2023. december 19. | 13:28

A bajorok továbbra is ragaszkodnak a benzines és dízel üzemű meghajtáshoz, habár ezt a legutolsó spekulációk máshogy vélték. Most azonban igyekezett mindenki fejében rendet tenni a német prémiummárka.

Az Euro 7 kibocsátási norma közeledtével, és – várhatóan – 2025. július 1-jei bevezetésével, valamint a 2035-re tervezett teljes benzines és gázolajos tiltással egyre több találgatás látott napvilágot azzal kapcsolatban, hogy kinek éri még meg egyáltalán bármit fejlesztenie. Az Audi például legutóbb nyíltan vállalta, hogy jobban örülne, ha 2025-nél később köteleznék őket az új norma betartására.

A BMW felől nem hallottunk ilyet, azt viszont igen, hogy állítólag a belső égésű motorok fejlesztését teljesen leállítanák a bajorok. Ezt azonban most Frank Weber, a BMW igazgatótanácsának tagja, valamint a kutatás-fejlesztés divízió felelőse határozottan cáfolta.

„Először is, nem igaz. Másodszor pedig azt állítani, hogy nincs már egyéb dolog, amit tenni lehetne, szintén nem igaz” - mondta Weber.

Ez alatt azt értette, hogy még bőven lehet min fejleszteni és tökéletesíteni, vagyis a belső égésű motorok közel sem érték el potenciáljuk maximumát. A riogató hírek egyébként a márka „Neue Klasse” (új generációs) elektromos autóinak bemutatásával kezdett terjedni – a Debrecenben is kiállított koncepció járművel, valamint az iX3 és a négy elektromotoros M3-mal együtt.

Frank Weber szerint épp az Euro 7 norma másfél év múlva esedékes bevezetése miatt van még temérdek tennivaló a belső égésű motorok fejlesztésével, ráadásul Európán kívül is vannak fontos piacaik, mint amilyen az USA vagy Kína. Persze fontosnak tarja a zéró kibocsátást és az ebben való fejlődést is, szerinte a BMW eladásainak 15%-át tehetik majd ki jövőre a helyi emissziómentes járművek.

Ennek ellenére korábban épp a bajorok ügyvezető igazgatója, Oliver Zipse fejezte ki aggodalmát az iránt, hogy a benzines és dízel hajtás teljes tiltása a kínai e-autó gyártóknak kedvezhet, és olyan árháborúba kényszerítheti az európai autógyártást, ami sokaknak nagyon fájhat majd – leépítésekkel, munkahelyek megszűnésével, illetve akár egyes márkák teljes eltűnésével fenyeget. Szerinte a zéró tolerancia helyett utat kellene találni a környezetbarát üzemanyagokkal működtetett járművek felé is.

Az viszont egyre valószínűbb, hogy a gázolajos hajtás napjai ettől függetlenül meg vannak számlálva – már ami a személyautókat illeti. A BMW is lehúzott néhány háromliteres sorhatos motorváltozatot egyes modelljeinek listájáról – például M440d, 530d xDrive és az X2-es sorozatból teljesen. Az üzemanyagok optimális felhasználása mellett azonban a gyártási folyamatokra és a beépítendő anyagok környezetbarát, fenntartható minőségére is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a bajorok.

Kőrössy Balázs / Alapjárat