2020. november 05. | 15:59

Eljött a szemléletváltás ideje: 2025-től a teljes modellpalettát elkezdik lecserélni.

Úgy tűnik, elérkezett a szemléletváltás ideje a BMW-nél. Eddig a bajorok stratégiája szerint a hagyományos – vagyis a benzines és dízel – meghajtású autók is ugyanarra a padlólemezre épültek, minit a villanyosított modellek. Most már biztos, hogy ez hamarosan meg fog változni, ugyanis a BMW elkezdte a saját elektromos platformjának fejlesztését.

„Az évtized közepétől kezdődően átalakítjuk jármű-architektúránkat, és sokkal inkább az elektromos meghajtás felé fogunk elmozdulni. Az új magyarországi üzemünk kulcsfontosságú szerepet fog ebben játszani. Itt kezdjük majd el először használni az új BEV-központú szerkezetet 2025-től” – nyilatkozta Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója a negyedéves pénzügyi beszámoló ismertetése során.

Az igény az új villanyplatformra cégen belülről érkezett, ugyanis a BMW Üzemi Tanácsa már a nyár folyamán elkezdte sürgetni az új, kifejezetten EV-k számára kifejlesztett padlólemez elkészítését.

„Csak akkor tudjuk maximálisan kiaknázni az elektromos kocsikban rejlő lehetőségeket, ha saját e-platformra építjük az autókat” – árulta el Manfred Schoch, az Üzemi Tanács elnöke, aki szerint a jelenlegi alvázszerkezet használata miatt túl sok kompromisszumot kell kötniük. „Égető szükségünk van egy, az új BMW-k számára kifejlesztett e-platformra annak érdekében, hogy ne maradjunk le a kaliforniai és kínai versenytársak mögött.”

Zipse szerint a téma kiemelt fontosságú, ezért egy külön részleget is felállítottak, amelynek feladata az új elektronikus platform kifejlesztése.

„Ez a terület közvetlenül nekem tesz jelentést” – mondta Zipse. „Szervezeti szempontból minden részleggel folyamatos kapcsolatot tartanaj– a pénzüggyel, a beszerzéssel, a fejlesztéssel, a gyártással és az értékesítéssel. Így jobban kézben tudjuk tartani a dolgokat és sokkal gyorsabbá teszi a folyamatokat is.”

Szóval a BMW is beállt azon gyártók sorába, akik saját elektromos platformot terveznek jövőbeli villanyautóik számára. Számunkra azonban talán még ennél is fontosabb hír, hogy ezt az új szerkezetet először a BMW most épülő új gyárában, Debrecenben fogják a bajor kocsikban használni. A többi gyár csak ezt követően, fokozatosan fogja bevezetni az e-platform használatát.

Arról azonban egyelőre nem árultak el semmilyen információt, hogy melyik lesz az a bizonyos első modell, amely majd az alföldi megyeszékhelyen az új platformra épülhet 2025-ben.

„Modellpalettánk megújítását 2025-ben kezdjük majd el” – magyarázta Zipse a döntést. „Ezért határoztunk úgy, hogy nem pusztán kiszélesítjük a már meglévő platformunkat, hanem egy teljesen újat fogunk készíteni, kifejezetten az elektromos autók igényeire szabva. A terv az, hogy a jelenlegi modelljeink mindegyikét olyan új autók váltsák fel, amelyek erre a vázszerkezetre épülnek majd. Ez a folyamat 2025-ben kezdődik majd, és a következő évtized közepén fog lezárulni.”

A BMW vezérigazgatója azt is elárulta, hogy az új „vázszerkezetet” nem csak és kizárólag villanyautók számára fejlesztik, ugyanis feltett szándékuk, hogy továbbra is készítenek belső égésű motorral szerelt kocsikat. A bajorok a Power of Choice szemléletét vallják, vagyis hogy minden ügyfél szabadon megválaszthatja, milyen meghajtású autót szeretne vezetni. Ezen a hozzáálláson pedig nem fog változtatni az e-platform kifejlesztése.

Ugyanakkor a BMW arra számít, hogy az elektromos járművek iránti kereslet 2025-től ugrásszerű növekedésnek fog indulni. Ezért is kulcsfontosságú számukra, hogy az új architektúra kifejlesztését ekkorra időzítették.

Zimpse már júliusban utalt rá, hogy stratégiai szempontból küszöbön áll a szemléletváltás. Ugyanis az új generáció számára egyre fontosabb szempontnak számít a fenntarthatóság, és a tisztán elektromos autókra való váltás.