2019. január 10. | 15:03

Hogyan lehet egy elektromos autót izgalmasan bemutatni egy tesztvideóban? Sokáig törtük mi is az agyunkat, végül arra jutottunk, hogy megindulunk az M7-esen és addig megyünk, amíg csutkára le nem merül. Nem volt olyan poénos, mint sejtettük…

A Renault viszonylag időben szállt be az elektromos autó-bizniszbe, így az idő múlásával már 7-féle változatban is kapható volt a Zoe, ezek közül kettő 2017-ben kifutott. 2017-ben azonban négy variánssal bővült a paletta, amiből az R90, R110 és a Q90 kapható Magyarországon. A kifejezetten elektromos hajtásláncok befogadására fejlesztett kisautó az eladási számokat tekintve jól teljesít, és remek alternatívát nyújthat a Clio, Captur kedvelőinek, akik nagyrészt városban, agglomerációban ingáznak nap mint nap. A városi használat során nem érhet kellemetlen meglepetés, ha otthon egy éjszaka alatt teljesen feltöltöd, vagy napközben egy gyorstöltőre csatlakoztatod. Mi viszont úgy döntöttünk, hogy viszünk némi kockázatot a Zoe tesztünkbe és autópályán hajtjuk meg, hogy kiderítsük, mi történik akkor, amikor egy elektromos autó csutkára lemerül!

Renault Zoe - cuki külső

Akármikor néztem rá a Renault Zoéra, valahogy mindig megmosolyogtatott. A zöld rendszámmal együtt szinte minden egyes részletében utal arra, hogy ő bizony nem egy szimpla belső égésű motorral szerelt kisautó. A fényezés fantázianeve is az Elektro Kékre hallgat, hasonló kék betétek vannak az első és a hátsó lámpatestekben. Az autó oldalán három egymástól független, merész vonal fut végig, a hátsó kilincsek stílusosan olvadnak bele az üvegek peremeibe. Egyszóval csinos, kerekded formát kapott, valamelyest az első Renault Twingóra hajaz az egyterűs felépítésével. Ez az egyterűs, kisautós karosszéria megformálása mindig is ment a franciáknak, de van annyira kényelmes, mint amilyennek kívülről is tűnik?

Renault Zoe Q90 Teszt - Alapjárat

Renault Zoe – egyterűs felépítés

Az elöl ülők kényelme garantált, Müller Attival majdnem az egész napot a Zoéban utazva töltöttük és nem volt hiányérzetünk. Na jó, mivel az akkucsomagon csücsülünk, viszonylag magas az üléspozíció, bár lehet csak az én hóbortom, hogy szeretem leengedni az ülést, amennyire csak lehetséges. Hátul nyilvánvalóan már nem töltenék el sok időt, ha lehet, de egy kisautóhoz mérten itt is kielégítő a helykínálat, ahogyan az alaphelyzetben 338 literes csomagtér, ahol a Type 2-es töltőkábel és az otthonra szánt hálózati kábel bújik meg.

Renault Zoe Q90 Teszt - Alapjárat

Az anyaghasználat itt-ott hagy kivetni valót maga után, igényes és igénytelen megoldások egyaránt előfordulnak az utastérben. Kemény műanyagok tűnnek fel a kék betétekkel és Clióból ismerős gombokkal tűzdelt műszerfalon, nem mondanám Dacia szintűnek az összhatást, annál azért egy szinttel feljebb található. Az érintős központi kijelző körül nem maradhatott el az ellenszenves zongoralakk, ebből a váltókar is kapott egy maroknyival. A fedélzeti rendszeren tekinthető meg a navigáció és a multimédia, valamint itt lehet informálódni a vezetési technikánkat is figyelembe vevő elemzésekről, működési folyamatábráról. Sok fontos infót közölhet még veled a csíkszerű műszer a kormány mögött, leginkább a hatótáv és az akkumulátor töltöttsége érdekelhet az energia beosztása végett.

