2020. február 01. | 12:00

A CLA már a kompakt kategóriában is megadja azt a formát és technológiát, amiért a csúcstermékeket imádják. De mit tud az 1,3-as Renault motor az orrában?

Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban, amikor a kupéknak még csak két ajtaja volt, a vásárlóknak kemény kompromisszumokat kellett kötniük, ha ilyen kivitelű autó birtoklására adták a fejüket: maximum két felnőtt előre, mérsékelt mennyiségű csomag hátra. Mindennapi ingázáshoz, vagy utazáshoz csak egy egészen szűk réteg engedhette meg magának ezt a „luxust”, viszont annál többen nézték vágyakozó tekintettel a kétajtós autókat a forgalomban. „Menő vagyok, és azt akarom, hogy ezt mindenki lássa” – ez az üzenete a kupé-tulajoknak, tisztelet persze a kivételnek. Sokan élték volna át szívük szerint ezt az érzést, de a mindennapi feladatok/kötelességek átlagautóba kényszerítettek rengeteg embert, olyanokat is, akik amúgy tele voltak pénzzel, mint a 6-os. Az ezredforduló után a Mercedes kiválóan felismerte a helyzetet, és 2004-ben piacra dobta az E-osztály kilapított változatát, a CLS-t.

Négy ajtó, négy felnőtt + csomagok számára elegendő helykínálat, egy lapos, csodálatosan szép karosszériába csomagolva. Rögtön népszerű lett a Mercedes által alapított kategória, a konkurencia is lépett röviddel később, az Audi piacra dobta az A7-est, a BMW pedig a 6-os Grand Coupét, vitték is őket, mint a cukrot. Ekkor viszont egy újabb jelenség ütötte fel a fejét: rohadt sok embernek tetszenek a német csatahajók, viszont nem mindenkinek fér bele a büdzsébe 20-30 misiért egy ilyen, vagy esetleg nincs igénye ekkorára. Mi a megoldás? Piacra dobjuk szinte ugyanezt, kisebb méretben, fele annyi pénzért. Így született meg 2013-ban a CLA, ami azóta a tehetős fiatalok egyik kedvenc Mercijévé vált. De idősebbek is veszik. Férfiak is, nők is. Gyakorlatilag mindenki, aki stílusosnak érzi, vagy legalábbis annak akarja mutatni magát.

Mercedes-Benz CLA 200 – szépsége vitathatatlan

Az első generáció 6 évig volt porondon, közel 800 ezer példányt értékesítettek belőle, így gyönyörűen kitaposta az utat az utódmodell számára, a 2019-ben bemutatott aktuális CLA-nál már biztos volt, hogy pörögni fognak az eladási számok. Magasan volt a léc a külső megjelenést illetően, de a Mercedes dizájnerei kitettek magukért, kitűnő érzékkel húzták rá a legújabb arculatot a kupésított limuzinjuk legkisebb változatára. Érződik, hogy a 2 évvel ezelőtt bemutatott CLS-re akar hasonlítani, sikerül is neki: hátulról nézve még tapasztalt szempárok is könnyen összekeverhetik a nagytesóval. Ugyanaz a tetőív, ugyanazok a lámpák, ugyanaz a sziluett. Nem marad közömbös iránta senki, az biztos.

Mercedes CLA 200 teszt alapjárat

Elődjéhez képest 55 mm-rel lett hosszabb az új CLA, de még így, szűk 4,7 méterével (4688 mm) sem tűnik igazán nagynak. Széles és lapos orra viszont rendkívül morcossá teszi, olyan akár egy ragadozóhal, a sziklaszürke fényezés csak fokozza ezt a benyomást. De az AMG-line csomagról se feledkezzünk meg kéremszépen! Bő 1 millió forintot kóstál, de akinek van ennyi konfigurálásra, az mindenképp biggyessze oda az X-et az extralistában. A 18 colos felnik és a sportos lökhárítók nagyon passzolnak a nyúlánk exteriőrhöz, még a laikusok is komoly menettulajdonságokat néznek ki így a CLA 200-ból. Nekik nem kell tudniuk a kamu kipufogóvégekről és a géptető alatt megbúvó, csupán 1,3 literes motorról.  Mocsok jól néz ki, és itt ez számít. Csak engem lepett meg, hogy a sokak által imádott Shooting Brake kivitel megszűnt a CLS-nél és immáron csak a CLA-nál elérhető a Mercedes palettáján?  

