2018. október 13. | 12:00

A Hyundai első sportkompakt modellje dirreg-durrog, megy, mint az állat és még azt is megmondja, mikor válts. Azonban nem kötelező rá hallgatni!

Néhány hónappal ezelőtt találkoztam előszőr az új i30-assal, egy fastback kiadással. Futólag, egy fotóteszt erejéig, csupán néhány órát töltöttem az autóban. És már az is bejött. Tetszett a futása, a vezethetősége, hogy nem túl nagy, de nem is kicsi. Viszonylag fürge, városba mondhatni tökéletes. És hát a feneke… na, az elég csini. Aztán jött az i30 N… Gyerekek, ez a kocsi betegen jó! Egyetlen hibája van, hogy nem hátul hajt. De unalmas ettől még semmiképpen sem lesz. Kicsit körbe járom mégis mit jelent az N jelölés. A Hyundai friss-ropogós performance részlegéről van szó, az N-brandről. A gyártó elmondása szerint az N jelzésű autók egytől-egyig a már létező modellek nagyteljesítményű átiratai lesznek.

Az a mítikus N, amiről senki nem értette, hogy miért pont N. A Hyundai marketing osztálya több lehetséges magyarázattal is szolgál az N Brand nevének indoklására. Az első, hogy Namyangban tervezték, és a Nürburgringen tesztelték, míg tökéletes nem lett a járgány. Az N Performance matricázás hatalmas N betűje, és az autón helyenként megjelenő további N jelölések utalnak a Nürburgring sikánjaira is.

A fejlesztés sem akárkik keze alatt folyt, ugyanis a BMW M részlegének korábbi vezetője is csatlakozott a Hyundai csapatához, valamint a Mercedes-AMG-től is érkezett némi know-how. A nürburgringi tesztelés során az autó határait feszegették, és a legfontosabb, amit szem előtt tartottak, a vezetési élmény, minden apró részlet annak szolgálatában áll, hogy az ember úgy szálljon ki az N-ből, hogy egyszerre remeg a keze és húzódik széles mosolyra a szája.

Biztos, hogy van gyorsabb és szebb high performance autó is, de élvezetesebb nem sok - legalábbis kategóriáján belül. Vetélytársai a Ford Focus ST, a Mazda 3 MPS, Reanult Megane RS, Volkswagen Golf R és a Toyota Yaris GRMN. Kommentben írd meg, neked melyik a favorit!

Hyundai i30 N - belül is egyszerűen nagyszerű

Az i30 N-be behuppanva megnyugodtam, hiszen olyan dolgokat láttam, amik kedvemre valók voltak, és egy ilyen karakterű autóhoz illenek. Láttam például, hogy mind az ülések, mind a váltó, mind pedig a kormány rendkívül sportosra van szabva. Sehol az 1 millió gomb, amivel még levegőt is vetethetsz az autóddal magad helyett, semmi fa, meg fém, meg kutyafüle berakás. Csak és kizárólag a nyers és funkcióközpontú vezérlőfelületek.

Ami személyes kedvencem, az a kormány, az én törpe kezeimnek is kényelmes volt a kialakítása, illetve a gyártó ellátta két módválasztó füllel, amiből az egyik a kedvencem is lett. Nyomtam, mint a süket… :D A két füllel két vezetési stílus között váltogathat az ember az egyik a normál mód ebben az égvilágon semmi izgalmas nincsen, sosem fogod használni. A másikon egy kockás versenyzászló piktogrammja díszeleg, amely az N módot hivatott életre kelteni.

Ezen a vezetési módon belül gyakorlatilag minden megváltozik, ami a sportosság érzéséhez kell, a motor, a lengéscsillapítók, a menetstabilizáló rendszer (ESC), az elektronikusan vezérelt, részlegesen önzáró differenciálmű (E-LSD), a motorhang, a kormányzás és a fordulatszám illesztés is versenyzős stílusba ugrik.

Egyébként az N custom mód kiválasztása közben mindezeket a felsorolt jellemzőket egyénileg is állíthatod. Legyen szó akár feszesebb futóműről vagy halkabb kipufogó hangról, lehetőséged van a beállítások módosítására és azok mentésére. Aki az eco és a normal módot szeretné használni, annak javaslok egy mezei i30-at megvásárolni. Pénztárca kímélőbb lesz, az tuti!

