A 4 hengeres retró japán rizskarika – 1989 Nissan Pao „Pike Car”

Közzétéve:
2021-01-02, 06:50

A Pao a Nissan négy Pike autójának egyike, amiből a japán autógyár nem győzött eleget termelni!

A japán autók tekintetében eddig a Mazda R360-as mikrokupé törpeautóról és ugyanennek a gyártónak az első sportos, wankeles típusáról, a Mazda Cosmóról olvashattál tőlem. E két autót az 1960-as években gyártották, s hatalmas sikermodellek voltak.

A mai veterános cikk főszereplőjéhez előre kell ugranunk a XX. század utolsó évtizedébe, amikor a konkurens Nissan megalkotta a mai napig nagy népszerűségnek örvendő retró stílusú négyesét, az ún. „Pike Car”-okat!

1989 Nissan Be-1, sárga hatchback, elölnézet balról

1989 Nissan S-Cargo, fehér furgon, elölnézet, balról

1991 Nissan Figaro, zöld kabrió, elölnézet, balról
A Nissan további 3 retró stílusú „Pike autója”, fentről lefelé: Nissan Be-1, S-Cargo és Figaro

Az 1980-as években a Nissan olyan autók tervezésébe kezdett, melyek esetén a dizájn előrébbvaló volt, mint maga a jármű teljesítménye. Ez nem is csoda, hiszen a felkelő nap országában már a II. világháború befejezése óta nagy sikernek örvendtek az úgynevezett „kei car”-ok, amelyek kistermetű és lökettérfogatú autók voltak.

A Nissan Pike Factory 4 ilyen gépezettel állt elő, ezek pedig a fenti képeken látható Be-1, S-Cargo és Figaro voltak, illetve a cikkben szóban forgó Pao is közéjük tartozik. A japán négyest a hazai piacra szánták, ahol olyan sikeresnek bizonyultak, hogy nem győztek eleget gyártani! Mivel limitált szériás autókról beszélünk, nem volt elegendő, hogy képes legyél kifizetni az autót. A Nissan igazságosan akarta eladni a Pike-okat, a Figarókat például lottón sorsolták ki.

1989 Nissan Pao, kék hatchback, elölnézet, balról

1989 Nissan Pao, kék hatchback, hátulnézet, jobbról
A Pao tervezése során több európai klasszikus elemeit is átemelték

A Nissan a Paókat 3 évig, 1989-től 1991-ig gyártotta, s ez idő alatt 51 657 darabot adott el. Tervezése során a japán designerek több európai klasszikus részleteit is elrejtették a formatervben. Ajtózsanérjait a ’60-as évek Austin Minijeitől, felcsapható oldalsó ablakait a Citroën 2CV „Kacsától”, csomagterének ajtaját pedig az Austin A40 Farinától örökölte. Ezeket a lentebbi képet részletesen is megfigyelheted.

A Nissan tehát elérte a célját: sikeresen megalkotott egy retró stílusú kisautót, ami még jól is néz ki. Ezt csak azért emelem ki, mert a nosztalgikus formatervek nem mindig váltják be a hozzájuk fűzött reményeket. A Chrysler becsődölt luxusmárkája, az Imperial például az 1962-es Crown kupé esetén próbálkozott ’30-as éveket idéző elemeket a géptestre erősíteni, ami egy elég bizarr megjelenést kölcsönzött az autónak.

1989 Nissan Pao, kék hatchback, oldalnézet, balról
A Paókat érkezési sorrendben osztották szét a vevők között. A képen: 1989 Nissan Pao

Különleges és szép megjelenésén túl a Pao városi autóként is kiválóan funkcionál. Kis termete lehetővé teszi, hogy a zsúfolt belváros utcáin is könnyen parkoljon. Ennek a Pike autónak a tengelytávja 2300 mm, melyhez egy 3740 mm-es teljes hossz tartozott. Szélessége 1570, magassága 1475 mm. A Pao öntömege a váltók függvényében változott: a manuális váltóval szerelt példányok 720 kilósak, míg az automaták ennél 30 kilóval nehezebbek. Kis termete ellenére nem négy, hanem öt személyes.

Ami még érdekes és a formatervhez tartozik, hogy az ihletet a Sony, Panasonic és egyéb tetszetős elektronikai cikkek adták. Ezeket már akkor is úgy tervezték, hogy ne csak funkcionálisak, hanem formailag is kecsegtetőek legyenek. A Nissan úgy érezte, hogy ezen az elven autót is lehet tervezni, ami lám, be is vált! Olyan nagy volt a Paók utáni kereslet, hogy a Nissan Cherry Stores „aki kapja, marja” elven adott túl rajtuk, vagyis nem kellett az autót túlreklámozni, a vevők érkezési sorrendben juthattak hozzá vagány kisautójukhoz!

Az alábbi videóban egy amerikai srác elmondja, hogy miért is szereti saját Paóját, ráadásul el is viszi egy körre. Amennyiben a videó nem indulna el, ezen a linken tekintheted meg.

