Ez év elején az autógyártók sorban jelezték, hogy akadozik a termelés az üzemeikben a félvezető chipek globális hiánya miatt. Február elején a Dacia romániai gyáregységében kellett kényszerszünetet tartani, a probléma pedig hazánkba is begyűrűzött. Most egy újabb beszállítói nehézség van kialakulóban, ami bizony sok autóipari vállalatot érinthet.

Gumiabroncs közelről

A globális chip-hiány miatt több autógyártó, köztük a Ford, a Daimler, az Audi és a Volkswagen is arra kényszerült, hogy csökkentse a termelési volumenét a gyáraiban. A félvezető komponensek iránti kereslet rendkívüli mértékben megnőtt tavaly, a korlátozó intézkedések következtében otthon ragadt munkavállalóknak köszönhetően a szórakoztató elektronikai eszközök iránti kereslet és a laptopok vásárlási száma is megugrott tavaly. Az autógyártás pedig a vártnál gyorsabban tért észhez a tavaszi leállások után, emiatt pedig a kereslet–kínálat egyensúlya felborult a mikrochipek piacán, mert átszervezték a kapacitásokat, és időbe telik, amíg a gyártók visszatérnek a normál rend szerint bejáratott termelési eljárásokhoz.

Abroncsok egy raktárban

A gondok pedig tovább szaporodhatnak, a Bloomberg értesülései szerint ugyanis hiánycikk lesz a természetes gumi, amely az abroncsok és a motorháztető alatt található rezgésgátló alkatrészek létfontosságú anyaga. A gumi ára emelkedik, mivel a kínálat csökken, ez a kínai készletfelhalmozás mellett egy gombabetegségnek tudható be, utóbbi a gumifákat sújtja a meleg és nedves éghajlatú területeken (pl. Thaiföldön és Vietnamban). Hasonló probléma miatt vált elhagyatottá a Ford-féle ipari város is Dél-Amerikában.

Az autóipar már régóta alkalmazza a just-in-time gyártási folyamatot, melynek keretében nem kell fizetni a kritikus hozzávalók, például a félvezető chipek és a gumi raktározásáért. Előbbi esetében meg lehet sürgetni a termelést, de az időigényes gumi már más tészta, egy egészséges gumifa hét év alatt nő meg, a természetet nem lehet megfizetni, hogy gyorsabban dolgozzon.

Gumiabroncsok

A Ford és a Stellantis jelezte, hogy szoros figyelemmel követi a globális gumihelyzetet, de állításuk szerint most még nincs itt az ideje a vészharangok megkongatásának. A General Motors jelenleg szintúgy nem pánikol a gumikészleteket illetően. Az autógyártók és a legtöbb nagy beszállítójuk elegendő természetes gumival rendelkezik a belátható jövőre, de a piac már most a szűkülés jeleit mutatja. Alternatívaként szóba jöhet a kőolajból készített szintetikus gumi, a gyártók azonban a természetes gumit részesítik előnyben.