2019. április 29. | 11:15

Az idei autóshow is a szabadidő-autókról szólt, senki nem marad SUV nélkül 2020-ban sem

Ha szabadidő-autó párti vagy, ha nem, nincs még egy olyan gyors ütemben növekvő kategória, mint az SUV szegmens. A tömegek magasan akarnak ülni, át akarnak látni a forgalmon és mindenki biztonságban kívánja tudni a családját. Éppen ezért, egy magára valamit is adó márka tart szabadidő-autót a kínálatában, ha pedig nem, akkor azon dolgozik, hogy megvesse a lábát ezen a piacon is. Görgesd végig a listát, összeszedtem a 7 legjelentősebb és legérdekesebb szabadidő-autót a 2019-es New York-i Autószalonról.

1. Mercedes-AMG GLC 63/63 S 2020

A 2020-as modellévre megújul a 2015-ben bemutatott városi „telekjáró” minden verziója. A Genfi Autószalonon tavasszal már bemutatkozott a frissített polgári kiadás, most New Yorkban bemutatták a 63-as és a 63 S csúcsverziókat is. Sok minden nem történt, újak a lámpák elöl-hátul, szélesebb a hűtőrács és felkerült az opciós listára egy új grafitszürke szín, illetve egy új 21 collos felnigarnitúra is. Végre ez a modell is megkapta a Mercedes MBUX néven ismert fedélzeti rendszerét, amely funkcióival igazodik a kor színvonalához. A menetprogramok listája kibővült egy új opcióval, így a csúcs szabadidő-autó vizes körülmények között is több erőt képes átvinni az útra.

A motorháztető alatt minden a régi, a 63-as 476, míg a 63 S 510 lóerős, de emiatt feltehetően senki nem fog fanyalogni, mert 3,6 illetve 3,8 másodperc alatt abszolválják a 0-100-at és a Nürburgringen az S verzió továbbra is rekorder a maga 7:49,396-es idejével.

2. Mercedes-Benz GLS-Class 2020

A New York-i Autószalonon debütál a harmadik generációs, teljesen új Mercedes GLS. Még hatalmasabb méret, még több luxus, még több tér és még modernebb technika. Röviden ez jellemzi az új generációs óriás szabadidő-autót.

Kezdetben a benzines erőforrások közül a GLS 450 (3,0 liter, soros 6 henger, 367 LE) és a GLS 580 (4,0 liter, V8, 489 LE) lesz elérhető, mindkettő megkapja a modern 48 voltos elektromos hibrid technológiát, mely több erőt, ugyanakkor hatékonyabb üzem anyagfelhasználást eredményez. Dízelfronton a 3,0 literes soros hathengeres motor lesz választható itthon, mely kétféle teljesítményszinttel lesz elérhető: 350d 286 LE, 600 Nm nyomatékkal és a 400d 331 LE, 700 Nm nyomatékkal. Később, az év további részében érkeznek majd az AMG verziók is.

Minden GLS alapfelszereltségének részét fogja képezni az Airmatic légrugózás, ami kiegészül az E-Active Body Control nevű rendszerrel, mely gombnyomásra képes kényelmesről, sportos futóműkarakterisztikára váltani, illetve igyekszik az autó oldaldőlését minimális szinten tartani. A rendszer arra is képes, hogy rossz minőségű útburkolaton energiát nyerjen vissza a berugózásokból.

A belső térben is a „felső polcról” építkeztek a Mercedesnél, sztenderd a szélesvásznú műszerfal, amely ismerős az A, E és S osztályokból, a hangulatvilágítás 64 féle színt képes megjeleníteni, természetesen van fedélzeti illatosító berendezés és kérésre minden varrott bőr borít bent. Az ötzónás légkondicionáló berendezés külön szabályozza a harmadik sorban a hőmérsékletet, sőt a leghátsó sor két utasa is kaphat ülésfűtést és hűtést. A vásárlók immáron felár megfizetése nélkül eldönthetik, hogy 6 vagy 7 személyes verzióban kérik az autót. A hat fős utaskabin esetén a második sorban is csak két fő ülhet, de ők ketten fejedelmi kényelemben.

3. Ford Escape 2020 (Ford Kuga)

A Ford megújítja az Escape-Kuga párosát 2020-ra. A modellt az öreg kontinensen Kuga néven, míg az Egyesült Államokban Escape néven forgalmazzák. A városi crossover az aktuális Focus alapjaira épül, és kívülről is jobban beleillik a Fiesta és a Focus által életre hívott dizájn világba. Az elődnél alacsonyabb, ugyanakkor hosszabb és szélesebb, a belső tere szellősebb lesz a korábbi verziónál. Ami az amerikai motorkínálatot illeti, alap lesz a 1,5 literes 3 hengeres, 180 lovas motor, aki több erőre vágyik annak ott lesz a 2,0 literes 4 hengeres, 250 lóerős erőforrás, a hibrid rendszert kedvelők pedig választhatják a 2,5 literes motort hagyományos hibrid (198 LE) vagy plug-in hibrid (209 LE) verziókban. Európába kétféle dízellel érkezik, egy 1,5 literes 120 lovas és egy 2,0 literes 180 lóerős, míg benzinmotorból a 1,5 literes 3 hengeres lesz választható 120 vagy 150 lóerős teljesítménnyel. Természetesen jön hibrid is - hasonlóan az amerikai piachoz – a 2,5 literes motort lehet választani öntöltős vagy konnektorról is tölthető variációban, erejük egységesen 225 lóerő lesz.

