A Pao a Nissan négy Pike autójának egyike, amiből a japán autógyár nem győzött eleget termelni!
A japán autók tekintetében eddig a Mazda R360-as mikrokupé törpeautóról és ugyanennek a gyártónak az első sportos, wankeles típusáról, a Mazda Cosmóról olvashattál tőlem. E két autót az 1960-as években gyártották, s hatalmas sikermodellek voltak.
A mai veterános cikk főszereplőjéhez előre kell ugranunk a XX. század utolsó évtizedébe, amikor a konkurens Nissan megalkotta a mai napig nagy népszerűségnek örvendő retró stílusú négyesét, az ún. „Pike Car”-okat!
Az 1980-as években a Nissan olyan autók tervezésébe kezdett, melyek esetén a dizájn előrébbvaló volt, mint maga a jármű teljesítménye. Ez nem is csoda, hiszen a felkelő nap országában már a II. világháború befejezése óta nagy sikernek örvendtek az úgynevezett „kei car”-ok, amelyek kistermetű és lökettérfogatú autók voltak.
A Nissan Pike Factory 4 ilyen gépezettel állt elő, ezek pedig a fenti képeken látható Be-1, S-Cargo és Figaro voltak, illetve a cikkben szóban forgó Pao is közéjük tartozik. A japán négyest a hazai piacra szánták, ahol olyan sikeresnek bizonyultak, hogy nem győztek eleget gyártani! Mivel limitált szériás autókról beszélünk, nem volt elegendő, hogy képes legyél kifizetni az autót. A Nissan igazságosan akarta eladni a Pike-okat, a Figarókat például lottón sorsolták ki.
A Nissan a Paókat 3 évig, 1989-től 1991-ig gyártotta, s ez idő alatt 51 657 darabot adott el. Tervezése során a japán designerek több európai klasszikus részleteit is elrejtették a formatervben. Ajtózsanérjait a ’60-as évek Austin Minijeitől, felcsapható oldalsó ablakait a Citroën 2CV „Kacsától”, csomagterének ajtaját pedig az Austin A40 Farinától örökölte. Ezeket a lentebbi képet részletesen is megfigyelheted.
A Nissan tehát elérte a célját: sikeresen megalkotott egy retró stílusú kisautót, ami még jól is néz ki. Ezt csak azért emelem ki, mert a nosztalgikus formatervek nem mindig váltják be a hozzájuk fűzött reményeket. A Chrysler becsődölt luxusmárkája, az Imperial például az 1962-es Crown kupé esetén próbálkozott ’30-as éveket idéző elemeket a géptestre erősíteni, ami egy elég bizarr megjelenést kölcsönzött az autónak.
Különleges és szép megjelenésén túl a Pao városi autóként is kiválóan funkcionál. Kis termete lehetővé teszi, hogy a zsúfolt belváros utcáin is könnyen parkoljon. Ennek a Pike autónak a tengelytávja 2300 mm, melyhez egy 3740 mm-es teljes hossz tartozott. Szélessége 1570, magassága 1475 mm. A Pao öntömege a váltók függvényében változott: a manuális váltóval szerelt példányok 720 kilósak, míg az automaták ennél 30 kilóval nehezebbek. Kis termete ellenére nem négy, hanem öt személyes.
Ami még érdekes és a formatervhez tartozik, hogy az ihletet a Sony, Panasonic és egyéb tetszetős elektronikai cikkek adták. Ezeket már akkor is úgy tervezték, hogy ne csak funkcionálisak, hanem formailag is kecsegtetőek legyenek. A Nissan úgy érezte, hogy ezen az elven autót is lehet tervezni, ami lám, be is vált! Olyan nagy volt a Paók utáni kereslet, hogy a Nissan Cherry Stores „aki kapja, marja” elven adott túl rajtuk, vagyis nem kellett az autót túlreklámozni, a vevők érkezési sorrendben juthattak hozzá vagány kisautójukhoz!
Az alábbi videóban egy amerikai srác elmondja, hogy miért is szereti saját Paóját, ráadásul el is viszi egy körre. Amennyiben a videó nem indulna el, ezen a linken tekintheted meg.
