A világ legjobb V12-es utcai autói - 3. rész

Közzétéve:
2019-08-20, 10:50

A leghíresebb V12-es erőforrással ellátott autóinak emléket állító cikksorozat utolsó részében a 2000-es évektől folytatom a listát.

Az első részben egészen messzire visszanyúltam, hiszen minden 1915-ben kezdődött. Ezután kimaradt pár évtized ebből a listából, majd az 50-es évek első felétől a 80-as évek közepéig áttekintettem a legjobb V12-essel rendelkező modelleket.

A második részben az 1990-es évek legjobbjaiból szemezgettem. Ott előkerült többek közt a BMW 850 CS, a Ferrari F50 és a legendás Bugatti EB110. Egy évtized alatt sok ikonikus V12-es látott napvilágot. A harmadik és egyben utolsó részben a 2000-es évektől egészen napjainkig találsz említésre méltó autókat.

Ferrari Enzo (2002)

Az Enzót nem kell bemutatni senkinek sem, hiszen a 6 literes V12-es erőforrással szerelt ritkaságból mindössze 400 darab készült. Tervezésénél a Formula-1-ben használt technikákat is alkalmaztak. Illetve ennek szellemében alakították ki az orr részt is.

Ferrari Enzo elölről

Rolls-Royce Phantom (2003)

Amikor a Rolls-Royce 2003-ban elindította a hetedik generációs Phantom-ot egy 6,75 literes V12-essel szerelték fel. Ez egy igazán jó döntés volt, figyelembe véve, hogy a cég ikonikus V8-asa hasonló kapacitással rendelkezik. A Rolls-Royce már 1936-ban a Phantom III-ba is egy 7,3 literes  tizenkét hengeres erőforrást bújtatott.

Rolls-Royce Phantom elölről

Maserati MC12 (2004)

A Maserati vetélytársai sorra jöttek ki a V12-es modellekkel, addig az olasz gyártó elkaristolt a V8-cal. Majd 2004-ben megszületett az MC12, amelyben a Ferrarival közösen fejlesztett 6 literes egység dolgozott. Nagyobb és  aerodinamikusabb volt az Enzónál, de gyorsulásban és végsebességben elmaradt.

Maserati MC12 elölről negyvenöt fokban

Audi Q7 TDi (2008)

Ez a V12 nem benzint, hanem gázolajat éget és ebben az esetben el is tudok tekinteni tőle, hiszen az Audi egy igazi közúti szörnyet gyártott azzal, hogy a Q7-be egy 493 lóerős, 1 000 Nm nyomaték leadására képes erőforrást pakolt, amely 5,5 másodperc alatt röpíti 100-ra a nehéz kasztnit.

Az Audi Q7 TDi V12-es változata szemből

Aston Martin One-77 (2011)

Kár, hogy csupán 77 darab készült ebből a vadállatból, amely egy 7,3 literes V12-t kapott. A gyártónak sikerült 750 lóerőt kipréselni belőle, így az 1 630 kg-os kasztnit 3,5 másodperc alatt katapultálja 100-ra és meg sem áll a 354 km/órás végsebességig.

Aston Martin One-77 menet közben

Lamborghini Aventador (2011)

Hihetetlen, hogy milyen messzire jutott az autógyártás, hiszen a Miurából hat év alatt összesen 764 darab készült. Az Aventadorból pedig már évente 1 000 darab gördült le a gyártósorról. További érdekesség, hogy a Lamborghini ebbe rakta először az új V12-es egységet, amely leváltotta a legendás Giotto Bizzarrini által tervezett 1963 óta használatban levő erőforrást.

A Lamborghini Aventador hátulról fotózva egy kanyarban

Pagani Huayra (2012)

Számomra a Zonda a klasszikus Pagani, de a Huayra egy új szintre emelte a dolgokat, erre pedig 13 évet kellett várni. Ami a teljesítményt illeti, 720 lóerőt préselt ki az 6 literes motorból. Az összesen 100 darabból álló széria végsebessége pedig karcolja a 370 km/órát.

A Pagani Huayra oldalról fotózva

Ferrari LaFerrari (2013)

Ez a hiperautó tényleg csak a legkiváltságosabbak kezébe kerülhetett, hiszen mindössze 500 darab készült belőle. Ezeket 6,3 literes V12-essel és egy hozzá tartozó elektromotorral szerelték, az összteljesítménye így 950 lóerő lett. A képen látható mégritkább Ferrari  LaFerrari Apertából 210 darab készült.

A ritka Ferrari LaFerrari Aperta oldalról fotózva

Lagonda Taraf (2015)

Ez egy rendkívül ritka luxusautó, amelyet egy 6 literes, V12-es erőforrás hajt és 313 km/órás végsebességre képes. A 120 darabos széria elsősorban a leggazdagabb közel-keleti piacokra készült, bár az eladásokat később más piacokra is kiterjesztették.

A kevésbé ismert Lagonda Taraf 2015-ből

V12 napjainkban

Néhány gyártó palettájában jelenleg is elérhető ez az erőforrás, de nem tudni, hogy meddig. A BMW 6 literes V12-je megtalálható az M760Li xDriveban. A Rolls-Royce 6,8 literes egységet épít a Phantom és a Cullinan modelljeibe. A jelentések szerint a motor gyártása 2023-ban leáll.

Az Aston Martin V12-vel kínálja a DB11-et, a DBS Superleggerát és a Rapidet. A Ferrari a 812 Superfasthoz és a GTC4 Lussóhoz kínál tizenkét hengerest. A Lamborghini Aventador alapverziójában érhető el a V12, míg a Mercedes-Benz V12-t pakolt az  S65 AMG-be, amely kupé és kabriókivitelben is elérhető.

A Mercedes-Benz S65 AMG egy kanyarban

Az autós világ további híreiért nézd meg az Alapjárat megújult hírműsorát!

Forrás:

További autós hírek

Amikor a körforgalomban Vin Dieselnek képzeled magad, de a közönség nem értékeli a produkciódat – írta legújabb pofátlan(TAN)ító videójához a…

A statisztika szerint egy átlagos budapesti közlekedő 162 órát, azaz majdnem egy hetet ül a forgalmi dugóban – írja az…

Olvasónk, akitől a videót kaptuk az alábbi sorokat írta: “A hölgy a Hungária krt-ról forgalommal szemben próbált lekanyarodni a Kerepesi…

Ausztriában a legkeményebb a helyzet. Ott súlyos büntetést is kiszabhatnak a dashcamet használók ellen. Tiltott még Luxemburgban és Portugáliában a…

Durván megemelte árait az elektromos autók töltőpiacának egyik meghatározó szereplője. – írja a hvg.hu Az Ionity hálózata hatalmas teljesítménnyel képes…

Kapcsolódó írások

A Bugatti EB110 elölről negyvenöt fokban fotózva
2019. augusztus 19.
Ugyan még létező dolog, de egyre ritkább a V12, ebben a három részes írásban olyan utcai autókat találsz, amelyeket a legendás tizenkét hengeres éltet.
McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!
Aston Martin V12 hátulról
2016. augusztus 12.
Sajnos a V12-nek leáldozóban van a környezeti normák miatt. Éppen ezért most emlékezzünk meg a valaha készült legjobb V12-es motorokról.
A Ferrari és a Lamborghini nem akar elektromos autót
2017. szeptember 15.
Technológiai fejlődés ide vagy oda, vannak még olyanok, akiknek egy jó szívó V12 még mindig többet ér, mint bármilyen villamosított technika