314 lóerős űrsikló V8-as rakétával – 1959 Pontiac Bonneville 420 Tri-Power Hydra-Matic

Közzétéve:
2019-12-14, 09:30

1959-ben a Pontiac bemutatta a GM-család legolcsóbb márkájának legvagányabb, s egyben legmegfizethetőbb tagját, a második generációs Bonneville-t

A Pontiac elsőként 1926-ban jelent meg a piacon, mint a General Motors legmegfizethetőbb márkája. A ’60-as években a divízió megalkotta a rövid életű GTO-t, ami egy teljesen új irányzat, az izomautó-kultusz megszületéséhez vezetett. Persze a michigani városról elnevezett gyártó a sportautók is előtt számos olyan modellt mutatott be, melyek hatalmas változásokat hoztak az amerikai autózás életébe. Ilyen volt például a 2. generációs Bonneville is.

1958 Pontiac Bonneville, sötétkék és baba kék kupé, elölnézet, oldalnézet, balról, alulnézet
Az 1. generációs Bonneville sokban hasonlított az 1958-as Oldsmobile 88-as sorozatára

A Bonneville, mint önálló típus 1958-ban jelent meg, és a választék csúcsát jelentő Star Chief utáni legelitebb modell volt. Formatervének döntő többségében megegyezett a vele párhuzamosan gyártott, ám a belépő szintű luxusautók piacát dúsító Oldsmobile Super 88-el.

Valójában már az ’50-es évek elején felbukkant a típusjelölés, 1954-ben egy C1-es Corvette-hez hasonló tanulmányautó is ezt a nevet viselte.Végül a felszereltségi szintet jelölő megnevezés önálló típussá vált, s egészen a Pontiac 2010-es megszűntetéséig szerelték. Az 52 éves termelés alatt 10 generációja jelent meg, és számtalan ráncfelvarráson esett át. A széria egyik legemlékezetesebb tagja az ’59-es Bonneville volt.

1959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról, alulnézet

1959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, Continental Kit, hátulnézet, oldalnézet, jobbról, távolról, alulnézet
A kettéosztott hűtőrács agresszív és vad megjelenést kölcsönzött

Ha azon gondolkodsz, hogy ezt az autót már láttad az Alapjárat oldalán, hát igazad van! Még 2018 novemberében olvashattál a szintén ’59-es Catalináról, mely formatervileg teljesen megegyezett a Bonneville-el, ám felszereltség és műszaki téren merőben eltért tőle.

Ennek oka, hogy az amerikaiak már a ’30-as években megkezdték saját modelljeik „klónozását”. Ahhoz, hogy szó szerint minden egyes modellévben egy teljesen új formatervvel álljanak elő, az kellett, hogy az adott év palettáján szereplő modellek formailag megegyezzenek, és csak apró részleteikben, felszereltségi szintjeikben térjenek el egymástól.

Ebben az esetben például a Bonneville és a Catalina küllemileg többnyire, kb. 90 – 95%-ban megegyezett. Olvasd el az 1940-es Buick Superről szóló cikkemet, és rájössz, milyen rafináltak is voltak ezek a jenkik!

959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, tető nélkül, oldalnézet, balról, távolról
Az 5,6 méteres hossz még a korszak USA-jában hatalmasnak számított

Manapság egy majdnem 6 méteres autót már többnyire feleslegesen nagynak titulálunk, ám ez az ’50-es évek Amerikájában közel sem volt így. A kabrió Bonneville-ek tengelytávja elérte a 3 099 mm-es hosszt, melyhez egy 5 606 mm-es teljes hossz tartozott.

Ez magában nem tűnhet érdekesnek, ám hozzá kell tennem, hogy a vászontetős kivitelek 16,3 centivel hosszabbak voltak a kombi, alias „Safari” változatoknál! Ehhez társult az opcionálisan rendelhető „Continental Kit”, ami némileg dobott a géptest teljes hosszán.

1959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, tetővel, oldalnézet, jobbról, távolról
A Bonneville kabrió kivitele még a kombinál is hosszabb volt!

A Bonneville 1. generációjának első tagja amúgy egy könnyed 1 846 kilós önsúlyt tudhatott magáénak, melyhez egy 2 032 mm-es teljes szélesség tartozott. Ebben az évben a Pontiac 2 fontos újításon esett át: megjelent az agresszív, kettéosztott hűtőrács, ami a későbbi Pontiac-ok nélkülözhetetlen kellékévé vált.

Emellett a kerekeket a végzőkig a géptest szélére tolták, így a Bonneville-ek lettek az USA legjobban kanyarintható autói. Ezt Wide Track, vagyis „Széles Nyomtáv” néven reklámozták.

Na de nézzük is, milyen teljes pompájában! Less bele Lou Costabile videójába és járd körbe Te magad!