4. Subaru Outback 2020

Ha nem vagy SUV párti, de szükséged van a térre, és az semárt, ha nem akadsz el 5 centi hóban, akkor a hatodik generációs Subaru Outback a te autód. Új az autó kívül belül, még ha ez nem is látszik első ránézésre. Végre ez is a Subaru Global Platformra épül, melyen a többi Subaru modell is osztozik. Amerikában elérhető lesz a 2,4-es 260 lóerős illetve a 3,6 literes 256 lovas, Európában a 2,5 literes 182 lóerős motor valószínűsíthető a Lineartronic elnevezésű CVT-váltóval párosítva.

A belső térben a legnagyobb változást - a modern kor szellemében - a középkonzolon elhelyezett érintőkijelző jelenti, mellyel a fedélzeti rendszerek zöme vezérelhető. Az EyeSight nevű vezetéstámogató rendszer minden Outbackben alapfelszereltség lesz, melyben helyet kap a sávtartó funkció, az adaptív tempomat, az automata vészfékasszisztens és a head-up display is. Állítólag az autó passzív biztonságán is sokat reszeltek, a karosszéria 40%-kal képes nagyobb erőhatások elviselésére így az elődnél jobban vigyáz a bent ülők testi épségére.

5. Toyota Highlander 2020

A nagycsaládosok kedvence, a Toyota Highlander 2013-ban bemutatott harmadik generációjának eladásai érdekesen alakultak. Évről évre nőtt a kereslet, ráadásul a modell utolsó teljes évében, 2018-ban adták el belőle a legtöbbet. Most mégis leváltják, érkezik az utód. Ennek oka, hogy ez a modell is megkapja TNGA elnevezésű egyen Toyota platformot, amely jelentős előállítási költség-; és súlycsökkenést eredményez.

Ami az erőforrásokat illeti, kivették a kínálatból az előd gyengécske 4 hengeresét és alap lett a 295 lóerős 3,5 literes V6-os motor összkerékhajtással és automata váltóval. Emellett – legalábbis kezdetben – egyféle hibrid rendszerrel lesz elérhető az autó 240 lóerős teljesítménnyel, mely CVT-váltón keresztül hajtja az első kerekeket.

A belső teret a tervezők továbbra is a nagycsaládosokra gondolva álmodták meg, 3 sorban ülhetnek az utasok, rengeteg a tárolóhely és hatalmas a térkínálat, de egyúttal igyekeztek a minőségérzeten is javítani és belepakoltak minden modern technológiát, ami elvárható 2020-ban egy jól felszerelt autótól.

6. Lincolnc Corsair 2020

Ami neked itt Európában nagynak tűnik, az Egyesült Államokban a „talán befér a család” kategória. A Lincoln Corsair a márka legkisebb szabadidő-autója, pedig nem kicsi, méretei alapján a BMW X3 méretű SUV-k vetélytársa. A Ford Escape/Kuga padlólemezére épülő összkerék-hajtású autót a Ford üzemében szerelik össze és megkapja a márka 2,0 és 2,3 literes Ecoboost motorjait 250, illetve 280 lóerővel, természetesen később várható egy plug-in hibrid verzió is.

A Ford luxusmárkája igyekszik megfelelni a magas elvárásoknak a belső térben is. Mindenhol nemes anyagok, bőr és fa dominálnak, a hangsúly a kényelmen és a felhőtlen utazáson van. Az autóba olyan különleges extrák is rendelhetők majd, mint a 24 irányban, elektromosan állítható, masszírozó funkcióval ellátott hűtött-fűtött első ülések vagy a mobil applikációval történő nyitás és indítás.

7. Volkswagen Atlas Basecamp Concept

A VW Atlas-t olyan vadregényes tájakon forgalmazzák, mint például az USA, Mexikó, Oroszország vagy a Közel-Kelet. Nem meglepő tehát, hogy a VW pont erre a modelljére álmodott egy csomagot azoknak, akik szeretik a kalandot és amikor csak tehetik, kerülik a kitaposott utakat. Az alapmodellt megemelték, kapott BF Goodrich terepgumikat, felszerelték egy masszív tetőcsomagtartóval, abba integrált extraerős LED világítással, sőt, rádobtak két kerékpárt is.

A szabadidő-autó mozgatásáról egy 3,6 literes, V6-os 276 lóerős szívómotor gondoskodik, mely egy 8 sebességes automata váltón keresztül hajtja mind a 4 kereket. A cél a megbízható technika volt elegendő erővel fűszerezve, feltételezhetően rosszabb minőségű üzemanyaggal is elmegy, akár egészen extrém körülmények között is, ha kell.

Nagy valószínűséggel ugyanakkor a modell ebben a formában nem lesz a VW modellpalettájának a része, de a kiegészítők, beleértve a Hive EX offroad kemping-utánfutót megvásárolhatók más gyártók termékeként, a kalandorok tehát – ha kerülővel is – de hozzájuthatnak egy ilyen autóhoz.