Renault Zoe Q90 Teszt - Alapjárat

Téli időszakban előnyt jelenthet, hogy a Zoe azonnal képes meleg levegőt fújni, de érdemes figyelni, hiszen ez nagy mértékben mehet a hatótávolságunk kárára. A Zoe egyébként képes ilyenkor az akkumulátorait is előmelegíteni, sőt, ennek fordítottja is igaz, hiszen nyáron optimális hőmérsékletre hűti az akkupakkot vagy épp az utasteret a klíma segítségével.

Renault Zoe – Q90 a csúcs

A Renault Zoe esetében három alternatíva érhető el, tekintve a jelenlegi, 2019 januárjában megjelent műszaki adatokat. Immáron csak 41 kWh-s akkucsomaggal kérhető a Zoe, ami egyébként a hazai piac legnagyobb akkucsomagos autójává teszi az elektromos kisautók között. Ezek közül az R110 és az R90 22 kW-os maximális tölthetőséggel rendelkezik, papíron 300, téli időszakban 200 kilométernyi hatótávot biztosítva. A legkedvezőbb árú az R90-es modell, mely 92 lóerőt, az R110 109 pacit teljesít, utóbbi 11,4 másodperc alatt repíthet 100 km/h sebességre, ezzel ő a Renault „P100D-je”.

Renault Zoe Q90 Teszt - Alapjárat

A csúcson az általunk tesztelt Q90-es található, mely szintén 41 kWh-s akkucsomaggal gazdálkodik, a különbség azonban a tölthetőség terén keresendő, ugyanis a Q90 akár 43 kW-tal is tölthető. A gyorsabb tölthetőség 600 000 forintos felárért választható, és ugyanúgy tudja a 300 kilométeres hatótávot ideális feltételek mellett, télen ez szintén 200 km környékén realizálódik. A nagy kapacitású akkumulátorcsomagnak megvannak a hátrányai is, hiszen otthoni, hálózati töltésről közel 30 óra kell neki, mire maximális feltölt. A Renault Zoe nem támogatja a ChaDeMo és a CCS gyorstöltőket sem, amik vidéken amúgy is ritkák. Autópályás megindulásunk során is precízen fel kellett mérjem az M7-es autópálya adta lehetőségeket, hogy hol lehet majd tölteni a lemerült autót. A háromfázisú, váltóáramú töltéssel boldogul a kisautó: 43 kW-os töltőről kb. 1 óra alatt tölthető fel, 22 kw-ossal 2-3 óra alatt, 11 kW-ossal pedig értelemszerűen még több időt vesz igénybe.

Renault Zoe Q90 Teszt - Alapjárat

Autópályás menetelésünknek sok értelme nem lett volna, ha az ECO gombot használjuk, hiszen ilyenkor nem engedi 95 km/h fölé az autót, valamint növeli a gázpedál ellenállását is. Ha nem kell spórolnod az elektromos energiával, akkor az villanyautóktól megszokott, rakétaszerű gyorsulást élvezheted a Zoeval, ami városban több mint elegendő. Ha pedig extrém gazdaságos üzemben használod és a domborzati viszonyok is megengedik, akkor sok energiát vissza tudsz nyerni az autó „üresben” történő gurulásával vagy a fékezés során visszanyert energiával.

Renault Zoe – kisautósan kellemes

Mit lehet egy városi kisautó vezethetőségénél pozitívumként felhozni? Nehéz kérdés. Legyen közvetlen, precízen vezethető, dinamikus, rugózási komfortban pedig inkább a kényelmes felé dőljön a mérleg nyelve. Nos, a Zoéra azt gondolom, ez mind igaz. Elektromos autóhoz hűen szintetikus, steril vezetési élmény fogad, csendes, viszont 30-35 km/h-ig kiad magából egyfajta jellegzetes, űrhajókra jellemző búgó hangot. Egészen jópofa és nem is zavaró. A futómű rendben van, az alacsony súlypont továbbra is előnyére válik, ahogyan a motorfék, illetve a fékezés közben keletkező elektromos áram visszatermelése is. A csendes futáshoz hozzájárul a Michelin kifejezetten elektromos autókra szánt abroncsa.

