Egy iskolabusz 100 helyett 707 lóval

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-07-30, 07:33

Nem volt épeszű, aki kitalálta, hogy ebbe a több, mint 70 éves iskolabuszba pont a Hellcat V8-as motorját kell beépíteni.

Az eredeti Dodge Power Wagon a második világháborúban használt katonai teherautó alapjaira épített multifunkciós jármű volt. Az első generációt 1945-től a 60-as évekig gyártották, de ezután is létezett a típus egészen 1980-ig. Sőt, az elnevezés 2005 óta a Dodge Ram 2500 bizonyos verzióin is megjelenik. A jármű civil verzióját egy sor felhasználási területre készítették, a teherautótól a mentőautón át egészen az iskolabuszig.

Dodge Power Wagon iskolabusz
Az első tengelyen lévő gumik nem véletlenül bütykösek, az iskolabusz összkerékhajtású, így a gumifüstölés a 707 lóerő ellenére nemigen jöhet szóba

A képeken látható példány egy eredeti, első generációs iskolásokat szállító Power Wagon 1946-ból, de nem akármilyen ám. A soros hathengeres, mindössze 100 lóerős erőforrást száműzték, a helyére pedig a Dodge Charger SRT Hellcat 707 lóerős, 5,7 literes V8-as motorját építették. Az iskolabusz így már méltó a Power Wagon névre, és ha gyerekek késésben vannak, a sofőr – ha elég mélyre tapossa a gázpedált – biztosan időben elfuvarozza őket az iskoláig.

Dodge Power Wagon iskolabusz motor
Mintha ide álmodták volna: a kompresszoros V8-as erőforrás cipőkanállal pont befért a Dodge Power Wagon motorterébe

A menetteljesítmények bizonyára sokat javultak a korábbi konstrukcióhoz képest, el sem tudom képzelni, hogyan birkózik meg az eredeti alváz és az eredeti hajtáslánc (a váltó valószínűleg nem az eredeti, de erről nincsenek információk) a hétszeres túlerővel. Az átalakítást végzők a jármű restaurálásán és a motor beépítésén kívül máshoz nem nyúltak, a cél nyilván nem az volt, hogy padlógázon csapassák a busszal. Ettől függetlenül a feltöltött V8-as biztosan szépen megmozdítja a tippre 3 tonnás járművet még akkor is, ha tele van utasokkal.

Dodge Power Wagon iskolabusz ülések
A padok nem eredetiek, azok egy második világháborús bombázóról származnak. Talán a könnyű tisztíthatóság motiválta az építőt arra az esetre, ha valaki becsinálna a 707 lótól

Amikor az átalakítás elkészült, a tulajdonosa a poén kedvéért elvitte a buszt abba a városba, ahol eredetileg szolgált. Találkozott is még néhány emberrel azok közül, akik az 50-es években ezzel a konkrét járművel jártak iskolába és el is vitte őket gyorsan egy körre.  A korábbi csattogó motorú, erőtlen jármű helyett az erőteljes és brutál V8 hangú busz biztosan mosolyt csalt az utasok arcára akkor is, ha új viselkedése csak nyomokban emlékeztette őket a régi időkre.

Dodge Power Wagon iskolabusz plexi padló
A hátsó híd a differenciálművel utazás közben is szemmel tartható a plexi padlón át. Legalább premier plánban látszik, amikor a 707 lóerő apró cafatokra tépi a hajtásláncot.

Az alábbi videón egy Dodge Power Wagon iskolabusz látható, amint egyáltalán nem rendeltetésszerűen használják:

Forrás:

Kapcsolódó írások

1966 Lincoln Continental, fekete 2+2 kupé, ültetett
2018. október 26.
Most végre megtudhatod, melyik autók voltak az amerikai autógyártás történetének legtermetesebb példányai
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1978 Ford Fairmont, oldalnézet, jobbról
2018. november 06.
A történelem során számos villogós autó segítette az amerikai zsaruk hajszáját. Most megtudhatod, hogy a Ford Crown Victoria és a Hudson Hornet mellett melyik típusok voltak az USA történetének legmenőbb rendőrautói
Ford T-Model kisgyerekkel fotózva
2018. október 08.
Galamb József makói mérnök nagy szakmai diadala volt, amikor 1908. október 8-án kigördült az első Ford T-Model a gyár szerelőcsarnokából.