2023. március 14. | 13:35

A gyártókat régóta foglalkoztatja a levegő nélküli abroncs kérdésköre, most megvalósulni látszik.


FRISSÍTÉS 07.07.: Óriási lépés a Michelinnek, hogy levegő nélküli abroncsát, az Uptist már Európában is elkezdik tesztelni. A cikk frissítésekor már 3 új levegő nélküli abronccsal szerelt furgon rohangál Franciaország északi régiójában.

Ezek a francia La Poste, tehát a hivatalos postaszolgálat járművei és nem lesznek egyedül. 2024-ig a tervek szerint összesen 40 olyan furgont szeretnének a flottájukban tudni, amik levegő nélküli abroncsokkal közlekednek.

A Michelin egyébként kifejezetten a könnyű teherszállítást célozza az Uptis termékcsaláddal. Nemrég viszont tesztelték nagy sebességgel is ezeket az abroncsokat (210 km/órával), így a rendvédelmi szerveknél is jó szolgálatot tehetnek a jövőben.


FRISSÍTÉS 04.24.: Újabb lépéssel került közelebb a Michelin levegő nélküli abroncsa a sorozatgyártáshoz. Megtörténtek az első nagyobb sebességű tesztek, 210 km/órával használták az Uptis abroncsokat, és bírták a dolgot. Ez többek közt olyan területekeknek bíztató fejlemény, mint a rendfenntartás. A rendőrségi elfogóautókon akár hamarosan jó szolgálatot tehetnek a defektmentes abroncsok.


A gyártókat már régóta foglalkoztatja a defektmentes abroncs ötlete, ehhez pedig először a levegőmentességhez kell eljutni. Hogy a gumi ne attól legyen kemény és jó tapadású, hogy levegő tartja el a felnitől, mert ha a levegő elszökik, akkor baj van.

Ezért próbálják a levegőt nagy erővel kiírni a képletből egy ideje, de eddig főleg csak koncepciók születtek. Most viszont a Michelin lépett egy nagyot előre és a nem régóta dédelgetett Uptis levegőmentes gumiját tesztüzembe küldi.

Egy szállítmányozási cég, a DHL furgonflottájára kerülnek fel a levegő nélküli abroncsok Szingapúrban, így éles helyzetben tesztelhetik a technológiát. Ahogy az magán a kerék oldalfalán is látszik, nem levegő, hanem lamellák tartják a gumi palástot.

Ennek köszönhetően, ha a furgon belehajt egy szögbe és az átmegy a gumin, akkor semmi sem történik, ugyanúgy mehet tovább. Nem kell nekiállni az út szélén se defektet javítani, se kereket cserélni.

A Michelin az Uptist nem csak kisteherautókra, de személyautókra is tervezi gyártani. Elmondásuk szerint a gumi kiküszöböli majd azokat a problémákat, amiket egy hagyományos abronccsal átél az ember.

Ilyen az, amikor egy kicsit lejjebb ereszt vagy túlfújják. Előbbitől megnő a gördülési ellenállás, ezáltal a fogyasztás is, míg utóbbinál a tapadás nem lesz megfelelő és roncsolódhat a gumi szerkezete, ha valahol korábban megsérült.

Emellett egy vaskosabb defekt innentől nem jelenti a gumi automatikus kidobását és ezáltal környezetszennyezését. Mert a Michelinnek arra vonatkozóan is van statisztikája, hogy mennyi gumit dobnak ki a világon feleslegesen.

Ők úgy látják, hogy a kidobott gumik 12 százaléka lelapulás vagy defekt miatt kerül a szeméttelepre, míg 8 százalékuk a nem megfelelő guminyomás okozta kopás miatt. Számításaik szerint emiatt évi 200 millió abroncsot dobunk ki feleslegesen, míg ezeket a gondokat az Uptis segítségével elkerülhetnénk.

A kérdés az Uptis széleskörű alkalmazhatóságával kapcsolatban az, hogy milyen súlyra tervezik majd a különböző típusait? Hiszen sok autónak eltérő guminyomásra van szüksége a súlykülönbözet miatt, így lehet, hogy egy ilyen levegőmentes abroncs lapulna egy nehezebb autó alatt és ismét fennállna a túlzott kopás és fogyasztásnövekedés.

Tehát a technológia még tesztfázisban van, ezért kerülnek most utcára az első légmentes abronccsal szerelt DHL furgonok. A teszteredmények valószínűleg nem csak a Michelinnek, de a többi technológiával kísérletező gyártónak is adhat alapot, hogy van-e értelme folytatni a fejlesztést ilyen téren.

Michelin