Mercedes-Benz CLA 200 – a multimédiás rendszerek csúcsa

Korábban már járt nálunk a legújabb A-osztály, így volt sejtésem, hogy mit várhatok a legújabb, kizárólag Kecskeméten készülő kupé-limuzin belsejétől. Nem is lepődtem meg, de azért, amikor kinyitja az ember egy ilyen kaliberű autó ajtaját, csak elcsöppen a nyála. A gyönyörű kagylóülések valósággal hívogatnak, viszont a beszállás folyamata bajos lehet fájó ízületekkel a szűk ajtónyílás és az alacsony kormány miatt. A keret nélküli ablakok egyből feltűnnek, csak úgy, mint az ajtó Alcantara borítása, némi szálcsiszolt alumíniumbetéttel fűszerezve. Finom tapintásúak az anyagok, a dizájn hozza az aktuális trendet, ahogyan egy prémiumterméknél azt illik.

Mercedes CLA 200 teszt alapjárat

Az első ülések kitűnően tartanak, természetesen elektromosan állíthatók mindenfelé, igaz nem volt nagy mozgásterem oldalirányban, a széles középkonzollal is találkozott a térdem nem egyszer. Maga a vezetési pozíció egyébként hibátlan, hátra dőlve egy sci-fi filmeket idéző látvány fogadott, ami főleg az MBUX multimédiás rendszernek köszönhető. Eszméletlen a felbontása és működésének gyorsasága, de az animációkhoz hasonlót se nagyon láttam még gépjárműben. Legfontosabb újítása, hogy tapipad került a tekerős irányító helyére, de akár érintéssel is vezérelhető a középső giga (10,25 colos) kijelző. De elég annyit mondanod, hogy „Hey Mercedes”, és már hangvezérléssel is betáplálhatod a kívánt információt. Szerintem már a korábbi verzió is nagyszerű volt, de a Mercedesnek sikerült még egy szinttel feljebb lépnie multimédia terén, az MBUX minden kétséget kizárólag az autóipar egyik csúcsa 2020-ban.

Mercedes CLA 200 teszt alapjárat

A műszerfalon dupla csíkban végig húzódó, bármilyen színre állítható hangulatvilágítás este különleges atmoszférát teremt a beltérben, még a turbina-dizájnos légbeömlőknek is jut a parádés fényáradatból. Az utazás élményét tovább fokozza az elhúzható panorámatető, illetve a tény, hogy elől és hátul is teljesen élhető lábtér áll az utasok rendelkezésére, akár 4 felnőtt is elfér kényelmesen. Persze az alacsonyan húzódó tetőívvel számolni kell a második sorban ülőknek, a csomagtartó mérete viszont kompenzál: az extravagáns forma ellenére kifejezetten mély, 460 liter a kapacitása.

Mercedes-Benz CLA 200 – kéne még bele kakaó

Az eszményi külső és a high-tech belső után elérkeztünk az autó legszomorúbb pontjához, a motorhoz. A CLA 200 géptetője alatt nem elég, hogy csupán egy 1,3 literes turbómotor dolgozik, még azzal a ténnyel is szembesülni kell, hogy a Renault-val közös fejlesztésű az erőforrás. Downsizing ide, környezetvédelem oda, ortodox fanként nekem nagy csalódás volt, hogy egy ilyen szép (és drága) Mercedes orrában, ilyen méltatlan gépezet duruzsol. Nehéz elvonatkoztatni tőle, de muszáj volt, hiszen a potenciális vásárlók többnyire tesznek a származásra, fikarcnyit sem érdeklik őket a műszaki paraméterek. A géptetőt is valószínűleg csak a márkaszervízben fogják nyitogatni.

Mercedes CLA 200 teszt alapjárat

Ha előítéletek nélkül közeledek az apró négyhengereshez, akkor egyáltalán nem mondanám rossznak. 163 lóerős és 250 Nm-es teljesítményével könnyedén lehet vele kigyorsítani, városban erőteljes gázadásra forgatná az első kerekeit világnak, a kipörgésgátló villogó ikonjával nem egyszer találkozott a tekintetem. Álló helyzetből 100-as tempóra 8,5 másodperc alatt katapultál a CLA, nagyjából itt véget is ér az intenzív gyorsulás érzése, hiába a 229-es végsebesség, autópályás tempónál már nem dobod hanyatt magad tőle.

