Az 5,8 literes, V8-as kanadai platós jószág – 1965 Mercury M-100

Közzétéve:
2019-10-27, 07:50

1965-ben a Mercury kanadai divíziója bemutatta a 4. generációs M-100-as pickup átdolgozott változatát. A kistehert csak Kanadában értékesítették, ami sokban egyezett a vele kortárs Ford F-100-assal

A XX. századi kanadai autópiac sokban hasonlított Ausztrália élővilágára. Ez a kijelentés magában elég értelmetlenül hangzik, de a párhuzam a 2 között, hogy mind a két területet olyan állatok, növények / autók népesítették be, amik a világon sehol máshol nem találhatóak meg, vagy ha mégis, egy sajátos evolúciós irányt vettek.

Az amerikai gyártók nagy része jelen volt Kanadában, de autóikat más néven, más felszereltségi szinttel és más formatervi megjelenéssel árusították. Egyes esetekben például a Chrysler – Ford – GM triója külön márkákat alapított, amiket kifejezetten csak Kanadában értékesítettek. Ilyen volt például a Ford alapította Monarch és Comet is.

1965 Mercury M-100, pickup, vörös, elölnézet, oldalnézet, balról

1965 Mercury M-100, pickup, vörös, hátulnézet, oldalnézet, jobbról
A Mercury M sorozatát a Ford kizárólag a kanadai piacra szánta. A képeken: 1965 Mercury M-100

Az évtizedek során a Ford több márkát is alapított, melyek fő célja a Ford és a Lincoln közti piaci űr feltöltése volt. Ilyen volt a kevesebb, mint 5 évet megélt Edsel is, amit az alapító Henry Ford fiatalon elhunyt fiáról, Edsel Fordról neveztek el. Bár az Edsel elbukott, Henry fia nevéhez fűződik a Mercury megalapítása, ami viszont igazi gazdasági sikerré nőtte ki magát.

A „mercury” szó több jelentéssel is bír, melyek magyarra fordítva jelenthetnek higanyt, Merkúrt, mint bolygót és hírnököt is egyben. Ezek mellett az angol nyelvben az ógörög istenség, Hermész nevét is jelenti, amit a latin „Mercurius”-ból emeltek át. Termelése során a Mercury az USA-ban luxusautókra specializálódott, ám Kanadában „átcímkézett” Ford F-100-as pickupokat is értékesített.

1965 Mercury M-100, meggyvörös, hűtőrács, ráközelített, elölnézet, balról döntve

1965 Ford F-100, vörös, pickup, elölnézet, szemből, döntve
Az F-100 és M-100 csak megjelenésükben különbözött. Fent: 1965 Mercury M-100 Lent: 1965 Ford F-100

A Ford F-100-as és Mercury M-100-as sorozata lényegében ugyan azokból az autókból állt. Annyi különbség mégis adódott, hogy a Mercury a saját ízlésvilága szerinti hűtőráccsal és esztétikai extrákkal látta el saját platósait. Egyik érdekes módosítás, hogy a kanadai pickup orrdíszére a „V8”-as variánsok esetében is a villám motívumot nyomták.

1965 Mercury M-100, pickup, oldalnézet, balról
A 4. generáció 1961 és 1966 között 3 frissítésen esett át, az utolsó 1965-ben érkezett

A Mercury 1965-ös fél tonna teherbírású platósa az 1961 és 1966 között szerelt negyedik generációs F-100-as koppintása volt, ami már a 2. ráncfelvarráson esett át. Az újítások leginkább a motort érintették, amiből a 7 éves termelés alatt 6 lehetőség is volt. Ma az 1965 és 1966 között szerelt példányokról olvashatsz. Nézd meg a videót és járd körbe Hermész szekerét!

