2020. február 02. | 08:00

A Mercedes-AMG műhelyének legbrutálisabb és legexkluzívabb termékeinek számítanak a Black Series modellek, 500 lóerő alatti teljesítmény itt szóba sem jöhet!

Az AMG termékei mindig is gátlástalanságukról voltak híresek. V8-as motorjaik hangjának és karakterének lehetetlen ellenállni, megmutatták a világnak, hogy Európa is tud izomautót gyártani, sőt, még jobbat is, mint az amcsik. Lehet, hogy egy RS Audi jobb időt megy vizes pályán, lehet, hogy egy M-es BMW kormánya több visszajelzést ad, de amikor egy AMG nekifeszül az istrángnak ott nincs kegyelem. Üvöltve, farát riszálva tépi szét hátsó abroncsait, hatalmas füsttel és leszakadt gumidarabokkal jelzi az arra tévedőknek: a ragadozó itt járt. Már alapváltozatukban is félelmetesek ezek a tuningolt Mercik, a Black Series modellek viszont rádobnak még egy lapáttal a bestiális karakterre, immáron több, mint egy évtizede. V8 vagy V12, szívó vagy turbó, mindegy is. Ezekkel a csillagos rombolókkal nem érdemes kikezdeni…   

Mercedes CLK 63 AMG Black Series

A Black Series széria nagyobb példányszámban először a C209-es kódjelű CLK legdurvább változataként jelent meg. A 2002 és 2010 között gyártott kétajtós igen széles motorpalettával rendelkezett, a mezei változatokat 7 féle benzines és 3 fajta dízel erőforrással kérhették a vásárlók. Már a V8-as 500-as is átlagon felüli menettulajdonságokkal bírt, de aki igazán vérmes izomautót szeretett volna, annak az AMG modellek jelentették a megoldást. A CLK 55 volt az „AMG Light”, az M113-as blokkot felpiszkálták, így 362 lóerőre és 5,2 másodperces 0-100-as sprintre volt képes a hátsókerekes kupé. Nagyjából a modellciklus felééig futtatták, 2006-ban érkezett a váltás: bedobták a nagyágyút, a 63-at.

Az autókról képeket ide kattintva találsz.

A 6,2 literes szívó V8-as már 475 lóerővel bírt, ami már kitűnő huligánautóvá tette a CLK-t, a 630 Nm-es maximális nyomaték miatt valószínűleg még ott is keresztbe vágta magát, ahol amúgy nem kellett volna.

Erre licitált rá még a Black Series, kerek 500 lóerővel! A karbon elemekkel kiszélesített karosszéria egyből feltűnik a szakértő szempároknak, talán ez volt a „fekete széria” legmarkánsabb ismertetőjegye, de a változtatások nem értek véget ennyivel! Megkapta a SpeedShift 7G-Tronic váltót, a gyorsabb fokozatváltások érdekében, manuálisan állítható felfüggesztéssel, önzáró differenciálművel és Pirelli P-Zero Corsa pályagumikkal vértezték fel a maximális kanyardinamika érdekében. A hátsó „üléseket” kiszerelték a súlycsökkentés jegyében, elől hangsúlyosabb spoilert, hátul pedig diffúzort kapott. A CLK 63 Black Series végsebessége gyárilag is elérte a 299 km/h-t! 

Mercedes C 63 AMG Black Series

A W204-es kódjelű C-osztályból készült AMG modell egy igazi mítosz volt és még az mind a mai napig. Korabeli riválisai az M3-as BMW és az RS4-es Audi jócskán alulmaradtak nyers erő tekintetében, érthető, hiszen a C63 AMG géptetője alatt a konkurensekhez képest másfélszer akkora V8-as lapult, az M156-os még visszafojtva is kolosszális, 450 lóerős teljesítménnyel rendelkezett.

Ezt persze felülmúlta a facelift még 37 lóerővel, de az igazi vaddisznónak itt is a Black Series kivitel számított: 517 lóerő és 620 Nm tépte fel az aszfaltot!

Kizárólag kupé karosszériaváltozatban készült a speciális C-osztály, megkapta az SLS GT3-as versenyautójának diffúzorját, AMG Sport futóművet és sperrdifit tettek alá. Az ESP-t három fokozatban lehetett állítani, a pilótát és a jobbegyben ülőt különleges kagylóülések tartották optimális pozícióban. A krómozott AMG kipufogóvégek és a beltér Alcantara borítása szintén finomságnak számított, ilyen csak a Black Series tulajoknak járt. De az igazi bugit akkor adta, amikor egy kövéret nyomtál a gázon: a C63 AMG legdurvább változata meg sem állt a 300-as leszabályzásig!

Mercedes SL 65 AMG Black Series

Az AMG műhelye jellemzően a V8-asokkal szeretett a legjobban foglalkozni, de szerencsére nem jöttek zavarba másfélszer ekkora hengerszámtól sem. A 65-ös számmal fémjelzett csatahajók toronymagasan a kínálat csúcsát jelentették a drágább modelleknél, a 12 hengeres biturbós egységek szörnyűséges erő leadására voltak képesek. Főleg az S-osztály limuzin és kupé változatában használták előszeretettel, de a csillagosok ikonikus kabriójában, az SL-ben is kitűnő szolgálatot tett.

