F1: Súlyos problémává fajult a versenyzők közti feszültség a Ferrarinál

Közzétéve:
2019-11-21, 11:48

A Brazil Nagydíjon történt ütközésnek még komoly következményei lehetnek.

Társszerző: Hajdu Balázs

A 2019-es szezon 20. versenyén megtörtént az elkerülhetetlen esemény. Charles Leclerc és Sebastian Vettel összeütköztek Brazíliában, mindketten kiestek, a Ferrari csapatának pedig most meg kell küzdenie ezzel a súlyos problémával.

Mattia Binotto csapatfőnök „buta” esetnek minősítette a történteket. A maga higgadt, hűvös módján nem kívánt felelőst megnevezni, az ütközést követően viszont ideges volt, és csak Maranellóban ül majd le a két versenyzőjével.

Binotto számára most az a feladat, hogy megtervezze a következő lépést, és rendet tegyen a pilóták fejében. No, nem a hátralévő egy versenyre, hanem a 2020-as szezonra. Egy biztos: ez így nem maradhat.

Mi történt Brazíliában?

Az ütközésre a futam 66. körében került sor. Ekkor 5 kör volt hátra, a két Ferrari Max Verstappent és Lewis Hamilton üldözte, a harmadik helyen pedig Alex Albon haladt. Albon Hamiltonnal csatázott, közben Vettelt maga mögött tartotta, akinek pedig Leclerc loholt a nyakában.

A monacói előzéssel próbálkozott, az 1-es kanyarban bevetődött Vettel mellé. Bátor és agresszív, viszont tiszta manőver volt, Vettel azonban nem törődött ebbe bele. A német a 4-es kanyar felé nyithatta a hátsó szárnyát, Leclerc befelé húzódott, hogy védje a pozícióját. Éppen elég helyet hagyott Vettelnek, egy centivel sem többet. Vettel bal hátsó kereke eltalálta Leclerc jobb elsőjét, a monacói autóján eltört a felfüggesztés és kiszakadt a gumi, Vettelnek pedig jobb hátsó defektje lett.

Mindketten feladni kényszerültek a versenyt, az eset következtében a pályára küldték a Safety Cart. Utólag butaságnak bizonyult, hogy a Mercedes a boxba szólította Lewis Hamiltont. A hatszoros világbajnok ütközött Alex Albonnal, ezért megfosztották a harmadik helyétől. A győztes Verstappen mellett Pierre Gasly és – a verseny után – Carlos Sainz állhatott fel a dobogóra.

Vettel sérült autója Brazíliában

Mit mondtak az esetről a Ferrari pilótái?

Vettel szokásához híven viselkedett, és szűkszavúan kommentálta az esetet. Ugyanazt a néhány mondatot ismételgette minden interjúban.

Kinek a hibájából történt az eset?

„Már nem számít. Mindketten kiestünk a versenyből, ami rossz a csapatnak. Nem tudok sok mindent mondani. Szerintem világos, hogy mi történt. Keserű érzéseim vannak, mivel értékes pontokat veszítettünk. Nem volt túl sok helyem a jobb oldalon. Próbáltam előzni, de összeértünk” - mondta Vettel.

Vettel sisakkal a kezében
Vettel hátránya 19 pont csapattársával szemben

Leclerc egy kicsit bőbeszédűbb volt.

„Elemeznünk kell az ütközést. Én megelőztem őt az 1-es kanyarban, majd a 4-es kanyarban becsuktam az ajtót. Tudtam, hogy ő ott van a külső íven. Hagytam helyet, de ezek szerint nem eleget. Szerintem megpróbált a belső ív felé nyomni, és összeértünk. Nagyon csalódott vagyok, hogy így fejeződött be a verseny” - osztotta meg meglátásit a monacói pilóta.

A versenyfelügyelők versenybalesetnek minősítették az ütközést, és nem osztottak ki semmilyen büntetést.

Hogyan történt az eset?

A két Ferrari pilóta ütközése sokak szerint csak idő kérdése volt, a csapaton belüli nyomás és feszültség folyamatosan nőtt. Leclerc már az első idényében letette névjegyét, és megingatta Vettel elsőszámú státuszát. A német nehezen adja fel, és makacsul ragaszkodik a megszerzett pozíciójához. Eddig Mattia Binotto csapatfőnök elég jól kezelte a feszült szituációt.

Az idény elején a Ferrari azt mondta, hogy minden 50-50 döntésben Vettel élvez előnyt. Az első néhány versenyen született is néhány csapatutasítás, melyek főleg a németnek kedveztek.


Vettel Oroszországban az utasítás ellenére nem engedte el Leclercet, ezzel pedig Hamilton kezére játszott

Leclerc elmondása alapján elfogadta a helyzetet, de mindent megtesz, hogy változtasson rajta. A második futamon rögtön bizonyított is, hiszen fölényesen nyerte az időmérőt Bahreinben, majd a versenyen is minden a terv szerint alakult. A záró szakaszban aztán egy váratlan motorhiba megfosztotta a monacóit első F1-es győzelmétől, és végül a harmadik helyen zárt.