Hogy a versenyautós érzés semmiben se szenvedjen hiányt, a kijelzőn nyomon követheted a különböző „verseny” adatokat, amik aktuálisan az autóra vonatkoznak, mint például a G erők mértékét, gyorsulási időt, köridőt, teljesítményt, nyomatékot és a turbónyomást. Valamint ami megint csak egy személyes kedvencem volt (bár nem létszükséglet), hogy a kijelző bal felső sarkában elhelyezett a gyártó egy indikátort, ami a váltásra figyelmeztet.

Ha úgy érzi a rendszer, hogy 4-esben már túl sokat forog, zölden villan fel az 5-ös szám a kijelzőn, hogy ezt bizony már válthatód barátom. Engem kicsit a Need for Speed Underground II-re emlékeztet, ahogy a gyorsulási versenyeken neked kellett váltani. Szerintem buli!

A sportosan kialakított váltó és kormány mellé társulnak a sportülések is, amelyek tökéletes átmenetet képeznek az utcai és a versenyautók ülései között. Bár az én méreteimhez egy kicsit lobogós, egy normális magasságig nőtt embert nagyon stabilan mégis kényelmesen tartanak az ülések. Az N logó megtalálható mind a váltón, a kormányon, és nagyon szolidan az üléseken is.

Hyundai i30 N - ha nem lenne a matricázás

A kezeim közé került i30 N pont egy Performance kiadás volt, így a nekem kicsit erős és már inkább versenypályára illő fekete-piros-fehér színkombinációjú matricázás sem maradt el. De ha ez nincs!? Akkor egy túlzások nélkül babakéknek nevezhető járgányba kellett beüljek. Mit mondhatnék, nem akarok valótlant állítani. Nem kéne ebben a színben. Túl baba, túl kék, túlságosan életidegen az autó karakteréhez képest.

A sima i30-ashoz képest, ami változik az N karosszérián az mind-mind az aerodinamika és futás szempontjából fontos. Ha szemből vizslatod az autót feltűnnek a hatalmasra szabott légbeömlők, és a markáns lökhárító. Találsz egy szolid N logót is a hűtőrácson, ami jelzi, hogy nem a sima i30-cal van dolgod.

Az autó oldala felé haladva szembe tűnnek a 19 colos könnyűfém kerekek, és mögöttük a pirosra fújt úszónyergek - ezek is mind a Performace felszereltség részeit képezik. Alapesetben 18-as cipőket hord az i30 N, csak a Performance kiadás kapta meg a 19-est gyárilag. Az autó feneke felé haladva, de még mindig az oldalán helyezkedik el egy egészen kicsi kificcenés, vagy nem is tudom, minek hívjam… A lényeg, hogy ott van és az is az aerodinamikai tulajdonságok javítását hivatott szolgálni.

Ha hátulról közelítesz, láthatod, hogy a lökhárító itt is erősen sportosra lett szabva, és egy szárny is felkerült a hátsó szélvédő fölé. Na már most leszorító erőt biztos, hogy ez sem generál, de a légterelésben nem lehetetlen, hogy van valami haszna (szerintem nincs, de nem vagyok mérnök). Jópofa viszont a kiegészítő féklámpa, ami a szárny közepébe integrálva háromszög alakban villan fel. Ettől egy kicsit játékversenyautós a megjelenés.

Hyundai i30 N - és ami a csomagolás alatt rotyog, durrog

Az bizony egy 2.0 literes, négyhengeres turbófeltöltéses benzinmotor. Játékos, kedves olvasóm felettébb játékos! Az alapfelszereltséggel 250 ló erejét zabolázza ez a babaszínű doboz, de ha a Performance csomagot választod +750 000 jó magyar forintért, akkor már 275 paci lesz a kezeid között. Az említett felszereltséghez tartozik még egy állítható kipufogó, és első elektronikus differenciálzár.

A babakék bódé tehát elég erővel van ellátva, hogy igazi élményautóként viselkedjen. Szépen leforog első és második fokozatban is. A 275 lóerős verzió 0-100-as sprintje 6,1 másodpercet vesz igénybe, ha a 250 lovas „szimpla” verziót veszed, akkor viszont 6,4 re kúszik fel ez az idő. Hű a mindenségit annak a 3 tized másodpercnek, most aztán tuti nem érsz be vele dolgozni időben, kénytelen leszel a Performance-pakkot választani!