A mezei SL65 AMG gyárilag 612 lóerős teljesítményre és 1000 Nm-es maximális forgatónyomatékra volt képes, efölé jött a Black Series: 12%-kal nagyobb turbóknak és módosított kipufogórendszernek hála 670 lovat sajtoltak ki belőle, a nyomaték maradt változatlan (nem mintha több kellett volna belőle).

A karbon-kompozit anyagok alkalmazása miatt 250 kilogrammal lett könnyebb a Black Series, viszont a nyitható tetőt be kellett áldozniuk a sebesség oltárán, ugyanis kellett a hely az állítható hátsó légterelőnek. Az első nyomtávot 97 mm-rel, a hátsót pedig 85 mm-rel szélesítették ki a standard SL-hez képest, hogy az autó nagy tempónál is megőrizze stabilitását. A szörnyűséges nyomaték miatt kénytelenek voltak az 5 fokozatú automatánál maradni, csak az 5G-Tronic AMG Speedshift Plus bírta az extrém terhelést. De ha van kakaó, akkor nem kell 8 gang a veszett gyorsuláshoz, ezt az SL 65 AMG Black Series is kitűnően példázza: csupán hátsókerék-meghajtással is képes volt 3,8 másodperc alatt 100-ra gyorsulni, végsebességnek pedig 322 km/h-t adtak meg a katalógusban!

Mercedes SLS AMG Black Series

Az eddig felsorolt Black Series modellek fókuszában a plusz erő és az öncélú huligánkodás állt, hogy a lehető legnagyobb füstfelhőt hagyja maga mögött az autó egy-egy padlógázos kanyarkijáratnál. De mi van akkor, ha már alapváltozatában is annyira brutális egy típus, hogy inkább elpusztítja a hátsó kerekeit, minthogy érdemben előrébb haladjon? A Mercedes korabeli csúcs gépe, az SLS AMG márpedig ilyen volt.

A 2009-ben bemutatott sirályszárnyas 571 lóerőre és 650 Nm-re volt képes gyári állapotában, ezekkel az értékekkel megkérdőjelezhetetlen helye volt a szuperautók ligájában. De itt már a köridők is számítanak, így a német tuningműhely kénytelen volt megzabolázni a fenevadat, hogy pályaautóként is rendesen funkcionáljon. A teljesítményt 631 lóerőre, a maximális fordulatszámot 8000-re növelték, a nyomatékot viszont visszavették, hogy ne akarja annyira kidobni a hátulját gázadásra az autó.

Az egész szelepvezérlést és a vezérműtengelyeket is újragondolták, a karbon elemeknek és a titán kipufogórendszernek köszönhetően 70 kilogrammal lett kevesebb a szériamodellhez képest. A 7 fokozatú AMG SpeedShift DCT-t 1 centivel lejjebb süllyesztették, hogy az autó súlypontja alacsonyabbra kerüljön, természetesen sperrdifit kapott a hátsó tengely, az állítható AMG RIDE CONTROL futómű pedig lehetővé tette, hogy mindig a körülményeknek megfelelő legyen a felfüggesztés beállítása. Az üzembiztos megállásért elől 402 mm átmérőjű kerámia féktárcsák feleltek, a módosított spoilerek pedig nagyobb leszorítóerőt termeltek magas sebességnél. Az SLS AMG Black Series egészen elképesztő 3,2 másodperc alatt gyorsult fel 100-ra, végsebessége pedig 315 km/h volt!

Mercedes AMG GT Black Series

Az AMG GT tölti be jelenleg a szuperautó szerepét a Mercedes palettáján. Az SLS-nél jóval visszafogottabb külsejű kétajtós 2015-ben mutatkozott be 476 lóerővel, azóta folyamatosan növelték teljesítményét a különböző változatokban: a GT S 523-at, a GT C 564-et, a GT R pedig 585 lóerőt szabadított az aszfaltra.

Nem mintha ezek az értékek nem lennének elegek bármire, de a szőrszálhasogató újságírók (köztük Jeremy Clarkson) kritizálták, hogy a 4,0 literes V8-as az E63-ban többre képes, holott nem is az a csúcstermék. Jogos a felvetés, de azért nem szabad elfelejteni, hogy a limuzin közel fél tonnával nehezebb, így annak több kraftra van szüksége, na meg persze ott az M5, amivel muszáj tartani a lépést.

De már nem kell sokat várni a megváltóra, 2019-ben lencsevégre kapták az AMG GT legveszedelmesebb változatát, a Black Seriest. Egyelőre még folynak a tesztelések, de annyit már tudni lehet, hogy egy új fejlesztésű V8-as erőmű fog dolgozni az autó orrában, több, mint 700 lóerős teljesítménnyel. Emellé markáns spoilerek és légterelők párosulnak, amikkel az úton tudják majd tartani a szörnyeteget. Szerencsére rendszámot kaphat, így közúti használatra alkalmas lesz az AMG GT Black Series, de a versenypályán is komoly céljuk van vele a németeknek: meg akarják dönteni a szériaautók rekordját a Nordschleifén.

 Szerinted reális célkitűzés vagy csupán hiú ábrándokat kergetnek Stuttgartban?