Legendás riválisok – Mercedes 190E 2.3-16 vs BMW M3 E30

Közzétéve:
2019-09-15, 11:50

A Mercedes 190E 2.3-16 és a BMW M3 éveken keresztül uralta a DTM versenyeket, de közúton is egymás vetélytársai voltak minden tekintetben!

A 190-es Mercik koruknál fogva kezdenek szép lassan kikopni a mindennapi forgalomból, őszinte sajnálatomra. Az egykori kompakt méretű prémiumautó már nem azok a tehetős fiatalok és idős házaspárok garázsában áll, akik újonnan megvásárolták. Az átlagmodellek (főleg a dízelek) már megjárták a hadak útját, meg a Földet az Egyenlítő mentén, valószínűleg több alkalommal is. Azokat az üléskárpitokat, amelyeket anno fehér ingre és szövetnadrágra terveztek, végül munkásruhák és sittes zsákok koptatták, a finoman illesztett német technikát pedig gyakran a kontár keleti kezek küldték koporsóba.

Mercedes 190E 2.3-16 és BMW M3 E30

A 80-as évek másik nagy német ikonjának, az E30-as 3-as BMW-nek talán egy fokkal kegyesebb sors jutott, ezeket kevesebben használták mindennapi igáslóként, bár azért a Touring kivitelek csomagtere sok esetben intim viszonyba keveredett diszperzites vödrökkel és minden földi jóval megrakott rekeszekkel. Bár az E30-asnak is megvolt az igazi keresztje: menetteljesítményei és a márka kultusza miatt sokáig a hülyegyerekek kedvenc játékszereként szolgált. Napi szinten vágták őket fának, oszlopnak, vagy árokba a hozzá nem értő kezek, de sokat profi drifterek végeztek ki egy-egy pálya mellett.

Szerencsére ma már sorra térnek vissza a halál torkából ezek az autók. Beleértek a youngtimer korosztályba, inkább már hétvégi játékszerként funkcionálnak, motorváltozattól függetlenül viszik őket mindenféle autóstalálkozókra, hogy az erre fogékony rajongók élőben is megcsodálhassák őket. Mert a mai világban egy benzinvérű már egy mezei 200D-nek, vagy 316i-nek is utána fordul, ha szép állapotban van, egyre nagyobb kultusza van ezeknek az analóg járműveknek. És pont emiatt válnak kivételes értékké és örök ikonná ezeknek az autóknak a csúcsváltozatai, nevezetesen a Mercedes 190E 2.3-16 és a BMW M3 E30.

Mercedes 190E 2.3-16 és BMW M3 E30

A 70-es évek végére körvonalazódott a Mercedesnél, hogy szükségük lesz egy olyan modell gyártására, amely hordozza a márkára jellemző kényelmet, minőséget, megbízhatóságot és stílusjegyeket úgy, hogy közben kisebb a mérete, illetve kedvezőbb a vételára. Sokévnyi munka és egyes pletykák szerint közel 4 milliárd dolláros fejlesztési költség után 1982-ben megszületett a 190-es, „Baby Benz”. A komfort mellett a dinamizmus és sportosság is a prioritási sorrend elejére került, olyannyira, hogy a Mercedes be akart szállni a rali versenyzésbe a modellel.

 Mercedes 190E 2.3-16

Összefogtak a Cosworth műhelyével, akik megtervezték a 16 szelepes hengerfejet a négyhengeres blokkra, Walter Röhlt pedig felkérték a tesztelésre. Kifejlesztették a világ akkoriban legmodernebbnek számító, multi-link hátsó felfüggesztést, majd amikor már minden ígéretesnek tűnt, az Audi bemutatta a Quattro-hajtást. Felmérték az erőviszonyokat és inkább angolosan kihátráltak a raliból, meg úgy a motorsportoktól is elment a kedvük a stuttgartiaknak. Azonban a Mercedes mérnökei eltökéltek voltak és tovább folytatták a 190-es felkészítését az 1984-ben induló DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) túraautó bajnokságra.

Mercedes 190E 2.3-16 motor

A 190E 2.3-16 bemutatásakor toronymagasan a kínálat csúcsán trónolt, vételára magasabb volt, mint egy alapmotoros S-osztálynak, sőt nagyobb végsebességre volt képes, mint az 500-as V8-as motorral szerelt cirkálók. Szívómotorja 182 lóerős teljesítmény leadására volt képes, a bugi egészen a 7100-as leszabályozásig tartott.