A végsebesség 250 km/h mind a két változat esetében, és ugyan nem feszegettem ezt a határt, de azt elmondhatom, hogy 245 km/h sebességnél forog 5800-at percenként. Ami világosan mutatja, hogy van még abban a motorban, ha esetleg valaki hozzá akarna nyúlni. A 353 Nm-es nyomatéknak köszönhetően lentről is szépet lép és a turbólyuk sem számottevő.

Hyundai i30 N - aztán behelyezkedsz a kormány mögé

Nem igazán tudok rosszat mondani az i30 N futásáról, minden percét lehet élvezni. A sportosabb módokban a gázreakció igen gyors, a futómű pedig igazi versenyautós érzést keltve rázza ki a vesekövet belőled. A kormány ellenállása is valamivel nagyobb, eltűnik az egy ujjal szervózgatós érzés. A menetstabilizátor is hirtelen engedékenyebbé szelídül, valamint egy különleges extraként, váltáskor automata gázfröccsöt ad az autó, hogy a fordulat véletlenül se essen be.

Emiatt persze durrog, mint a friss pattogatott kukorica. És nem ám kamu hangot hallat holmi hangszórókon át, ez barátom igazi! A kipufogóból jön minden hang, ahonnan amúgy is jönnie kell. Az első kerék hajtás sem vesz el sokat az élményből, az e-LSD-nek köszönhetően nem tolja vészesen az orrát lendületes kanyarodások alatt sem. Kell egy kicsit gépészkedni, de alapvetően egy kiszámítható, fordulékony, fürge járgány az i30 N. A váltó is rendben van, a turbólyuk is elenyésző.

Mindent összevetve tetszetős a 275 lóerős teljesítmény, és az autó karaktere is megnyerő volt számomra. Továbbra sem ülnék át elsőkerekes sportautóba, nem hiszem, hogy adnék közel 10 millió forintot ezért a kocsiért, de rossznak semmiképpen sem mondanám. Csak én egyszerűen másra izgulok.

A fogyasztás elvileg országúton 6 liter környékére is szorítható, de annak, aki ennyi benzinnel akar járni ebben az autóban, ismételten csak a sima i30-at tudom ajánlani. Városban 9-10 literrel gurultam el vele. Alapára 8,4 millió forint, amihez hozzájöhet még a Performance felszereltség, aminek komponenseit már fentebb leírtam, illetve egy csomagtartóba helyezett toronymerevítő is, aminek túl sok értelme nincs, de legalább drága.

Tartósságát tekintve kétség sem fér hozzá, hogy a sok lóerő nem viszi szét a rendszert, ugyanis az i30 N több alkatrészét is a TCR keretei között tesztelték. Mindezek mellett pedig 5 év kilométer korlát nélküli garanciát is vállal a gyártó, ami nem semmi, hiszen nem egy szimpla utcai modellről van szó.

Hyundai i30 N ár és összegzés

Mindent összevetve nekem nagyon tetszett ez az autó, a koreaiak jönnek fel a tabellán, és mondhatni borítékolható az N Brand sikeressége. Az eddigi információk alapján a közeljövőben várható még az i30 N fastback, a Kona N, nem lehetetlen, hogy kap a nagyérdemű egy Tucson N verziót is. Személy szerint várnék egy teljesen független N modellt is, de ez még a jövő zenéje.

A Hyundai i30 N kezdő listaára 8 399 000 Ft, viszont, ha ugyanazt a felszereltséget és kiegészítőket vásárolod meg, mint amit tesztautó birtokolt, közel 10 millió forintig ugrik fel az elköltendő összeg. A Performance csomag egyébként 750 000 forintot kóstál, amivel plusz 25 lóerőhöz juthatsz, valamint 19-es könnyűfém felnikhez, amiket nagyobb féktárcsák kísérnek. Ebbe a csomagba tartozik még az aktív differenciálzár és a kipufogóhang vezérlés is.

Hyundai i30 N Performance 2.0 T-GDI

  • Lökettérfogat: 1998 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 275 LE 6000/perc
  • Max. forgatónyomaték: 353 Nm 1450-4700/perc
  • Hossz./szél.: 4165/1800 mm
  • Tengelytáv: 2600 mm
  • Saját tömeg: 1233 kg
  • Városi fogyasztás: 9,7 l /100 km
  • Tesztfogyasztás: 10 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 163 g/km
  • Végsebesség: 250 km/h
  • 0-100: 6,1 s

Fotók: Háfra Zsolt