A Pao nem csak külső, de belső megjelenésével is a retró irányt követte. Ilyen elem például a látszólag csak a sebességmérőből álló óracsoport, melyre egy digitális kilométerórát és pár visszajelzőt illesztettek. Hasonló megoldás például a műszerfal alatti „kispolc”, ami a Citroën Kacsák jellegzetessége volt. A kormány nosztalgikusan kétküllős, ráadásul a fűtés-hűtés szabályzója is az évtized gombos megoldása helyett tolókaros kapcsolókat kapott.
Mivel az autót a hazai japán belpiacra szánták, így kizárólag jobbkormányos változatok születtek. Váltó tekintetében két lehetőség létezett. Az egyik egy 5 fokozatú kézi, a másik egy 3 sebességes automata váltó volt. A cikk képein bemutatott ’89-es példány ez utóbbiak közé tartozik. Kivitel terén is két lehetőség létezett, már amennyiben a hagyományos fémtetős és eltolható ponyvatetős változatokat két külön kategóriának tekintjük.
A Paók alapfelszereltsége egész gazdag volt. Az alapmodellek is kaptak szervót, AM/FM rádiót, az utastér első részébe két hangszórót, illetve az üléspozíciót is lehetett állítani. Az opcionális extrák a ponyvatetőben ki is merültek.
Ahogy ez a Nissan Pike Carjaira jellemző volt, a megjelenés gazdagságát a motorválaszték szegénysége kompenzálta. Ez azért nem katasztrófa, hisz’ a kei autók hazájában többnyire a kismotoros modelleket kedvelték és kedvelik, a paletta egyetlen tagja pedig épp, hogy nem éri el az 1,0 litert.
Ezeket a Pike-okat kizárólag egy 988 köbcentis, soros 4 hengeres, vízhűtéses erőforrással szerelték, ami 51 lóerő (38 kW) és 74,5 Nm nyomaték leadását tette lehetővé. A kézi váltósok csúcssebessége 130 km/h volt és 17,4 mp alatt érték el a 100-as tempót. Az automaták ennél hangyányit lomhábbak voltak, azok maximum 125 km/órával tudtak repeszteni, és 19,8 mp alatt gyorsultak 0-ról 100-ra.
A száguldás féken tartásáért elöl tárcsa, hátul dobfékek feleltek, fordulókörének átmérője pedig 4,4 méter. Fogyasztás tekintetében még most, 30 évvel később is megállná a helyét: az 5 fokozatú manuálisak átlagfogyasztása elvileg 100 km-enkénti 3,4 liter volt, míg a 3 sebességes automaták ennél falánkabbnak bizonyultak. Ezek állítólag 4,3 litert is elszürcsöltek.
Ha bejön ez az imádnivaló rizsgombóc, less bele az alábbi videóba! Amennyiben nem indulna el, ezen a linken tekintheted meg!
A Nissan Pao egy fiatalos, 30 év után is üde megjelenésű kisautó, ami bárki szívét könnyen elrabolja. Ha tetszik ez a kisautó, oszd meg velünk a véleményed és less bele az alábbi galériába! További képekért és infókért keresd fel a Bring A Trailer hivatalos oldalát!
Az autó paraméterei röviden összefoglalva:
- Megnevezés és gyártási évek: Nissan Pao, 1989 – 1991
- Kivitel: háromajtós hatchback
- Max. szállítható utasok száma: 5 fő
- Paraméterek: Tengelytáv: 2300 mm Teljes hossz: 3740 mm Szélesség: 1570 Magassága 1475 mm
- Motorelrendezés és lökettérfogat: sornégyes elrendezés, 988 köbcentiméter
- Váltó típusa: 5 sebességes manuális és 3 sebességes automata
- Leadott lóerő és nyomaték: 51 LE és 74,5 Nm nyomaték
- Csúcssebesség: Automata 125 km/h Manuális: 130 km/h
- 0-100 km/h-es gyorsulás: Automata: 19,8 mp Kézi: 17,4 mp
- Átlagfogyasztás/ 100 km: Automata: 4,3 liter Manuális: 3,4 liter