Könnybe lábadt a szemem a 364 lóerős VQ szívtől, melyet az Infiniti Q50S Hybrid használ. Én sem sejtettem, hogy ennyire jó!
Aminek olvasásába most belekezdtél, nem csupán egy autóteszt. A következőkben a randevúmról fogok mesélni neked, melynek során egy különleges, japán származású illetővel volt szerencsém eltölteni pár napot kettesben, romantikázva. Vele úgy éreztem az idő végtelen, ezen nevével is csak erősített: INFINITI Q50S Hybrid AWD.
A Q50 a Nissan luxusmárkájának méltán népszerű G-sorozatát váltotta a 2013-as évben, amikor is tiszteletét tette a nagyközönség előtt a Detroiti, másnéven az Észak-Amerikai Nemzetközi Autó Show-n. És bár a jármű a szedánok kategóriájába csoportosítható, még a brutális SUV-imádó amerikaiak is egyből rákaptak a modellre, mely nem sokkal később az európai piacon is kellette magát. A gyártó jelenleg az elektromosított jövőben gondolkodik, így a 2019-es Detroiti Autószalonon büszkén állította ki legelső, tisztán elektromos meghajtású szabadidő-tanulmányautóját. Fontos kiemelni, hogy a márkának Forma-1-es vonatkozásai is vannak, hiszen 2011 márciusától partnerségre lépett a Red Bull Racing csapattal. Ezen felül a gyártó „FX” koncepcióját kifejezetten Sebastian Vettel világbajnokra szabottan készítette el. A versenyző kapcsolata a prémium márkával tovább erősödött azzal, hogy lényeges szerepet játszott egyes modellek, így az Infiniti Q50 fejlesztésében is.
A japán márka legnépszerűbb modellje már jóideje a Q50 prémiumkategóriás szedán. Az első generáció premierjét követően világszerte mintegy 210 000 Q50-es talált gazdára. Kissé nehézkesen, de három generáció közt lehet különbséget tenni a típus esetében: a fent említett első generációt 2013-2016-ig gyártották, az ügyfelek háromféle benzines, kétféle dízel és szintén kétféle hibrid meghajtással szerelt erőforrás közül válogathattak. Ezt követte a 2016 és 2018 közt gyártott második generáció, mely a szűkebb vonalvezetés mellett valamivel nagyobb hűtőrácsot kapott, emellett a vállalat innovációs, elektromos kormányvezérlését is magáénak tudhatta. A jelenlegi Q50 széria 2018-ban került bevezetésre és a korábbinál nagyobb külső-belső vizuális megkülönböztetést tesz lehetővé, mely főként a teljesítményorientált Red Sport 400 kivitelen lelhető fel.
Infiniti Q50S Hybrid AWD – úgy kell, ahogy van!
A Q50 bemutatásának már csaknem hat éve, habár az apró, átgondolt felvarrásoknak köszönhetően mindezt akár le is tagadhatná, hiszen fenségesebb megjelenéssel bír, mint valaha. A tesztmodell esetében tetszésemet külön elnyerte az egyedi, irídium kék metálfényezés, mely rengeteget dob a magabiztos külsőségen. Az orrészt továbbra is a kettős ívű hűtőrács, annak eggyel kifejezőbb változata uralja, azonkívül egy front lip is elhelyezésre került, mely a teljesítményorientált formatervet hangsúlyozza.
A C-oszlopot, annak finoman ívelt króm betéteit külön megemlíteném, ugyanis egy darabig fennakadt rajtuk a szemem. A szedán motorházteteje is jókora, de nem csoda, hiszen hatalmas szívet rejt. Mindenesetre jól mutatnak rajta a hivalkodó, éles törések. Az autó lámpái is megújultak az előző generációhoz képest: a LED-es fényszórók az emberi szem felépítésére utalnak, a hátsó, szintén LED-es egységek vékonyabbak lettek, így messziről nézve a jármű könnyen összetéveszthető a Q60 kupéval. Megesett, hogy 5 perces várakozásom alatt egy kedves hölgy, tesztautóm szemeinek csodálása után bekopogott az ablakon, hogy elmondhassa:
„Ne haragudjon, hallom, hogy nem jár az autó motorja, viszont a fényszórók fel vannak kapcsolva, csak szerettem volna szólni, nehogy lemerüljön az akksi!”
Aranyos volt, elmosolyodtam, lekapcsoltam hát az automata világítást. Egyet pislogtam, mire ismét az ablak mellett állt és ugyanazt elmondta. Pontosan tudtam, hogy a nappali menetjelzőről van szó, így ezúttal már az indítógombnál kellett teljesen „kikapcsolnom” a járművet, így azzal együtt a fűtést is. Láttam az elégedettséget az arcán, majd miután boldogan elsétált, muszáj voltam visszatérni az eredeti felálláshoz, hogy ne fagyjak meg az autóban.
