Hibrid Rotary – avagy visszatér a bolygódugattyús motor a Mazdához

Frissítve:
2018-11-13, 11:16

Hiányzott a Wankel? Na most megkapod ismét!

2020-ban érkezik a Mazda első elektromos hajtásláncú modellje a „Fenntartható Zoom-Zoom 2030” program keretei között. Várhatóan két elektromos modellel áll elő a gyártó a közeljövőben. Egy teljesen elektromos és egy Rotoros (Rotary, azaz Wankel, azaz bolygódugattyús motor) támogatásos hibrid személyében.

A Mazda legendás Wankelei között a legújabb kistestvér egy könnyűépítésű bolygódugattyús szív, amely a hatótáv növelésben segíti majd az elektromos hajtásláncot. Teszi mindezt kivételesen halk üzem mellett.

Mazda Rotary henger

Na, aki eddig bele volt csavarodva a Wankelekbe az lehet, hogy kiesik most a pörgősszékből, de lássuk be időszerű és szükséges a hibrid és elektromos rendszerre váltás. Én személy szerint örülök, hogy legalább névlegesen fennmarad a Wankel a Mazdánál és nem dobta el a gyártó végleg a zseniális technikát, helyette a fejlesztés mellett döntött. Reméljük az 5000 kilométerenkénti erősen ajánlott (kötelező) olajcsere problémát is kiküszöbölték a mérnökök.

Az érkező motor kis mérete és nagy teljesítménye teret enged többféle elektromos technológia használatának. A Rotary fejlesztése során a Mazda mérnökei gázalapú üzemanyagokkal is kísérleteztek az eredmény pedig, hogy az új Wankel LPG-vel is működőképes lesz. Persze csak ha nagyon muszáj neki, tehát vész esetén.

A „Fenntartható Zoom-Zoom 2030” program

A gyártó előrejelzései szerint 2030-ra a „Fenntartható Zoom-Zoom” program keretei között modelljeik 95%-át HEV (hybrid electronic vehicle), 5%-át pedig EV (electronic vehicle) járművek teszik majd ki. Ennek tekintetében a Mazda folytatja a belsőégésű motorok fejlesztését, és nem engedi el azt teljesen. Ilyen lesz például a 2019-ben érkező új SKYACTIV-X benzinmotor, amely gyertyavezérelt, kompressziós gyújtást használ majd.

A Mazda célja, hogy 2030-ig 50%-kal, 2050-ig pedig 90%-kal csökkentse modelljeinek a „forrástól-felhasználásig” számolt károsanyag-kibocsájtását, a 2010-es adatokhoz képest. A gyártó tisztában van azzal, is hogy regionálisan más és más szabályozások és feltételek érvényesek a kibocsájtásokra vonatkozóan. Ennek tudatában mindig a megfelelő helyen és a megfelelő időben, a megfelelő megoldást kínálja ügyfeleinek.

Mazda MX-5 Miata ND és NA utcai fotón

A fenntarthatóság mellett a Mazda gondol azokra is akik a Jinba Ittai, és a Hashiru Yorokobi érzésért vásárolják meg modelljeiket, továbbra is az autózás öröme a legfontosabb a gyártónak. A fejlett benzinmotorokkal és az elektromos hajtásláncokkal pedig biztosítják, hogy a jövőben is megfeleljenek minden elvárásnak. Az LPG használata mellett, folynak kutatások egyéb újrahasznosított anyagokkal is, mint például a mikroalga-tenyészetből nyerhető bioüzemanyag.

A gyártó a Tokyo Intézettel és a Hiroshimai Egyetemmel közreműködve igyekszik megalkotni a tökéletes egyensúlyt a fenntarthatóság és az autózás öröme között.

Forrás:

Mazda Motors Hungary

Kapcsolódó írások

Tesla Model 3
2019. május 22.
Még időpontot is foglal neked a szerelőnél a Tesla legújabb kiegészítője
A Ford 2 plug-in hibridet szán a kínai piacra
2017. április 07.
A Ford felfedte terveit a kínai piaccal kapcsolatban, hogy 2025-re széles palettával rendelkezzenek az elektromos, plug-in hibrid és egyéb elektromos járművekkel
Minden új Volvóban lesz elektromos hajtás
2017. július 06.
A svédek sem maradhatnak ki az ígérgetésből: csatasorba állítják a Polestart is, hogy 2019 után már minden Volvóban legyen villanymotor
2020-as Porsche Taycan fényszórója
2018. november 26.
A sportautógyártó szerint régóta dolgoznak az elektromos technológiával, így minden igényt kielégít majd az új Taycan