Így néz ki belülről az üzem, ahol az autógyártás javát a robotok végzik

Kiss Márton újságíró
Közzétéve:
2020-10-14, 11:39

A Kínában található létesítmény képes az 50 másodpercenkénti járműgyártásra.

A kínai autóipar rohamos léptékben fejlődik, ami 1-2 évtizeddel ezelőtt elképzelhetetlennek tűnt, az mára kezd egyre reálisabbá válni: a nem túl távoli jövőben a kínai autók a világ minden pontján jelen lehetnek. Egy apa-fiú párosnak köszönhetően most bekukkanthatunk egy kínai autógyár átlagos napjába, ahol a munka 90 százalékát a robotok végzik. Ez pedig felvet egy fontos kérdést.

Robotok dolgoznak a Changan Automobile autógyárában

Kína negyedik legnagyobb autógyártója, a Changan Automobile tehát bepillantást engedett a színfalak mögé, a fentebb említett páros szemszögén keresztül mutatták be a világnak a kínaiak, mennyire ultramodern szintet képvisel az autógyáruk, ahol jövőbe mutató technikákkal készülnek a kocsik. Az üzem területét körbejáró duó sokszor elmondja, hogy kísértetiesnek tűnik az egész hely, szinte olyan, mintha egy sci-fi film díszletei között járkálnák. Legalábbis bennük ez az érzés csapódott le annak láttán, hogy a futószalagok mellett milyen kevés ember dolgozik a robotok miatt.

A Changan Automobile autógyára felülnézetből

A Changan-gyár naponta 600 autót képes előállítani, ami azt jelenti, hogy 50 másodpercenként készül ott egy új autó. A javarészt robotok által készített autók technikailag összetettek, egészen hihetetlen, hogy ilyen masinák készítésekor alig van szükség a humán erőforrásra. A magas termelési számokat az autók iránti óriási kereslet indokolja: a hírek szerint Kínában 25 millió autót adtak el 2019-ben. Összehasonlításképp az Egyesült Államokban 17 millió gépkocsit adtak el tavaly.

Mint minden, az autóipar is folyamatosan változik, mindig alkalmazkodik a technológiai újdonságokhoz és az újabb és újabb felmerülő igényekhez. Az autógyártók a villamosítás útjára léptek az egyre szigorodó kibocsátási normák miatt, ami elhozhatja a belső égésű motorokkal szerelt autók alkonyát. Az előállítási technológiák is változnak, a gyártók igyekeznek minél olcsóbban legyártani egy új autót, hogy aztán még nagyobb hasznot húzzanak rajta. A spórolás egyik módja, hogy kevesebb embert alkalmaznak, mert akkor kevesebb pénzt kell költeni a fizetésekre. Itt jönnek képbe a robotok, akik átveszik a gyártósor mellett iparkodó munkások szerepét, akik így viszont utcára kerülhetnek. Egy nap talán olyan autógyárak fognak üzemelni, ahol a munka 100 százalékát a robotok fogják végezni, csak aztán nehogy öntudatra ébredjenek, mint a Skynet.

Na jó, ez már tényleg nagyon sci-fi, de a cikk írása közben óhatatlanul felsejlett bennem mindaz, amit a Terminátor filmekben láttunk. Apropó, Terminátor. Ha van pár perced, akkor mindenképp nézz rá arra a cikkünkre, amiben bemutattuk Arnold Schwarzenegger járműkollekcióját

Ha ezzel el is ment a kedved a modern kocsiktól, akkor nézd meg ezt a retró hangulatú videót, amelyben igazi szociautók szerepelnek.

Ha a videó nem indulna el, akkor kattints erre a linkre.

Kapcsolódó írások

SEAT robotok
2019. április 15.
Az elmúlt 50 évben az emberi munkaerőt szépen lassan felváltotta a robottechnológia
2018-as Suzuki Vitara elölről
2018. október 23.
Több jeles magyar képviselője is volt az autóiparnak világszerte az idők során, mára pedig számos nagyvállalat van jelen az ország különböző térségeiben.

További hírek