2022. december 02. | 12:30

A megoldás hatékonyabb lehetne az eddigi tetőbe szerelt paneleknél és két legyet ütne egy csapásra.

Hasonlóan a rossz utakból kinyerhető energiához, ezt a BMW szabadalmat is a Carbuzz autós magazin vette észre a német szabadalmi hivatalnál. Korábban a bajorok nyújtották be azt az ötletet, amivel az autóik minden üvegfelületét, tehát a szélvédőt, a hátsó- és oldalablakokat, illetve ha van akkor az üvegtetőt is napelemekkel borítanák be.

Ennek nem csak a szinte minden helyzetben történő energiatermelés lenne az előnye, hanem az is, hogy az ablakok sötétítése nem igényelne külön technológiát. Ezek a napelem panelek ugyanis nem olyanok, mint a hagyományosak, amiket a házak tetején látunk.

Korábban is kísérleteztek már gyártók az autóba épített napelem technológiájával, leginkább a tetőbe kerültek ezek a panelek, például a Fisker Karma, elektromos sportautó vagy a nemrég bemutatott ötödik generációs Toyota Prius esetében is. A BMW viszont most egy sokkal kihasználatlanabb felületet célzott meg az autókon.

Ezeket a fajta napelemeket, amiket a bajor márka alkalmazna, nem is telepítik, hanem szinte csak felhordják, mint egy réteget. Előnye, hogy vékony, átlátszó és szinte észrevehetetlen, viszont ezzel szemben nem túl hatékony és drága. Utóbbi egy felsőkategóriás BMW-nél talán már nem annyira szempont, és idővel ahogy fejlődik a technológia, olcsóbb is lehet, de az érdekes pont a hatékonysága.

Ezeknél a napelemeknél ugyanis ahogy növelik a rétegvastagságot, úgy emelkedik a hatékonyságuk. Ez jó lehet például hátsó ablakokon, ahol amúgy is sokan szeretik az erőteljes sötétítést. Viszont itt az előállítás során ütközhet problémába a gyártó, mert országonként eltérő szabályozás vonatkozik arra, hogy az autó melyik ablakát pontosan mennyire lehet lesötétíteni. Ha ehhez alkalmazkodni akarnak, emelkedni fog a gyártás költsége is.

Egy szélvédőre vékonyan felhordva a fényáteresztő képesség akár 95 százaléka is megmarad, míg hátra és a tető üvegeire sűrűbben is felhordhatják az anyagot. Mivel csak szabadalomról van szó, egyelőre semmi adat a teljesítményről és a dolog költségeiről.

Nem kizárt, hogy hamarosan a BMW nagyobb luxusmodelljein találkozhatunk a megoldással, és ha működik, akár az egész autót, tehát a fényezett elemeket is bevonhatják a különleges technológiával. Képzeld csak el, hogy az egész autó napelem és folyamatosan magát tölti, akár mész vele, akár áll egy parkolóban…

BMW