2023. április 22. | 16:05

A Nissannak már két hazai modelljében is elérhető az új, különleges e-POWER technológia. De melyik lenne neked vajon jobb választás a közepes méretű Qashqai és a nagyra nőtt X-Trail közül?

A bolygó teljes lakosságához mérten minimális számú embernek van végtelen pénze, ez talán Magyarországon is igaz. A többi embernek jól meg kell fontolni egy autóvásárlást, nem mindegy, mire tologatják össze kemény munkával megkeresett pénzüket.

Emellett azt is fontos számba venni, hogy milyen autóra van pontosan szükségünk? A városban rohangáláshoz egy kisautó vagy egy kisebb crossover lesz a legjobb döntés, de ha autópályán éljük életünk nagyobb részét, akkor egy kényelmes kombi, szedán esetleg kupé lehet a jó választás.

Persze ott vannak a napjainkban egyre népszerűbb SUV-k is, amik kicsit mindenek akarnak lenni egyszerre amellett, hogy követik a divatot és a felhasználói igényeket. Mindenki szeret magasan ülni a forgalomban és ne tagadjuk, a nagy autókat is szeretjük. De mekkora különbség van ma a nagy és a kicsit nagy között? Megmutatom a Nissan X-Trail és a Qashqai példáján keresztül.

Jó kiállású autó lett az új Qashqai

Néha csak centiken múlnak a dolgok

Ha hirtelen egymás mellé tesszük a Qashqait és az X-Trailt, akkor bár a méretbeli különbségeket nehéz lenne megállapítani, azonban utóbbin egyértelműen látni, hogy robosztusabb, míg előbbi kecsesebb. Persze azért van némi különbség, hiszen az X-Trail széltében 5 milliméterrel szélesebb, tengelytávban 4, teljes hosszban peig 25,5 centivel nyújt többet. Mivel a technika és a felépítés nagyon hasonló, ezek a plusz centik mind térkínálatban jelentkezhetnek.

Ez a különbség talán már a kezdetek óta szemmel látható a két modell között. Az X-Traillel azt érzi az ember, hogy telepakolja családdal és elindul a végtelenbe, mert semmi sem állíthatja meg. Ezzel szemben a Qashqai egy valamivel kecsesebb és ezáltal ésszerűbb eszköz lehet a mindennapokra. Méreteiben hordozza előnyeit, ha esetleg csupán két gyerekkel kéne megoldania az életét a családnak. Főleg hatékonyabb, ha az az élet főleg a városban vagy elővárosban zajlik, akkor nem is kérdés, hogy a Qashqai a jobb döntés.

Szemmel láthatóan robosztusabb az X-Trail

Ellenben a méreteknek a másik irányban is vannak előnyei, hiszen az X-Trailt meg tudták növeszteni akkorára, hogy elférjen benne akár 7 ember is egyszerre. Bár egészen minimalizálja a csomagteret, ha mindenki a fedélzeten van, viszont még mindig ott van opciónak a tetőcsomagtartó, mindent meg lehet oldani. De akkor is tökéletes, ha csak alkalmanként vinnénk ötnél több embert, hiszen nem vesz el sok litert a csomagtérből a 2 extra ülés megléte, ha le vannak csukva.

De az egész beltérben érezni, hogy az X-Trailben plusz centik vannak elrejtve, bár nehezen találjuk meg őket, mert a felépítés nagyon hasonló. Ha beülünk, akkor elsőre meg sem tudnánk mondani, hogy ez pontosan melyik, mert a műszerfal és minden ahhoz tartozó dolog 90 százalékban ugyan az, egyedül a középkonzolban van változás, bár a sziluett ott sem üt el. Tehát nem ez lesz az a pont, ami miatt egyiket vagy másikat fogod választani, de ez nem baj.

Hiszen ez egy jól kitalált, kényelmes, praktikus és helyenként egészen prémium feelinget árasztó beltér, amiben jól érzi magát az ember elöl és hátul is. Egyedül talán a harmadik sor lehet szűk az X-Trailben, ha az ember túl nagyra nőtt, de ez kategóriabeli sajátosság.