Renault Zoe Q90 Teszt - Alapjárat

Renault Zoe ár és összegezve

Aki elektromos autót vásárol, annak tisztában kell lennie azzal, hogy a villanyautó használata kompromisszumokkal jár, a hosszabb távokat érdemes előre megtervezni és elő fog fordulni az is, hogy órákat kell várni egy-egy töltés, keresgélés alkalmával, hiszen amíg a töltő-szabványok nincsenek összehangolva, érhetnek meglepetések töltőállomásokat keresve. Aki ezt bevállalja és képes összehangolni a mindennapokkal, az cserébe emissziómentesen és szinte ingyen közlekedhet, amíg a töltést is meg tudja oldani ingyenesen. Érdemes azzal is számolni, hogy az újonnan megvásárolt elektromos autó ára 100 vagy akár 200 000 kilométer után térülhet meg. A Renault Zoe városban rohangálós, második autónak szinte tökéletes, az ára viszont sokakat elriaszthat: jelenleg használtautó-beszámítás és állami támogatással az R90, Life-felszereltséggel 8 099 000 forintért megvásárolható, a Q90 Intens-felszereltséggel 9 099 000 forintról indul, ugyebár kizárólag 41 kWh-s akkupakkal. Ha nem jön be a francia dizájn, akkor a Nissan háza táján érdemes keresgélni, hiszen fő konkurense a házon belüli, de egy kategóriával feljebb helyezkedő új Leaf, mely hasonló hatótávval rendelkezik, viszont valamivel borsosabb az ára.

A szemfülesek valószínűleg már látták a tesztvideót, melyben arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyi időbe telik lemeríteni a kis villanyautót. Teljes töltöttséggel, tehát a jelzett 260 kilométeres hatótávval vágtunk neki az M7-esnek 5-10 fokos időben. Ideális körülmények között 200 kilométerre tehető a hatótáv, de az autópálya nem az elektromos autók asztala, hiszen 130 km/h-s tempót kell tartani, küzdeni kell a légellenállással stb, ráadásul mi még a fűtést, ülésfűtést is maxoltuk, így minden adott volt ahhoz, hogy 100-150 kilométer alatt lemerítsük a 41 kWh-s akkupakkot. Balatonfenyvesnél jöttünk le az autópályáról, amikor az autó már jelzett, hogy ideje volna töltőt keresni mert baj lesz! Vész üzemmódban még 20-30 kilométert köröztünk a 22 kW-tal tölteni képes állomás mellett, majd bekövezkezett amire vártunk: 189 kilométer után lemerült a Zoe. Müller Atti segítségével megközelítettük a töltőállomást és picivel több mint 2 óra alatt ismét 100%-ra töltöttük az autót, így a visszaút is problémamentesen zajlott. A Renault Zoe meglepően jól bírta a strapát és mondhatni teljesen hülyebiztos, hiszen vészhelyzetben is van még 20-30 kilométer az akkucsomagban, mellyel Budapesten vagy annak vonzáskörzetében el tudsz jutni egy-egy töltőpontig. Vidéken ez már kérdéses, de ebből is látszik, hogy az elektromos autózás sok esetben előzetes tervezést igényel, és ha lenne több, 43 kW-tal működő töltőpont Magyarországon, a 2-2,5 órás töltés bőven leredukálható lenne a Q90-es Zoe esetében.

Renault Zoe Z.E. Q90 41 kWh

  • Motor: Háromfázisú szinkronmotor
  • Akkumulátor kapacitás: 41 kWh
  • Max. teljesítmény: 88 LE (81 kW) 3000-11300/perc
  • Max. forgatónyomaték: 250 Nm 2500/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4084/1730/1562 mm
  • Tengelytáv: 2588 mm
  • Saját tömeg: 1480 kg
  • Szabványos átlagfogyasztás.: 16,1 kWh/100 km
  • Végsebesség: 135 km/h
  • 0-100: 13,2 s