1965 Mercury M-100, vörös, pickup, hátulnézet, oldalnézet, balról

1965 Mercury M-100, piros, plató, felülnézet, oldalnézet, jobbról
A ’65-ös M-100 platójának standard hossza 2,9 méter, a hosszított változaté 3,2 méter volt

Az M-100-as platójának méreteiről pontos leírást sajnos nem találtam. Egyedül annyi biztos, hogy a hagyományos kivitelek raktere 2 921 mm hosszú volt, ami a hosszított kivitelek esetén 3 251 mm-re nőtt. A hivatalosan 500 kiló teher szállítását hátsókerék hajtás segítette, bár 4 kerekes kivitelben is rendelhető volt.

1965 Mercury M-100, pickup, utastér, elölnézet, oldalnézet, balról, kívülről

1965 Mercury M-100, pickup, utastér, elölnézet, oldalnézet, jobbról, kívülről
A ’60-as években a pickupok beltere már elkezdett felzárkózni a korszak autóiéhoz

A ’65-ös M-100-as műszerfala csak némileg tér el az őt megelőző, ráncfelvarrás előtti 4. generációs modellekétől. Ami inkább érdekes, hogy a ’60-as évekre a kishaszonjárművek belső megjelenése már elkezdett hasonlítani a korszak személyautóiéra.

Ez azért fontos, mert egészen az ’50-es évek végéig a haszongépek csak minimális belső díszítést kaptak, és a korszak autóival ellentétben kormányváltó helyett padlóváltóval szerelték őket. Az első olyan pickup, ami egy autó megjelenését és kényelmét ötvözte egy pickup teherbírásával, az az 1946-os Hudson C-28 volt, s ezt a trendet csak évekkel később a Ford Rancher és a Chevrolet El Camino vitte tovább.

1965 Mercury M-100, kormánykerék, ráközelítve, elölnézet, oldalnézet, balról

1965 Mercury M-100, vezető oldali ajtó, oldalnézet, balról
A krómozott kormány stílusos, a cipzározható tároló már ritka kiegészítő

Az alapmodellek felszereltsége viszonylag visszafogott volt, viszont az extrák listája elég hosszúra sikerült. Az alapmodell kiegészítői közé tartozott a 3 sebességes kézi kormányváltó, a festéssel színben megegyező utastér, hamutartó és az első kerekek Twin I-Beam függesztése.

Az opcionális extrák közé tartozott például a Cruise-O-Matic automataváltó, szivargyújtó, króm lökhárítók és dísztárcsák, illetve az utas oldali napellenző. Mindezek mellett a „spártai luxus” megmutatkozott a plusz pénzért kérhető 2 tónusú festésben, a vezető oldali cipzáros tárolórekeszben, AM/ FM rádióban, és többek között a vészvillogó beszerelésében.

1965 Mercury M-100, pickup, vörös, motortér, elölnézet, felülnézet, döntve
3 féle motorral volt rendelhető. A legkisebb a 3,9 literes, 150 lóerős kivitel volt

Még ha a kabin nem is volt olyan kényelmes, mint mondjuk egy Lincoln Premiere-é, legalább ezt motor terén némileg sikerült kompenzálni. A 4. generációs változatok összesen 7 különböző erőforrással érkeztek. Ezek közül 1 az első, 2 pedig a második ráncfelvarrás után jelent meg.

A legkisebb egy 3,9 literes, soros 6 hengeres volt, ami 150 lóerő (112 kW) leadására volt képes. A következő egy szintén sor-6-os, de 4,6 literes erőforrás volt, ami 170 ló erejével „húzta” a rakományt. A harmadik, egyben legerősebb variáns az 5,8 literes FE V8-as volt, amiből 208 lóerőt (155 kW) tudtak kisajtolni.

A pickupok a személyautókhoz viszonyított „fejletlensége” abból is látszott, hogy még 1965-ben is szivatózni kellett őket - ebben az időszakban már az összes amerikai autó automata szivatós volt. De lássuk milyen is, ha egy M-100-as kigurul a műhelyből? Nézd meg a videót és derítsd ki milyen is egy restaurálás alatt álló, motorilag pöpec példány!