 Mercedes 190E 2.3-16 belső

Természetesen manuális váltóval házasították a Cosworth-féle négyhengerest, aminek az volt a különlegessége, hogy „dogleg” elrendezése volt a fokozatoknak, vagyis az egyest balra lefelé kellett húzni, hogy a második és harmadik fokozat egy síkban legyen – versenypályán jól jönnek az ilyen apró finomságok. Csak úgy, mint az elől, hátul (!) Recaro kagylóülések, amelyek még a második sorban is úgy fogták a benne ülőket, hogy csak na.

BMW M3 E30

De ugorjunk vissza egy kicsit 1982-re. A 190-es bemutatása után röviddel debütált legfőbb konkurense az E30-as 3-as BMW. A bajor gyártó gyakorlatilag egy tökéletesre szabott recept alapján készítette el a sportszedánok etalonját, amibe 2,5-es hathengeres motort is kérhettek a vásárlók. De ettől még csak egy erős 3-as maradt, nem volt meg benne az a plusz, amitől a Cosworth-os 190-es olyan különlegessé vált autós körökben. Ez azonban nem tartott sokáig, ugyanis a BMW eltökélte magát, hogy megverje pályán a stuttgarti vetélytársat, sőt kitűzték, hogy az utcai modellnek is 0,2 másodperccel nagyobbat kell gyorsulnia 100-ra. A háború elkezdődött.

BMW M3 E30 motor

Az M3-ast ugyanúgy 2,3 literes egységgel szerelték, sőt a versenytechnikával is felvértezték, csak úgy, mint a 190-est: megkapta az M1-esben használt hengerfejet, csak lecsíptek róla két „kalapot”. Az S14-es kódjelű motor rendelkezett akkoriban a legnagyobb literteljesítménnyel a világon, Ferrarikat beleértve, 197 lóerőt préselt ki magából mindenféle turbó nélkül. Karosszériát tekintve nem csak egy finom szoknyát kapott, mint a 190-es, szemmel láthatóak voltak a kiszélesített sárvédő ívek, illetve a bitang nagy hátsó spoiler. A Mercinek jobb volt légellenállása, ezért a BMW-nél még módosították a tetőt, illetve a C-oszlopot, innen könnyen meg lehet különböztetni az M3-ast a mezei 3-as kupéktól.

BMW M3 E30

A kedvezőbb aerodinamikával már a bajornak is meglett a Mercedes által beállított 228 km/h-s etalon végsebesség, sőt az E30-as zászlóshajója keményebb futóművel és direktebb kormányzással rendelkezett. De, ami ennél fontosabb, hogy BMW elindult a DTM-ben és sorra vert végig mindenkit, szinte minden győzelem kivétel nélkül az övék volt. A stuttgartiak csak később tudtak csapatot alakítani és rajthoz állni, de amikor végre sikerült nekik, kiegyenlített harcban feszültek egymásnak a BMW-vel.

Mercedes 190E 2.5-16 Evolution

Elkészítették a nagyobb motoros 2.5-ös versenyautót, majd annak az utcai Evolution változatát, már-már betegesen durva spoilerezéssel, de sajnos már túl késő volt. A BMW került ki abszolút bajnokként 48 győzelemmel, a Mercedesnek „csak” 42 futamot sikerült megnyernie. A több gyártó viszont resztli volt hozzájuk képes.

 Mercedes 190E 2.3-16 és BMW M3 E30 DTM

Milyen volt vezetni őket közúton? A beszámolók alapján hasonlóan fest a helyzet, mint az előző részben boncolgatott M5 – 500E esetében. A BMW minden porcikáján érződik, hogy dinamizmusra született, a kormányzás pontossága, a gáz és a fék adagolhatósága, az autó közvetlensége valósággal könyörög azért, hogy tiporják neki a kanyarokban. Minden cseppnyi elégetett üzemanyagot adrenalinná változtatott akkor is és még most is, az aktuális M3/M4 ugyan nagyon sok tekintetben hasonlít egykori felmenőjére, de még több, mint kétszer annyi lóerővel sem tudja visszaadni azt a direkt vezetési élményt, amit felmenője annyira jól tudott. Az E30-as még a határon autózva is mindig kiszámítható maradt, ami a rengeteg tesztelés és finomhangolás eredménye. A 190-es teljesen más tulajdonságaival dobogtatja meg a szíveket.