1989 Nissan Pao műszerfala, napfénytetőn át, balról

1989 Nissan Pao műszerfal szemből, totál
Az autó utastere is a puritán klasszikusok mintájára készült

A Pao nem csak külső, de belső megjelenésével is a retró irányt követte. Ilyen elem például a látszólag csak a sebességmérőből álló óracsoport, melyre egy digitális kilométerórát és pár visszajelzőt illesztettek. Hasonló megoldás például a műszerfal alatti „kispolc”, ami a Citroën Kacsák jellegzetessége volt. A kormány nosztalgikusan kétküllős, ráadásul a fűtés-hűtés szabályzója is az évtized gombos megoldása helyett tolókaros kapcsolókat kapott.

Mivel az autót a hazai japán belpiacra szánták, így kizárólag jobbkormányos változatok születtek. Váltó tekintetében két lehetőség létezett. Az egyik egy 5 fokozatú kézi, a másik egy 3 sebességes automata váltó volt. A cikk képein bemutatott ’89-es példány ez utóbbiak közé tartozik. Kivitel terén is két lehetőség létezett, már amennyiben a hagyományos fémtetős és eltolható ponyvatetős változatokat két külön kategóriának tekintjük.

A Paók alapfelszereltsége egész gazdag volt. Az alapmodellek is kaptak szervót, AM/FM rádiót, az utastér első részébe két hangszórót, illetve az üléspozíciót is lehetett állítani. Az opcionális extrák a ponyvatetőben ki is merültek.

1989 Nissan Pao, nyitott motortér, hátul balról

1989 Nissan Pao motortere, felülnézet, jobbról
A Paókat kizárólag 1,0 literes erőforrással lehetett rendelni

Ahogy ez a Nissan Pike Carjaira jellemző volt, a megjelenés gazdagságát a motorválaszték szegénysége kompenzálta. Ez azért nem katasztrófa, hisz’ a kei autók hazájában többnyire a kismotoros modelleket kedvelték és kedvelik, a paletta egyetlen tagja pedig épp, hogy nem éri el az 1,0 litert.

Ezeket a Pike-okat kizárólag egy 988 köbcentis, soros 4 hengeres, vízhűtéses erőforrással szerelték, ami 51 lóerő (38 kW) és 74,5 Nm nyomaték leadását tette lehetővé. A kézi váltósok csúcssebessége 130 km/h volt és 17,4 mp alatt érték el a 100-as tempót. Az automaták ennél hangyányit lomhábbak voltak, azok maximum 125 km/órával tudtak repeszteni, és 19,8 mp alatt gyorsultak 0-ról 100-ra.

A száguldás féken tartásáért elöl tárcsa, hátul dobfékek feleltek, fordulókörének átmérője pedig 4,4 méter. Fogyasztás tekintetében még most, 30 évvel később is megállná a helyét: az 5 fokozatú manuálisak átlagfogyasztása elvileg 100 km-enkénti 3,4 liter volt, míg a 3 sebességes automaták ennél falánkabbnak bizonyultak. Ezek állítólag 4,3 litert is elszürcsöltek.

Ha bejön ez az imádnivaló rizsgombóc, less bele az alábbi videóba! Amennyiben nem indulna el, ezen a linken tekintheted meg!

1989 Nissan Pao, kék hatchback, virágos háttér, balról

1989 Nissan Pao motorterében lévő gyári ismertető
Te a Paót preferálod, vagy a másik három Pike-autó közül választottál volna?

A Nissan Pao egy fiatalos, 30 év után is üde megjelenésű kisautó, ami bárki szívét könnyen elrabolja. Ha tetszik ez a kisautó, oszd meg velünk a véleményed és less bele az alábbi galériába! További képekért és infókért keresd fel a Bring A Trailer hivatalos oldalát!

Az autó paraméterei röviden összefoglalva:

  • Megnevezés és gyártási évek: Nissan Pao, 1989 – 1991
  • Kivitel: háromajtós hatchback
  • Max. szállítható utasok száma: 5 fő
  • Paraméterek: Tengelytáv: 2300 mm Teljes hossz: 3740 mm Szélesség: 1570 Magassága 1475 mm
  • Motorelrendezés és lökettérfogat: sornégyes elrendezés, 988 köbcentiméter
  • Váltó típusa: 5 sebességes manuális és 3 sebességes automata
  • Leadott lóerő és nyomaték: 51 LE és 74,5 Nm nyomaték
  • Csúcssebesség: Automata 125 km/h Manuális: 130 km/h
  • 0-100 km/h-es gyorsulás: Automata: 19,8 mp Kézi: 17,4 mp
  • Átlagfogyasztás/ 100 km:  Automata: 4,3 liter Manuális: 3,4 liter

 

Kapcsolódó írások

Ford pick up, zöld, oldalnézet, jobbról, alapjárat
2018. november 22.
A pickupok már évtizedek óta az amerikai megalománia szerves részét alkotják. Az elmúlt 100 évben számtalan példányuk jelent meg, de néhányuk igazi jelképpé vált.
Nissan Silvia CSP311
2019. szeptember 01.
A Silvia vérvonala egészen 1964-ig nyúlik vissza, a korai generációkról azonban a legtöbben megfeledkeznek. A driftkirály egykoron még a raliban brillírozott!

További hírek