1959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, feneke plusz Continental Kit, elölnézet, oldalnézet, döntve, jobbra

1959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, feneke plusz Continental Kit, elölnézet, szemből, távolnézet, ráközelítve
A Continental Kit már önmagában is státuszszimbólumnak számított

Na de mi is az a már fentebb emlegetett Continental Kit? Az ’50-es évek második felétől egészen a korai ’60-as évekig az egyes modelleket opcionálisan egy hosszított hátsó lökhárítóval is meg lehetett rendelni, melyre egy külső pótkeréktartót szereltek. Ez a kiegészítő semmilyen célt nem szolgált azon kívül, hogy megnövelte a géptest hosszát.

Ennek az extrának a megjelenéséhez az a társadalmi jelenség állt a hátterében, hogy akkoriban minél drágább volt egy autó, annál hosszabb volt. Aki termetes és hosszú, drága  autóra vágyott, de nem tudta megfizetni az árát, egyszerűen megrendelte az eggyel olcsóbb modellt, és arra szereltette ezt a kiegészítőt.

Ez nagyjából 30 – 40 centit dobott a gép teljes hosszán. A Continental Kitek többnyire szélesek és laposak voltak, így a köznyelvben sokszor csak, mint „ugródeszka” utaltak rájuk. Korábban is jelent meg tartalom ezzel az extrával ellátott autóról, ami az 1960-as Ford Thunderbird volt. Olvass bele a cikkbe, biztos be fog jönni!

1959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, vezető oldali ajtó, nyitva
Hatalmas újítás volt az ajtóra szerelt kilépő fény

A fenti képeken látható Bonneville egy Tri-Power modell, ami a választék legjobban felszerelt modellje volt. Ez persze az utastéren is meglátszott. A 3 tónusú kárpitozás mellett szervót és elektromos ablakokat kapott, ráadásul megjelent a kilépő fény, ami akkoriban teljesen új dolognak számított.

Ez utóbbi amúgy 4 évvel korábban, az ultra-luxus Packard 400-as sorozatán jelent meg elsőként. Az, hogy kevesebb, mint 5 év alatt egy ilyen plusz kiegészítő eljutott a népek gyártóihoz is, elég nagy szónak számít. Annyi csalás mégis történt, hogy a Pontiac esetében a fény valójában egy macskaszem, így nem bocsájtott ki fényt, csak egy lámpa illúzióját keltette. Trükkös…

1959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, utastér, oldalnézet, befelé, balról
Krómtenger és futurisztikus műszerek, az űrkorszak vérbeli jellemzői

Bár ’59-re a gyártók már kezdtek felhagyni az űrhajók és repülők utánzásával, a Bonneville mégis szinte minden apró részletében megfelel az űrkorszak formatervi elvárásainak. A hatalmas krómozott felületek repülők és űrhajók vezérlő egységeit utánzó óracsoportokat fognak közre, melyekhez természetesen kormányváltó társul. Továbbra is népszerű elem volt az üléspad, melynek segítségével a sofőr mellett 5 további utas is élvezhette a száguldást.

1959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, utastér, műszerfal, elölnézet, szemből
Automata váltó és 3 pedál? Azt meg minek?

Annyi fejlődés mindenesetre történt a korábbi modellekhez képest, hogy a műszerfalat króm fedés helyett kitömték. Ez a design elem biztonsági célokat is szolgált: karambol esetén csökkentette a személyi sérülés lehetőségét.

Ezen persze ma már inkább csak elmosolyodunk, mintsem komoly NCAP-es tényként kezeljük, de ne feledd, hogy akkoriban nem hogy biztonsági kormányrúd nem létezett, de a biztonsági öv is ritka dolognak számított. Az Imperialok ezt is tovább fokozni: Az ’58-as Crownoknak még a kormányát is kitömték!

Ha nagyon részletesen megfigyeled a képet, akkor láthatod, hogy a panoráma szélvédő alatt 3 pedál bújik meg. A fenti modell egy Hydra-Matic automata kivitel, így nem kell kuplungolni. Akkor miért kell még egy pedál? Ez a megoldás a GM saját fejlesztése, amit az Olds Super 88-ek is megkaptak. Elsőre nem hittem el, de kiderült, tényleg az a plusz pedál szerepe, hogy a rádión sávot váltson! Szerintem ez azért már kicsit túlzás, de ha a jenkiknek tetszett, why not?

1959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, motortér, oldalnézet, jobbról, ráközelítve

1959 Pontiac Bonneville, motortér, oldalnézet, jobbról, ráközelítve
Motor terén 5 lehetőség volt, a legerősebb 314 lóerős volt

Igaz, motor terén csak egy lehetőség volt, ami egy 6 364 köbcentis V8 volt, ám a teljesítmény a váltók és porlasztók számának függvényében változott. A legerőtlenebb a Tempest 420E volt, ami 215 lóerős (160 kW) és 529 Nm-es 4 variáns volt, ami egy 4 sebessége automata váltót kapott. Csúcssebessége 175 km / h volt, és 13,5 másodperc alatt futotta a 100-at. Ehhez egy „szerény” 21,7 literes fogyasztás társult.