Az X-Trailben elfér egy harmadik üléssor, és még így is jól variálható a csomagtér

Azt is érdemes megfontolni vásárlás előtt, hogy mennyi csomagtérre van szükség a mindennapok lebonyolításához? Ha csak egyszer-egyszer van igény a nagyobbra, azért ne cipeljünk plusz kilókat az autó életének 90 százalékában feleslegesen. Tehát érdemes meggondolni, hogy a Qashqai által nyújtott - felszereltségtől függően - 455-504 liter csomagtér elegendő lehet-e a mindennapokban, vagy mindenképpen szükség lesz az X-Trail 575 literére.

Utóbbiban egyébként ha megrendeljük a hátsó két ülést is (Family csomagokban 350-500 ezer forint), akkor a csomagtartó 485 literre csökken, ha még fel is nyitjuk őket, akkor be kell érnünk plafonig 177 literrel. Persze a variálhatóság ilyenkor nagy ütőkártya, hiszen ha mindent lecsukunk a két első ülés kivételével, akkor közel 1300 liter hely van pakolni, és mégis van elrejtve 5 plusz ülőhely.

Nagyobb testhez nagyobb számok tartoznak

Ez talán örök érvényű szabály, de a Nissannál nem csak a súly és a centik lettek nagyobbak, de a teljesítmény is. Arról pedig nem is beszélve, hogy az X-Trail esetében a választék és a hajtott kerekek száma is nagyobb. Hiszen a Qashqaihoz csak egyféle e-POWER elérhető azzal a remek 190 lóerős és 330 Nm-t tudó rendszerrel, a nagytesónál azonban már lehet variálni.

Ott elve választhatunk, hogy csak az első vagy esetleg a hátsó kerekek is hajtsanak. Az első keréken is emelték a teljesítményt és ott már 204 lóerőt tud 330 Nm nyomaték mellé az X-Trail, ami indokolt. Hiszen a nagyobb méretek miatt bizonyos változatai átlépik az 1,9 tonnát, míg a Qashqai olyan 1,7 körül alakul.

Persze ez csak akkor jelentkezik az X-Trail esetében, ha összkerék-meghajtással rendeljük az autót, mert akkor egy újabb villanymotort tesznek a hátsó tengelyre. Ez önmagában további 100 kW-ot, tehát 136 lóerőt nyom a latba, azonban a hangolás teljesen más. Mert így a rendszerteljesítmény csupán 213 lóerőre emelkedik, viszont nyomatékban már 330+195 Nm dolgozik. Ezekkel a számokkal már lelkesen mozog az X-Trail nagy teste, és akár 1,8 tonnát is lehet vontatni vele.

Már a kisebb Qashqai is nagyon kényelmes autó

A különbség gyorsulási adatokban is érezhető, mert a leglassabb kivitel az X-Trail 2WD (Wheel Drive) változata, ami 8 másodperc alatt tudja le a 0-100-at, bár már ez sem rossz érték. Ezt követi a Qashqai 7,9-cel, aztán gyorsulunk a kétmotoros, 7 üléses nagytestvérrel 7,2 másodpercre. Végül ennek az 5 üléses változata, tehát a 4WD X-Trail futja a legjobb időt, 7 másodperccel.

Bár ezek izgalmas dolgok az első pár próbáig és néha jól jön egy intenzív gyorsulás, a rendszernek mégis az alacsony fogyasztás a lényege. Abban pedig nem szerepel rosszul egyik modell sem, mert a kisebb Qashqai papíron szűk 5,5 literrel beéri, míg az X-Trail legerősebb változatainak sem kell sokkal több, mint 6,4-6,7 liter 100 kilométerenként. Ezek az értékek elég jónak számítanak annak fényében, hogy egyik autó sem kicsi vagy könnyű, de mégsem gyengék.

Egészen különleges rendszer dolgozik bennük

Elég érdekes rendszer dolgozik a két autóban. Egyik sem a ma jólismert hibrid rendszerek kategóriájába illeszthető technika. Persze nem is teljesen új, mert más gyártó is kísérletezett már ezzel több-kevesebb sikerrel, a Nissan azonban máshogy gondolkodott. A rendszer hátrányai mellé olyan előnyöket tudott csatolni, ami megfordítja a mérleg nyelvét.

Hiszen van bennük egy 1,5 literes, háromhengeres turbómotor, ami 158 lóerőre és 250 Nm nyomatékra képes. A belső égésű motornak nincs klasszikus értelembe vett fizikai kapcsolata a hajtáslánccal. Kizárólag generátorként dolgozik az autóban és áramot termel a bruttó 2,1 kWh kapacitású akkumulátorba. Később ez az áram megy tovább az inverterbe, ami pedig eteti a kerekeket hajtó villanymotorokat.

