2023. január 04. | 07:59

Ez a világ első ilyen nagy kapacitású rendszere.

A japánok komolyan veszik a használt akkumulátorok újrahasznosítását. A Toyota 2022 végén helyezte üzembe a JERA vállalattal közösen épített, nagy kapacitású energiatároló rendszerét Japánban, amelyet rákapcsoltak a fogysztói villamos hálózatra is.

Az akkukat tisztán elektromos autókból és hibridekből  szedték ki, hiszen ezekben az autókban nagyjából 70 százalékos kapacitás alatt már nem alkalmasak az optimális működésre. Külső energiatárolóként azonban még sokáig üzemelhetnek.

A jövőben az ilyen tároló akkurendszerek iránti kereslet valószínűleg növekedni fog, ahogyan az is fontos szempont, hogy korlátozott az elérhetősége az olyan akksi alapanyagoknak, mint a kobalt vagy a lítium.

A rendszer ún. sweep funkcióval is rendelkezik, amely lehetővé teszi a jelentős teljesítmény- és kapacitáskülönbséggel rendelkező, újrahasznosított járműakkumulátorok teljes mértékű kihasználását, függetlenül azok degradálódásától.

Így képes egy mikroszekundum alatt szabadon szabályozni az energiakisülést az elektromos áram áramlásának be- és kikapcsolásával (megkerülve) a sorba kapcsolt akkumulátorokon keresztül.

A sweep funkció lehetővé teszi az akkuk közvetlen váltakozó áramú kimenetét is, míg a fedélzeti inverterek újrafelhasználása szükségtelenné teszi a teljesítménykondicionálót (PCS). Ez hozzájárul a költségek csökkentéséhez és segít elkerülni az áramveszteséget, amikor a hatékony energiafelhasználás javítása érdekében váltóáramról egyenáramra alakítanak át PCS-sel.

A Toyota és a Jera még 2020-ban tűzte ki azt a célt, hogy 100 ezer kilowattóra elektromos áramot tápláljanak a hálózatba, ezzel hozzájárulva a CO2-kibocsátás csökkentéséhez.

Toyota

Toyota / Jan Woitas / Picture Alliance / Getty Images