péntek - 2023. január 27.
0 °C
erős felhőzet
alapjarat.hu logo
95 630 Ft
100 674 Ft
D 692 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

A nemzetközi sajtóban is megjelent a lakosok debreceni akkumulátorgyárral szembeni ellenállása

2023. január 24. | 17:15

Már nem csak a hazai médiában jelent meg a debreceni emberek ellenállása a kínai akkumulátorgyárral szemben.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, nem csak az első, de nemrég a második közmeghallgatás is botrányba fulladt Debrecenben. Mind a két esetben a rövidesen megépülő kínai CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) akkumulátorgyár ellen szóltak fel a résztvevők.

Annak ellenére, hogy a második alkalmat például egy munkanap délelőttjére szervezték, sokan elmentek és számonkérték a megjelent tisztségviselőket. A helyi politikusokat, szakembereket és a főispánt is hazaáruló jelzővel illették, a gyár képviseletének pedig azt mondták, hogy szégyelljék magukat.

A lakosok nem csak azt nehezményezik, hogy a 3000 milliárd forintos gigaberuházást a kormány további majdnem 88 milliárddal támogatja a válságban, de a megkérdezésük nélkül adtak el alóluk értékes és jó minőségű termőföldeket. Emellett sokan aggódnak a gyár környezeti szennyezése és terhelése miatt, utóbbit főleg az akkumulátorgyártás magas vízigénye váltotta ki.

Továbbá sokan aggódnak a gödi Samsung gyárnál történt problémák és a lakosok elégedetlensége miatt. Ott ugyanis sokan panaszkodnak szennyezésre, eszetlen környezetkárosításra, amit a kormány segítségével legalizáltak, illetve a már említett vízfogyasztás is érezteti hatását.

Ugyanilyen problémákkal küzdenek a lakosok Komáromban is. Sokan panaszkodnak, hogy a gyár zajterhelése elviselhetetlen és bár lengetik a munkahelyteremtést, az ottdolgozók csupán fele magyar állampolgár, a többi vendégmunkás.

Nagyjából ezek a panaszok jelennek meg az Automotive News Europe oldalán is, ahol azzal kezdenek, hogy a CATL és a Mercedes közös projektjeként megépülő hatalmas gyár civil ellenállásba ütközött. Pedig a gyár egyébként nem csak a Mercedest, de a Volkswagen csoportot, a Stellantist és a BMW-t is ellátná akkumulátorral.

Emellett a kormány álláspontja szerint azzal, hogy a jövőbe fektetünk be és az elektromos autók alá akkumulátorokat fogunk gyártani nagy mennyiségben, fellendül majd a gazdaság és rengeteg munkahely fog születni. Ez valamilyen szinten igaz is, de a környezeti terheléstől és szennyezéstől tartó embereket ez nem vigasztalja.

Emellett a zajterhelés, a folyamatos por és a zöldövezetek eltűnése miatt az ingatlanok értéke például Göd városában folyamatosan csökken. Ennek ellenére emberek sorra költöznek el ezekről a településekről.

A kormány víziója szerint az elkövetkező hat évben teljesítjük a kitűzött célt, miszerint akkumulátorgyártó nagyhatalom leszünk. Ez várhatóan 14 milliárd eurónyi (5,5 ezer milliárd forint) beruházást jelent akkumulátorgyártó cégektől és további 20 ezer megteremtett munkahelyet, csak aztán kinek és milyen áron?

Martin Schutt / DPA / Picture Alliance / Getty Images
A Ferrari első villanyautójának készítésekor az üvöltő motorhang szerelmeseire is gondol majd Kiterjesztett valósággal küzdene a GM a rosszul beállított fényszórók ellen

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!