2023. május 31. | 07:17

A tervek szerint ennyivel járulnak majd hozzá ahhoz, hogy teljesítsék a szerződésben foglalt feladataikat.

Nemrég bejelentették, hogy elkészült a magyar kormány 2024-es költségvetési tervezete. Bár szakértők szerint ezzel még bőven lesz munka, az kiderült belőle, hogy a kormány mennyit szán az autópályákra.

Még 2022-ben adták át a teljes autópályahálózatot egy úgynevezett Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-nek. Ez a szerződés 35 évre szól és több elemét is titkosították, így sok minden nem derül ki erről.

Az viszont most nyilvános az új költségvetési tervezetben, hogy a kormány 200 milliárd forinttal támogatja a vállalkozást. Ez az új költségvetésben úgy szerepel, hogy mint a gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díjának fedezetére elkülönített összeg.

Az MKIF Zrt. egyébként - ami jelenleg Magyarország gyorsforgalmi úthálózatát kezeli -, két üzletemberhez köthető. Egyikük Szíjj László, a másik Mészáros Lőrinc, akiknek a koncessziós kezelővel való kapcsolatát a kormány sem tagadta.

Az alap szerződés szerint egyébként az MKIF Zrt. úgy kapta meg az üzemeltetéshez a jogokat, hogy cserébe kötelezettségeket vállalt. Ilyen például, hogy az elkövetkezendő 10 évben jelentős fejlesztéseket hajt végre a gyorsforgalmi hálózaton.

Az ehhez kapott 200 milliárd egyébként nem tűnik kevésnek, de nem is sok. Legalábbis annak fényében, hogy az M5-ös és M6 utak számára a büdzsében 172,6 milliárd forint rendelkezésre állási díjat különítettek el.

A szerződés még egyébként azért is kényelmes mind a két félnek, mert egy nem túl régi módosítás alapján nagyjából bármilyen felelősség alól kibújhatnak. Hiszen több dolgot is nyilváníthatnak finanszírozást mentesítő eseménynek, ebben az esetben pedig mentesülnek a kötelezettség alól nem csak az MKIF Zrt., de a kormány oldaláról is.

Alapjárat.hu