2023. február 28. | 18:16

A BMW-nél azt mondják, hogy nem lehet csupán egy hajtási formára bízni a jövő mobilitását, ezért kísérleteznek a hidrogéncellás technológiával.

A BMW egy kicsit mindig máshogy gondolkodott, mint ahogy azt az EU-s vezetők elvárják, bár az utóbbi időben nincsenek egyedül. Az európai szabályozás szerint ugyanis 2035-től nem lehet belsőégésű motoros autókat forgalmazni az Unióban.

A BMW szerint viszont nem lehet kizárólag az elektromos technológiára bízni a jövő mobilitását, ezért kell mellé más is. Így nem véletlen, hogy a Toyotával közösen évekkel ezelőtt belekezdtek a hidrogéncellás technológia fejlesztésébe.

Ezzel kapcsolatban a BMW már 2019-ben bemutatta az iX5 Hydrogen nevű koncepcióautóját, mely a 2021-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon már működőképes volt és ezt bizonyította is. Ennek ellenére a fejlesztés nem ért véget, az iX5 még mindig tesztfázisban fut.

Egészen pontosan a BMW csoport Münchenben működő Kutatási és Innovációs Központ (FIZ) kísérleti üzemében tesztelik a már kész modelleket és a technológiát. Itt folyamatosan fejlesztik és keresik a lehetőségét, hogy hatékonyabbá tegyék.

Pedig a BMW iX5 Hydrogén már most sem produkál rossz számokat ha a nyers közölt adatokat tényleg képes tartani. Eszerint speciális szénszál erősítésű műanyag tartályokban tartanak 700 bár nyomáson 6 kg hidrogént.

Ezt az úgynevezett üzemanyagcellákban a rendszer levegővel ütközteti, melyből az oxigént felhasználva energia szabadul fel. A működés végén melléktermékként tiszta víz keletkezik, tehát mondhatjuk, hogy a rendszer fokozottan környezetbarát.

A felhasznált energiával egy kisebb méretű elektromos autó akkumulátort töltenek, mely aztán hagyományos villanymotorokat hajt meg. Így kapunk egy olyan elektromos autót melyet csak hidrogénnel kell tankolni, ez alig pár percet vesz igénybe a több órás töltésekkel szemben.

Elektromos autóként a rendszer összteljesítménye a BMW iX5-ben 231 lóerő, illetve az üzemanyagcellák folyamatosan leadható teljesítménye 170 lóerő. A hajtáslánc-technológia maximális rendszeteljesítménye 401 lóerő, ezzel az iX5 Hydrogen kevesebb, mint 6 másodperc alatt éri el nulláról a 100 km/órát.

A speciális tartályokban ugye 6 kg hidrogént tárol és a BMW leírása szerint az ideális fogyasztás 1,19 kg/100 kilométer. Így a hivatalosan megtehető hatótáv egy tankkal 504 kilométer és mégegyszer kiemelendő, hogy ezt legfeljebb egy párperces tankolás követi.

A probléma egyelőre csak az, hogy pontosan hol? Mert a hidrogénkutak egyelőre a technológiával együtt nagyon lassan terjednek csak, nem véletlen, hogy a Toyota hidrogénautója, a Mirai sem áll egyelőre minden sarkon.

A másik probléma, hogy a technológia az elektromos autókhoz hasonlóan közvetlen módon környezetbarát, de a felhasznált hidrogén nagy részét még mindig szennyező módon földgázból állítjuk elő. Persze vannak már tisztább megoldások is, ahogy arról korábban a Toyota és a Caetano hidrogénbuszának bemutatóján is beszéltünk, de egyelőre ilyen téren még nincs nagy előrelépés a tisztulás felé.

Forrás: BMW
BMW