2021. június 04. | 12:04

Megint valami nagy okosságon törik a fejüket a bajorok.

Az autóipar egy ideje már kacérkodik a hagyományos oldalsó tükrök lecserélésével, a gyártók évek óta mutatnak be olyan futurisztikus koncepcióautókat, amelyek esetében kamerák helyettesítik az általunk megszokott külső visszapillantókat. Most a BMW is elindult ezen a vonalon, azonban a márka kicsit máshogy képzeli el a virtuális tükörtechnológia alkalmazását, mint mondjuk az Audi.

Ez a technológia az Egyesült Államokban ugyan még nem legális, de már olyan szériaautókban is sor került az alkalmazására, mint az Audi e-tron és a Honda e. Előbbi esetében a kamerák által rögzített felvételt két OLED-képernyő jeleníti meg. Ez nem csak kényelmes, de csökkenti az aerodinamikai légellenállást is, így maximalizálva a villanyautó hatótávolságát. A BMW ezzel szemben más megközelítést alkalmaz.

Az i4Talk számolt be elsőként arról, hogy a cég által benyújtott szabadalmi bejelentések arra engednek következtetni, hogy a BMW minden valószínűség szerint saját virtuális tükörtechnológiát fejleszt. A szabadalmi kérelmeket az Európai Szabadalmi Hivatalhoz (European Patent Office, röviden EPO) nyújtották be az illetékesek.

A BMW szabadalma a hagyományos oldalsó tükröket olyan kamerákkal helyettesíti, amelyek élő videót rögzítenek és közvetítenek. A BMW tervét az különbözteti meg más hasonló elképzelésektől, hogy a videó nem az utastérben lévő képernyőn jelenik meg. Ehelyett a BMW szabadalmaztatott konstrukciója egy félig átlátszó tükörrel rendelkezik az ablakon, az üvegbe ágyazva.

A külső kamerákról érkező virtuális kép ott jelenik meg, ahol normál esetben egy hagyományos tükör lenne (a vezető szemétől 0,5-2 méter távolságban). Más virtuális tükrökhöz hasonlóan ez is csökkenti a légellenállást, mivel a kamerák kisebbek lesznek, mint a hagyományos oldalsó tükrök. A virtuális tükör kijelzőjére más információk is rávetíthetők, például a navigációs utasítások, a parkolási útmutatók, valamint a közeli járművek távolsága és sebessége, ezek az infók a sávváltás megkezdése előtt lehetnek igazán a sofőr segítségére.

A BMW egyébként nem először kísérletezik a virtuális tükörtechnológiával. Még 2016-ban a BMW a CES-en mutatta be az i8 Mirrorless Conceptet, amelyben az oldalsó tükröket kamerák helyettesítették, a belső visszapillantó tükör helyére pedig egy nagy felbontású kijelző került, ezen volt látható, hogy mi a helyzet a kocsi mögött.

Arról még nincs hivatalos hír, hogy a BMW mikor tervezi ezt az innovatív tükörtechnológiát a szériaautókba is beépíteni, de valószínűleg csak évek múlva lesz elérhető, mivel a virtuális tükrök egyes országokban még nem engedélyezettek. Az új elektromos modellek, mint például a BMW iX, még mindig hagyományos oldalsó tükrökkel rendelkeznek, bár az iNext Conceptet esetében már eltértek ettől az „idejétmúlt” eszmétől.