1965 Mercury M-100, piros, pickup, elölnézet, oldalnézet, jobbról
Egy 1965 – 1966 között gyártott M-100-as ára aránylag olcsó, már pár ezer dollárért is találhatsz egy egész jó állapotú példányt

Annak ellenére, hogy az M-100-asok kifejezetten csak a kanadai piacra készültek, ráadásul a szóban forgó típust csak 2 éven át szerelték, nem is olyan vészes az ára. Az autotrader oldalán már 6 700 dollárért, vagyis kb. 1,95 millió forintnak megfelelő összegért is találhatsz egy egészen jó projektautót, bár szintén ezen az oldalon hirdetnek egy széttuningolt példányt, amiért viszont már 43 495 dollárt, vagyis megközelítőleg 12,63 millió forintot kér a tulaj.

A képeken látható pickup egy 1965-ös modell, ami az RM Sotheby’s aukciósház 2018-as auburni árverésén 12 375 dollárért, nagyjából 3,6 millió forintért cserélt gazdát. A kisteher egy teljes körű felújításon esett át, és ha megfigyeled a képeket, derekas mennyiségű gyári extrával rendelkezik.

1965 Mercury M-100, piros, pickup, jobb első kerék, oldalnézet, jobbról
Mit gondolsz, ha a termelés idején Kanadában éltél volna, Te bevállaltad volna?

A Mercury ’65-ös pickupja egy kiváló példája a kanadai autóipar egyéni fejlődésének, s annak, hogy a Ford mindig is képes volt apró trükkökkel megtalálni a számára optimális felvevőpiacot. Mit gondolsz, Te az M-100-as mellett döntöttél volna, vagy valamilyen másik gyártó modelljét választottad volna?

További képekért és részletekért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

További autós hírek

1. versenyzőnk a hó eleji székesfehérvári buszsofőr. “László egy akkora buszos gyökeret vett fel, amekkorát a legismertebb prémiummárkák vezetői közt…

Soproni Tamás polgármester javaslatára összesen 33 parkolóhelyet adott vissza a terézvárosi képviselő-testület a VI. kerületieknek – adta hírül a terézvárosi…

Közúti közlekedési baleset történt a 42-es számú főút 25-ös kilométerszelvényében 2019. november 22-én 14 óra körül. A rendelkezésre álló adatok…

November 24-én (vasárnap) az M0-s szigetszentmiklósi csomópontja térségében, az M1-es autópálya felé vezető oldalon, két sávon egy közel két kilométeres…

A felvételen látható teherautó sofőrje feltehetően nem az útra koncentrált ugyanis eléggé későn sikerült észrevennie, hogy megállt előtte a sor.…

Kapcsolódó írások

1984 Ford Bronco XLT, barna SUV, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 14.
1980-ban mutatkozott be a Ford Bronco harmadik generációja. Az évek múlásával több apró módosításon esett át, de a széria csak 1984-ben nyerte el legmarkánsabb jellegzetességeit
1957 Imperial Crown, meggyvörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. május 12.
1957-ben az Imperial bemutatta egyik legikonikusabb zászlóshajóját, a Virgil Exner tervezte Crownt. Az autó nem csak méreteivel, de teljesítményével és felszereltségével is túlszárnyalta a kor legelitebb luxusautóit
1958 Continental Mark III, piros kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 28.
1958-ban a Ford megpróbálta feléleszteni a haldokló Continental divíziót. A Mark II utódjául egy költséghatékony 7,0 literes yachttal állt elő, ami 1958-ban a Mark III-ban teljesedett ki
Ford T-Model kisgyerekkel fotózva
2018. október 08.
Galamb József makói mérnök nagy szakmai diadala volt, amikor 1908. október 8-án kigördült az első Ford T-Model a gyár szerelőcsarnokából.