2021. november 18. | 18:03

Miért éppen a kínai versenyző mellett döntöttek? Milyen nevek kerültek még szóba? A következő összeállításban választ kaphatsz a kérdésekre.

2022 nem csak a grandiózus szabályváltozások miatt lesz történelmi év a Forma-1-ben, ugyanis Csou Kuan-jü személyében először lesz kínai versenyző a mezőnyben. A 22 éves pilóta Valtteri Bottas csapattársaként, az Alfa Romeo színeiben mutatkozhat be. Miért pont őt választotta a legendás istálló? Milyen nevek voltak még a kalapban? Olvass tovább, és részletes betekintést nyerhetsz a kulisszák mögé.

Először is tisztázzuk: Csou Kuan-jü vagy Guanyu Zhou?

A nemzetközi sajtóban, így a Formula 1 hivatalos honlapján is Guanyu Zhou formában lesz leírva az Alfa Romeo kínai versenyzőjének neve. Sokan érvelnek úgy, hogy mindenkinek úgy kell írni a nevét, ahogyan ő írja, ne magyarosítsuk! Viszont azzal talán még ők is egyet értenek, hogy nem biztos, hogy szerencsés volna, ha innentől 周冠宇 formában használnánk az Alfa újoncának nevét.

Mi itt az Alapjáratnál a kínai nevek átírására vonatkozó magyar helyesírási szabályokat fogjuk követni, így Csou Kuan-jü alakban fogjuk írni az első kínai F1-es autóversenyző nevét.

Frederic Vasseur kedveli a tapasztalt és fiatal versenyzők párosítását

Idén szeptemberben biztossá vált, hogy Kimi Räikkönen a 2021-es idény végén befejezi pályafutását. A finn világbajnok helyére egy tapasztalt honfitársát, a Mercedestől George Russell érkezése miatt távozó Valtteri Bottast szerződtette. Frederic Vasseur csapatfőnök korábban is előszeretettel támogatta a fiatal pilótákat, így a második ülésre jó eséllyel pályázhattak a Forma-2-ben pallérozódó tehetségek.

Az elmúlt években a Ferrari rendelkezhetett az Alfa Romeo egyik ülésével, az olaszok előbb Charles Leclerc-t, majd Antonio Giovinazzit ültették be a svájci istálló egyik autójába. A Ferrarinak mostantól azonban nincs beleszólása a döntésbe, így Vasseur szabadon halászhatott a fiatal tehetségek tengerében.

Felmerült az F2-ben listavezető Oscar Piastri neve is, ő végül az Alpine tesztpilótájaként kerülhet közelebb a királykategóriához. A Sauber Junior Team tagja, Theo Pourchaire is szóba került, ám az ő előléptetését túl korainak ítélték meg, neki még edződnie kell egy kicsit a Forma-2-ben. Callum Ilott, az Alfa Romeo tesztpilótája jól teljesített a Portugál és az Osztrák Nagydíj szabadedzésein, végül azonban ez sem volt elég a Forma-1-es szerződéshez.

Maradt tehát két opció: továbbra is Giovinazzinak szavaznak bizalmat, vagy lehetőséget adnak a kínai újoncnak. Az olasz pilóta a dolgok jelenlegi állása szerint nem tudta bebizonyítani, hogy megérdemli a szerződéshosszabbítást.

„Remek kapcsolatunk volt Antonióval az elmúlt években. Kiváló munkát végzett nálunk, ám végül nem mellette döntöttünk. Tulajdonképpen két jó lehetőség közül választhattunk, mi pedig Csounak szeretnénk lehetőséget adni” – fogalmazott Frederic Vasseur csapatfőnök.

Andretti érdeklődése késleltette a tárgyalásokat

Az amerikai IndyCar sorozatban saját csapattal rendelkező Michael Andretti neve lehetséges befektetőként merült fel az Alfa Romeóval kapcsolatban. Az istálló ekkor megszakította a tárgyalásokat Csou Kuan-jüvel, hogy meghallgassák az amerikaiak ajánlatát. A jelentős mennyiségű pénzért cserébe Andretti ugyanis az IndyCar csillagát, Colton Hertát szerette volna Bottas mellett versenyeztetni.

Néhány héttel később világossá vált, hogy az üzletből nem lesz semmi, így folytatódhatott az egyeztetés a kínai pilótával. A hírek szerint a felek már a Brazil Nagydíj előtt nyélbe ütötték a megállapodást.

Csou remekül szerepel az F2-ben, és van már tapasztalata F1-es autóval

Csou Kuan-jü neve már egy ideje a Forma-1-es megfigyelők noteszében szerepel. A kínai versenyző 2014 és 2018 között a Ferrari akadémiájának tagja volt, majd 2019-ben a Renault Alpine tehetséggondozó programjához csatlakozott. Csou ebben az időszakban régebbi Forma-1-es autókon szerzett tapasztalatot, amit a Forma-2-ben eltöltött időszakban is kamatoztathatott. Az F2-ből még két verseny van hátra, a kínai pilóta hátránya 36 pont Piastri mögött, így még matematikai esélye van a bajnoki cím megnyerésére.

Csou az Osztrák Nagydíj első szabadedzésén gyerekkori idolja, Fernando Alonso autóját vezethette. A csapat számára értékes visszajelzéseket adott, elégedettek voltak a munkamoráljával és higgadt stílusával.

A kínai pilóta remekül beilleszkedett, egy párhuzamos univerzumban valószínűleg az Alpine is megtartotta volna, ám Esteban Ocon 2024 végéig, Alonso pedig 2022-ig rendelkezik érvényes szerződéssel. A francia istálló részéről értékelendő gesztus, hogy Csou már az év végén Abu Dhabiban rendezett teszten vezetheti az Alfa Romeo autóját.

Csou érkezése komoly reklámértékkel is bír

A Forma-1 történetének első kínai versenyzője komoly anyagi támogatással érkezik az Alfa Romeo csapatához. Az elmúlt másfél évben egyre több kínai vállalat sorakozott fel Csou háta mögött, a Forma-2-ben mutatott teljesítménye, illetve az F1-es szereplése lehetősége pedig egyre fokozta az őt övező érdeklődést.

Csou Kuan-jü szereplésével az eddig is rendkívül népszerű sportág új rajongókra is szert tehet az ázsiai országban. A koronavírus-járvány miatt ugyan 2020-ban és 2021-ben is elmaradt a Kínai Nagydíj, illetve a verseny a jövő évi naptárban sem szerepel, a Forma-1-es jogokat birtokló Liberty Media 2025-ig meghosszabbította a kínai futam szerződését. Az Alfa Romeo döntésének tehát anyagi vonzatai is vannak, ám Fred Vasseur csapatfőnök leszögezte, Csou a tehetségével és teljesítményével érdemelte ki a lehetőséget.