Mercedes CLA 200 teszt alapjárat

A 7 fokozatú DCT automata váltó szépen teszi a dolgát, finomak a fokozatváltások, de induláskor vagy araszolás közben van benne egyfajta idegesség, amit korábban DSG váltóval szerelt autóban éreztem. Zavarónak még nem mondanám, de észrevehető. Az viszont bosszantó volt, hogy gyakorlatilag nincs gyorsítás visszaváltás nélkül a CLA 200-ban. Hiába figyelsz rá, hogy ne nyomj a kelleténél nagyobbat a gázon, jön egy előzés/emelkedő és már kapcsol is a váltó kisebb fokozatba. Azért ennek a négyhengeresnek nincs olyan csodálatos hangja, hogy ennyiszer 4 ezer feletti tartományban akarjam hallani. Valószínűleg itt jön ki a kis hengerűrtartalom hátránya, nem tud alacsony fordulaton erőt kifejteni. Cserébe legalább baráti a fogyasztása turbóshoz képest: 6,5-7 literrel elment kombináltba. Én azért dízellel kérném, köszönöm. Vagy a 420 lovas CLA45 AMG kivitelben.

Mercedes-Benz CLA 200 – csodálatos futómű és menetkomfort

A CLA formavilága határtalan dinamizmust és vezetési élményt sugall. Motorja ugyan egy kissé vékony ahhoz, hogy passzoljon a külsőhöz, de futóművével minden hátrányt behoz a Mercedes kupé-limuzinja. Zseniálisan mozog az úton, kényelmes a rugózása, de elég feszes ahhoz, hogy ne löttyenjen ki egy-egy nagyobb kanyarban sem. Ebben természetesen nagy szerepet játszik a hátsó Multilink, feláras adaptív felfüggesztés és a finom ültetés, amit az AMG Line tartalmaz. Gyönyörűen rá lehet tapasztani az ívre, alig észrevehető a fronthajtás hátránya, az autó egyensúlya is kitűnő. Az első kerekek a kormány kitekerésével együtt be is dőlnek, így jelentősen redukálódik a fordulókör, sokkal kisebb helyen is megfordul a CLA, mint, amit várnának tőle. Ez roppant jól jött, mivel a tesztautó tolatókamerája állandóan kikapcsolt, amikor szükség lett volna rá. Kicsit snassz egy alig 16 ezret futott Mercedesnél, csakúgy, mint a nyikorgó hang a műszerfal és ajtókárpit környékéről. Bár lehet, hogy az amúgy kitűnő zajszigetelés miatt ütötte meg a fülemet ez a kellemetlen hang. Mindenesetre bízok benne, hogy csak a korai széria velejárója, és a későbbi, kiforrott példányok tulajdonosait már nem fogják hasonló bosszúságok érni.

Mercedes CLA 200 teszt alapjárat

Mercedes-Benz CLA 200 ár és összegezve

A legújabb CLA egy igazi telitalálat volt a Mercedesnél. Szebb, okosabb lett elődjénél, már ebben a kompakt kategóriában is megadja azt a formát és úttörő technológiát, amiért a stuttgarti csúcstermékeket szeretni szokták. Az AMG Line csomag ellenállhatatlanul sportos megjelenést biztosít az autónak, ebben a kategóriában nem akad konkurense, amely mutatósabb lenne nála. Az utastérben sci-fi filmeket idéző, high-tech hangulat uralkodik, az MBUX a legjobb multimédiás rendszer, amivel eddig találkoztam, felbontása, tudása és gyorsasága páratlan. Az 1,3 literes turbómotor szépen teszi a dolgát, bár egy kissé vérszegény, a Renault-származás pedig ront a prémiumtermék presztízsértékén. Az autó futóműve egyébként csodálatos, pont annyira feszes, hogy ne menjen a komfort rovására, igazi élmény vele a vezetés. A Mercedes CLA legolcsóbb változata 8,9 millió forinttól indul, a 200-as (163 le) alapára már 10,4, és most mindenki kapaszkodjon meg: a tesztelt példány felextrázva 16,8 milliót kóstált! Ha a stílus és a technika megér neked ennyit, akkor ne habozz, de azért érdemes elmondani, hogy E-osztályt már 13 millió környékén is kapni, rendes hosszmotorral és hátsókerékhajtással, ahogy azt egy rendes Mercedesnél illik!

Mercedes-Benz CLA 200 Coupé AMG Line (2020)

  • Lökettérfogat: 1332 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 163 LE
  • Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1620/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4688/1830/1439 mm
  • Tengelytáv: 2729 mm
  • Saját tömeg: 1325 kg
  • Vegyes fogyasztás: 5,9-6,2 l
  • Tesztfogyasztás: 7,5 l
  • Végsebesség: 229 km/h
  • 0-100: 8,5 s