Aztán csillapodtak a kedélyek, mivel nyilvánvalóvá vált, hogy a Ferrari nem lesz versenyben a bajnoki címért. Leclerc esetében saját maga és a csapat is követett el hibákat, a Francia Nagydíjtól kezdve azonban a monacói került előnybe, kilenc egymást követő versenyen győzte le Vettelt az időmérőn. A német hibát-hibára halmozott, Leclerc viszont Belgiumban és Olaszországban is győzni tudott. Monzában volt némi ellentmondás a Ferrari pilótái között, a hírek szerint Leclerc nem adott szélárnyékot Vettelnek a kvalifikáción, ami bosszantotta német kollégáját. Az igazat megvallva, azon az időmérőn a monacóin kívül mindenkinek volt oka az idegességre.

Szingapúrban Vettel nyert, főleg annak köszönhetően, hogy a csapat őt részesítette előnyben a kerékcseréknél. Oroszországban a német aztán figyelmen kívül hagyta a csapatutasítást, és nem engedte maga elé Leclercet. A két versenyző csatája az utóbbi időben kiegyenlített volt. Brazíliában nem is fértek el egymás mellett.

Mi a következő lépés?

Elég egyértelmű a történet. Vettel nem viselte jól, hogy elmegy mellette a csapattársa. Ezt követően hozott egy rossz döntést, és túl agresszíven próbálta visszaszerezni a pozíciót. Szerencsétlen helyzet volt, hiszen csak enyhén értek össze, ám mindketten kiestek a versenyből.

Vettelnek nem ez volt az első ilyen esete, talán sokan emlékeztek még a 2010-es Török Nagydíjon történtekre, amikor Mark Webberrel akadtak össze hasonló körülmények között. Akkor azt állította, hogy a pozíció már az övé volt, egyértelműen az ausztrált hibáztatva a történtekért.

Az Orosz Nagydíj után Binotto csapatfőnök leült beszélgetni a versenyzőkkel. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy Vettel nagyon nehezen kezelhetővé válik, ha a dolgok nem az ő kedve szerint alakulnak. Binottót megkérdezték, hogy mit fog kezdeni a négyszeres világbajnok helyzetével?

„Itt nem a kezelhetőségről van szó. Fel kell ismernünk a hibákat. Ez nagyon fontos a pilóták, a mérnökök, és a csapat többi tagja számára is, ez az út vezet a fejlődéshez. Nem nekem kell hibáztatnom őket, hanem nekik kell felismerniük a helyzetet” - reagált a Ferrari csapatfőnöke.

Kétségtelen, hogy az ütközést Vettel idézte elő. Leclerc talán úgy érezheti, hogy ő tette magát sebezhetővé Vettellel szemben.

„Tisztáznunk kell, hogy mi számít butaságnak, és mi nem. Határt kell szabni a küzdelemnek. Amikor a versenyzőid ütköznek, akkor valami rosszul sikerült. Ha szabad kezet adunk nekik, akkor tudniuk kell kezelni a kockázatokat” - egészítette ki gondolatait Binotto.

A lehetséges következmények

Brazíliában a csapat nem szólt bele a Ferrari versenyzőinek csatájába. Már korábban bebiztosították a konstruktőri bajnokság második helyét – már csak az a kérdés, hogy ki végez előrébb a pilóták összevetésében? A legutóbbi futam előtt Leclerc állt a bajnokság harmadik helyén. Mivel Max Verstappen győzött Interlagosban, a Ferrarik pedig nulláztak, így a holland vette át a 3. pozíciót. Előnye 11 pont Leclerc előtt, melyet nem lesz könnyű ledolgozni az utolsó, Abu Dhabi Nagydíjon.

A hétvégi incidensnek azonban 2020-ra nézve is következményei lehetnek.

Vettel, Binotto és Leclerc
Vettel és Leclerc is élő szerződéssel rendelkezik a 2020-as szezonra

Valószínűleg Leclerc Vettel előtt végez a pontversenyben, a futamgyőzelmek és a pole pozíciók számában, valamint kettejük időmérős összevetésében is. Nem rossz eredmény egy olyan pilótától, akinek ez az első éve a csapatnál – mindössze a második az F1-ben – miközben vele szemben egy 53-szoros futamgyőztes, négyszeres világbajnok áll.

Ott tartunk jelenleg, hogy Leclerc lett a Ferrari elsőszámú pilótája, a következő évben így neki kell előnyös helyzetbe kerülnie. Vettel azonban valószínűleg nem nyugszik bele az új helyzetbe egykönnyen. Binotto többször hangsúlyozta, hogy kiváltságos helyzetben van a két nagyszerű pilótája miatt. Vajon még mindig ezt gondolja?

„Még mindig kiváltságosnak érzem magunkat, mivel mindketten kiváló versenyzők. Egymás számára teszik egyre magasabbra a lécet. Mindketten sokat fejlődtek a szezon során. Az idény második felében Seb nagyon gyors volt. Azt kell mondanom, hogy szerencsére idén történt a brazíliai eset, így több időnk van tisztázni a helyzetet. A versenyzők viszonya jónak mondható. Ami ma történt a versenyen, az nyilván nem segít a helyzeten, szerintem azonban nincs szó semmiféle drámáról, inkább lehetőségként tekintek a szituációra. Maranellóban leülünk, és megbeszélünk mindent” - mondta vasárnap Mattia Binotto.

Te mit tennél a Ferrari csapatfőnökének helyében?

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

BBC

Kapcsolódó írások

Petrov Alonso előtt
2019. december 30.
Emlékszel még Hamilton és Massa 2008-as drámájára? Vagy Vettel első világbajnoki címére? Esetleg hallottál a Hunt vs. Lauda csatáról? Most megnézheted a 10 legizgalmasabb F1-es végjátékot.
Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.

További hírek