Mercedes 190E 2.3-16 és BMW M3 E30

Jóval komótosabban viselkedett, golyópályás kormányművéből ugyan kihozták a maximumot, közvetlensége bőven elmaradt a bajor konkurenséhez képest. Közúton nem tudja levetkőzni magáról a csillagot, megmaradt a „vízen hömpölygő páncélszekrény” feeling, hiába a kompakt méret, kanyarban limuzinosan megdől a 190E 2.3-16, de amikor eléri a határát, a kiforrott futóműnek hála a BMW-hez hasonló íven be tud venni egy fordulót. A Cosworth-féle erőforrás egy remekmű, járáskultúrájának finomsága a hathengeres motorokat idézi, magas fordulatszám tartományban pedig úgy megindul, hogy nehéz elhinni, hogy csupán 2,3 literes. Egészen a leszabályozásig üvölt, mint kőkemény versenymotor, ám még ekkor is kulturált marad, vibrációnak semmi nyoma. 

Mercedes 190E 2.3-16 és BMW M3 E30

A Mercedesben több karakter találkozik, emiatt mindennapi használhatóság tekintetében jobbnak tartják, mint az M3-ast, ennek ellenére nem lehet és nem is érdemes egyértelmű győztest hirdetni. Mindkét autó egy műremek a maga nemében, mára pedig igazi relikviákká váltak, amit a vételáruk is tükröz. A 190E 2.3-16-os Mercik 15 ezer euró környékéről indulnak, a sorszámozott 2.5-16 Evolutionokért pedig nem ritka hogy 200 ezer eurót (kb. 65 millió Ft) is elkérnek. A bajornál is hasonló a helyzet, annyi különbséggel, hogy 10 millió forint alatt szinte esélytelen eredeti M3-ast találni, a patika állapotú példányokért nem ritka, hogy 30 milliót is elkérnek. És az a vicces, hogy ennyiből már egy új M-es BMW vagy AMG Mercedes is kijön, amelyek szebbek, jobbak, erősebbek, gyorsabbak és még hosszasan folytathatnám a sort. A racionalitás nyilván ezek mellett szól, de ha az érzelmeket és az eszmei értéket is bevonod a döntésbe…úgy már mindjárt nehezebb választani. De ezt már mindenki döntse el magában.

Forrás:

További autós hírek

Mentőautó ütközött személyautóval Nyíregyházán, a Pazonyi úton vasárnap este. A baleset következtében a gépkocsiban utazó 31 éves nő a helyszínen életét vesztette. További...

Olvasónktól kaptuk a videót az Illatos úti tahó teherautósról. Írja: “Az illatos út elején egy teherautó a tilos jelzés ellenére piros lámpánál és...

Elképesztő állapotban szeretett volna a következő videó “főhőse” autót vezetni. Olvasónk, aki megakadályozta ezt, a következőt írta: “Akkor kezdtem el felvenni, miután kiesett...

Viber közösségünkbe küldtek egy videót, amin már megint egy magát rettentően jó sofőrnek képzelő autós kezd előzésbe. Persze a gond nem is ezzel...

Tilos jelzést mutatott a sorompó, de a vonatra aztán hiába vártak az autósok. Pedig a többség megállt, ahogy az elő van írva, csakhogy...

Kapcsolódó írások

2018-as Suzuki Vitara elölről
2018. október 23.
Több jeles magyar képviselője is volt az autóiparnak világszerte az idők során, mára pedig számos nagyvállalat van jelen az ország különböző térségeiben.
2018. november 30.
A BMW M-sportrészlege az E92 M3-mal búcsúztatta a szívó V8-as motort. A 2013-ig gyártott negyedik szériából nehezen, de lehet még találni megkímélt példányokat, viszont készülj fel, hogy ez az autó nem elégszik meg azzal, ha csak tankolod, hiszen sokkal több törődést igényel, ami a videóból is kiderül!
A 8 legszebb hangú V12
2017. június 13.
A V10-ek után mindenképp érdemes a 12 hengeres V motorokat is átnyálazni. Szinte kizárólag szuperautókat és óriás luxus szedánokat szereltek ilyen szívvel, így a hétköznapi autók szóba se jöhetnek.
McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!