercedes S-osztály AMG verziójáig.

A Citroen C4 kormány

A 2004-es Párizsi Autószalonon mutatták be a Xsara utódját, a Citroen C4-et. Az új modell legnagyobb újdonsága a világrengető kormány-kialakítás volt, mert annak csak a karimája mozgott, a középső része fixen állt. Ennek a megoldásnak az egyik legfontosabb előnye, hogy így olyan légzsák telepítése is lehetővé vált, amely kormányállástól független, azaz nem kötelezően kör alakú, hanem nagyobb méretű és aszimmetrikus, hogy a lehető leghatásosabb védelmet biztosítsa egy baleset esetén. A másik praktikus tulajdonsága, hogy így a különböző funkciókat működtető gombok elhelyezése a volánon mindig ugyanoda esik, akkor is, ha épp kanyarodik a sofőr.

Az Oldsmobile Toronado kormány

A bumfordi középrésszel megáldott kormányok elterjedése a légzsákok megjelenésének a következménye.  Az emberiség már a 20. század eleje óta kísérletezett a légzsákok használatával a közlekedésben, de az áttörés akkor következett be, amikor elérhetővé váltak a működésükhöz szükséges szenzorok és elektronikák. Sokan azt gondolják, hogy 1981-ben a Mercedes vezette be sorozatgyártásba legelőször a légzsákot a W126-os S-osztályban, de az igazság az, hogy Amerikában a GM még gyorsabb volt. A Chevrolet, Cadillac, Buick és Oldsmobile modellekhez már 1973-tól lehetett légzsákot rendelni. Érdekességük, hogy ezeket úgy hirdették és készítették, mint biztonsági öveket helyettesítő eszközöket.

A Ferrari Enzo kormánya

A Ferrari Enzo volt az első az olaszok modelljei közül, amiben minden fontos funkció működtetését elérhetővé tették a kormányon. A versenypályára kihegyezett, a többek között Michael Schumacher által fejlesztett szuperautó esetében szükség is volt erre, hiszen a vezetőnek esélye sem volt elengedni a volánt, amikor padlóig taposta a gázpedált. Ugyan a híres üzemmódválasztó kapcsoló, a manettino még nem volt része a kialakításnak, de a kormány tetején elhelyezett, felváltásra figyelmeztető ledsor F1-es autók hangulatát idézte. 

A Mercedes-Benz E-osztály kormánya

A végeláthatatlan menük lapozására és a rengeteg funkció kezelésére a Mercedes-Benz egy újfajta megoldással rukkolt elő az ötödik generációs E-osztályban. A kormány karimáján mindkét oldalt egy-egy érintésérzékeny kapcsolót helyeztek le, mellyel szerették volna megkönnyíteni a navigálást az autó fedélzeti rendszerében. Sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy használata jóval körülményesebb a hagyományos kapcsolókénál.

Citroen DS kormány

A Citroen DS sok szempontból volt úttörő és zseniális a korában, nem véletlen, hogy oly sokszor kerül fel ilyen-olyan autóipari toplistára. A mostanira különleges volánjával kvalifikálta magát. Az egyküllős kialakításnak köszönhetően a vezetőnek szinte korlátlan rálátása volt a műszerekre még kanyarodás közben is, ráadásul a kormányzást szervómotor segítette. Ennek a funkciónak a személyautókban történő felhasználásával ugyan nem a franciák voltak a világelsők, hanem az amerikaiak az 1951-es Chrysler Imperiallal, de akkoriban (a DS-t 1955-1975-ig gyártották) ritkaságnak számított ez a funkció.

Amennyiben még több francia különlegességre vágysz, nézd meg ezt a bemutatót!