A legerőteljesebb lehetőség a Tempest 420 Tri-Power volt, ami szintén a GM Hydra-Matic váltóját kapta meg, ám ő már 314 lóerővel (234 kW) és 576 Nm-nyi nyomatékkal dolgozott. Legnagyobb sebessége elérte a 208 km / h-t is, és 8,0 másodperc alatt gyorsult állóhelyből 100-ra! Ez ma nem tűnhet valami gyorsnak, ám akkoriban minden, ami 10,0 másodperc alatt érte el a 100-at igazi izomautónak számított! Természetesen ilyen teljesítmény mellett nem szerénykedett a benzinnel. 100 km-enként 26,8 liternél egy cseppel sem evett kevesebbet!

De mégis hogyan dübörög ez a V8-as batár? Nézz bele a videóba és jegeld a mélynyomót!

Igaz, ez a cikk magáról a kabrió kivitelről szól, azért megmutatom, milyen is volt a „Safari”, azaz a kombi kivitel. Ívelt vonalai ellenére szerintem még puttonyos kivitelben is elég vagány, de tudod mit? Döntsd el Te és írd meg a véleményed!

1960 Pontiac Bonneville, kék kabrió fehér tetővel, elölnézet, oldalnézet, jobbról, távolról, alulnézet
1960-ra megérkezett a ráncfelvarrott változat

Az ’59-es Bonneville-t a rákövetkező évben felváltotta a ráncfelvarrott változat. Ez a modell formatervében bőven eltért elődjétől, ám műszaki jellemzői szerint szinte egyeztek. Az utód is sokban hasonlított a kortárs Oldsmobile-okra, az uszonyok már szinte eltűntek, egyedül a rakétaformát utánzó lámpák maradtak meg.

1959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, elölnézet, szemből
Egy Bonneville ára több 10 millió forint is lehet

Ha a neten keresgélsz, már kb. 5 milliótól is találsz egy egész jó állapotú Bonneville-t, ám ez az ár jóval magasabb is lehet. A képeken látható példány az RM Sotheby’s 2018. áprilisi árverésén 80 és 100 ezer dollár, vagyis nagyjából 23,7 és 29,6 millió forint között kelt el. A pontos vételárat nem közölték, ám annyit tudni lehet, hogy több versenyen is első helyezést ért el.

1959 Pontiac Bonneville, vörös kabrió, bal első lámpák, elölnézet, döntve, balra, ráközelítve
Neked bejön ez a 6,3 literes vörös Ördög?

Mit gondolsz, ha akkoriban éltél volna, vagy most akarnál amerikai klasszikust venni, Te bevállalnál egy ’59-es Bonnevillet? További képekért és részletekért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát vagy nézz bele a GALÉRIÁBA!

További autós hírek

Egy nő vesztette életét hétfőn délelőtt a 86-os főúton, ahol egy Mazda személyautó és egy kamion ütközött frontálisan – adta…

Meghalt a műszaki hibás busznak ütköző személygépkocsi utasa a vezetője pedig súlyos sérüléseket szenvedett Noszlop és Bakonygyepes között. Az eset…

Szamarak és juhok százai akadályozták a forgalmat a romániai A2-es autópályán kedden, mivel egy pásztor az autópálya Duna-hídján terelte át…

“Az elsőnél figyeljétek a zöld lámpát a jobb szélén, bőven szabadot jelez már egy ideje, ha nem figyelek, lehet, hogy…

Dunaharasztiban az Alsó-Duna soron egy személyautó csúszott a Dunába. Szerencsére nem ült benne senki. – írja a katasztrófavédelem. A helyszínre…

Kapcsolódó írások

1987 Buick Grand National, Buick GNX, matt fekete, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, alulnézet
2020. január 11.
A XX. században a General Motors divíziói számos nagyszerű autóval gazdagították az amerikai utakat, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma közülük ismerhetsz meg tízet!
1957 Buick Roadmaster Skylark kabrió, fekete, vörös ponyvatetővel, elölnézet, oldalnézet, balról döntve
2020. január 18.
A Roadmaster modellek évtizedeken át a Buick legerősebb és legjobban felszerelt modelljei voltak, mondhatni valóságos izomautók voltak már az izom-kultusz megszületése előtt is! Ma közülük 9-t meg is ismerhetsz!
1957 Imperial Crown, meggyvörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. május 12.
1957-ben az Imperial bemutatta egyik legikonikusabb zászlóshajóját, a Virgil Exner tervezte Crownt. Az autó nem csak méreteivel, de teljesítményével és felszereltségével is túlszárnyalta a kor legelitebb luxusautóit
1959 Pontiac Catalina kabrió, vörös, hátulnézet, jobbról
2018. november 10.
A Pontiac Catalina az amerikai űrkorszak egyik legesztétikusabb példánya. 22 éves pályafutása alatt minden generációjának formaterve és megjelenése kiválóan tükrözte a kapitalista életstílus legfontosabb jellemzőit.