Ez önmagában nem kéne működjön hatékonyan, hiszen ennek a hajtási formának komoly vesztesége van. Ezért volt szükség egy olyan belső égésű motorra, ami generátorként hatékonyságával olyan alacsony üzemanyag-felhasználás mellett termel meg olyan mennyiségű energiát, hogy az megérje. És ha a fogyasztási adatokat nézzük, akkor sikerült.

A jól sikerült e-POWER rendszer jelvénye sok helyen megtalálható az autókon

Ehhez viszont egy modern motort kellett építeni, aminek a hatásfoka magas. Ezért felel a folyamatosan változó befecskendezési rendszer, amelynek nem csak a szívócsőben, de közvetlenül az égéstérben is vannak fúvókái. Emellett változó szelepvezérlés is került az autóba, az újdonság mégis a változó kompresszióviszony. A Nissan képes volt elérni azt, hogy motorjában a dugattyúk útja menet közben megváltozzon.

Ezt azzal érik el, hogy bár a főtengely fix, a dugattyúk alatt a hajtókarok nem konkrétan a főtengelyhez vannak rögzítve. Van a hajtókar és a főtengely között egy himba, aminek a másik oldala egy forgatható mechanikához csatlakozik.

Ha ez a mechanika lejjebb húzza a himba egyik oldalát, akkor a dugattyú magasabban kezd el dolgozni, tehát nő a kompresszióviszony. Ha a kar felefele mozdítja a himbát, akkor a főtengelyen lévő csatlakozása miatt a másik oldalon lejjebb húzza a hajtókart, így a dugattyú lejjebb jön. Ennek köszönhetően alacsonyabb lesz a kompresszióviszony, de megnő az égéstér, több keverék jut bele.

A motoron a változó szelepvezérlést és a befecskendező rendszer szabályozását is ehhez hangolták. Ehhez még párosul egy hatékony EGR-rendszer, ami a megszokottnál több kipufogógázt enged vissza a motorba, így még hatékonyabban tud működni. Ezekkel együtt ez a motor igen magas hatásfokkal dolgozik és képes stabil üzemben annyira keveset fogyasztani, hogy az kompenzálja a hajtási veszteségeket elektromos oldalon. Sőt, még túl is kompenzálja azokat, így jöhet ki egy jó fogyasztás.

Az ár miatt is érdemes fontolóra venni a különbségeket

Mind a két autó remek választás lehet, ha előtte felmérjük az igényeinket és eldöntjük, mire is van szükségünk pontosan. Mind a kettőnek megvannak azok a területei, ahol igazán jó lehet és felülkerekedik a másikon. Ráadásul mind a két autó esetében tizenmilliós összegekről beszélünk, ezlrt tényleg alaposan érdemes megfontolni a döntést.

Most mind a két modell elérhető akciós áron, így a Qashqai már szűk 14 millió forintért a miénk lehet ez e-POWER rendszerrel, míg az X-Trail ugyanilyen formában már bő 15,2 millióról indul. Persze extrázni lehet ezeket még vastagon, de a csúcsfelszereltség mind a két esetben rengeteget nyújt. Számszerűsítve viszont ez már bő 17,1 milliót jelent a Qashqainál, míg az X-Trailnél bő 19,5 milliót. És akkor ott még jelen van az összkerekes változat is, mely 17,1-ről nyit és meg sem áll 20,5 millió forintig a legmagasabb TEKNA+ felszereltségnél.

Komolyan felextrázva akár ilyen is lehet az X-Trail belseje

Ezek viszont akciós árak, egyébként olyan 16 millió forintról kezd mind a két autó és nagy meglepetésemre a Qashqai kezdőára húzósabb is 100 ezer forinttal, bár ott eggyel magasabb felszereltségi szinttel indul. Kedvezmények kívül a kisebbik autóval már simán 19 millió fölé mehetünk, míg az X-Trail 2WD kivitelben 20,2, 4WD-ben már 21,2 millió forint.

Én lehet, hogy a Qashqainál nem mennék magasabbra, ha nem kell a hét ülés, mert csúcsfelszereltséggel már az is elképesztően sokat nyújt. Viszont azt is megértem, aki nem tudja elengedni az X-Trail határozott és tiszteletet parancosló megjelenését, valamint az extra üléseket.

Nissan