Infiniti Q50S Hybrid AWD – a komfort és az elegancia ötvözete, japán módra
Miután sikerült kijózanodnom a külső vizualitás nyújtotta élvezetekből, persze vezettem is az autót. A beltérben egyáltalán nem ragadott magával a klasszikus hajóskapitány érzet, (ugyanis mindig így érzem magam, ha szedánt vezetek), sőt, ahogy körül ölelt a bőrülés és szinte a teljes középkonzol, sokkal inkább egy sportkocsiban érezhettem magam. Az autó mintegy 4,8 méter körüli hossza a kanyarokban viszont már érezhető volt, ez valamelyest tompított a sportosságon, maradt a luxushajó feeling. Korábban még nem volt szerencsém olyan autóhoz, melynél a holttérfigyelő rendszer jelzője nem a külső visszapillantón, hanem az ajtón, belül lett elhelyezve. Ezt rendkívül okos megoldásnak találtam, mivel már azelőtt láttam az élénk narancssárga fényjelzést, hogy valóban a tükörbe pillantottam volna.
Kétségbeesetten kerestem a már megszokott analóg INFINTI órát a középkonzolon, amit végül nem találtam meg, hiszen el kellett fogadnom, hogy annak helyét kapcsológombok, valamint egy 7”-os, és egy 8”-os érintőképernyős kijelző vette át. Ezek közül is a felső a navigációért felelős, valamint a parkolókamerák képét mutatja, az alsón pedig a menürendszert érheted el, beleértve a klímát és az audio rendszert is. A műszerfal két analóg órája közt is elrejtettek egy apró, 5”-os TFT-kijelzőt, ami többek közt a navigáció részleteiről nyújt tájékoztatást. A kétzónás klímát a multimédiás kijelző két oldaláról, méretes gombokkal könnyen vezérelheted. Az egyéb kapcsológombokat és az üzemmódválasztót körülvevő zongoralakk továbbra is ujjlenyomatmágnes, mentségére szolgáljon, hogy logikusan lett összehangolva a beltér színvilágával, így tovább erősít az önmagában is jelenlévő minőség érzetén. A Q50 frissített belterének megalkotásakor az apró részletekre is gondoltak, értem ezalatt az automatikusan sötétedő visszapillantót és a kardánboxot meg a kesztyűtartót szegélyező dupla varrást és bőr bevonatot.
Helykínálat tekintetében nem érkezett panasz a hátsó ülésen utazó „kollégától” még úgy sem, hogy bizony azok alatt lettek elhelyezve a lítiumion akkumulátorok, de nem akárhogyan, állítva! Ennek tudható be, hogy sok szedánnal ellentétben a Q50 üléssora nem dönthető, így a könyöklő lehajtásakor sem tud játékból kikukucskálni senki. A hétköznapokban jómagam is japán sporthibridet nyüstölök, így mondhatni nem ért váratlanul az autóhoz mérten viszonylag aprócska csomagtér: az alap, dízeles kivitel 450, a benzines 500, a villanymotoros összesen 400 liternyi rakodó teret ajánl fel az utasok számára.
Infiniti Q50S Hybrid AWD – kincs a motortérben
A farrészen elhelyezett kék „S” betű ad tájékoztatást arról, hogy Sport felszereltséggel ellátott autóval, azon belül is egy zseniális 3,5 literes V6-os szívó benzinmotor kontra villanymotor kombinációjával van dolgod. A városban való osonás nem okoz gondot a járműnek, 3-4 kilométert képes megtenni pusztán elektromos hajtással, nagyjából 50-90 km/h-s sebesség közötti tartományban. A Q50 alap kivitelét, melyhez egy 2,2 literes, négyhengeres 170 lóerős CDI Mercedes-motort, ezen kívül hatfokozatú manuális váltót párosítottak hátsókerék-meghajtással, 10,3 millió forintért viheted haza. Mivel japán gépről van szó, meleg szívvel ajánlanám a Nissan legendás VQ motorjával szerelt 3,5 literes V6-os kivitelt, mely 13,9 millióért lehet a tiéd. Ha ezen felül az abszolút kényelem és a lehető legjobb kihasználhatóság érdekel, akkor extrákkal tömött tesztautóm a neked való a már említett brutális szívómotorral, na meg a maga 364 lóerejével, 546 Nm-es forgatónyomatékával, összkerékhajtással, Sport Tech felszereltséggel, 17,9 millió forintért!
A többszörös díjnyertes, teljes egészében alumíniumból készült blokk karakteréhez jól passzol a sportos, dupla kipufogóvég és a színre fújt diffúzor elem. Az Infiniti Q50 agresszív és egyben lélegzetelállító teljesítményével nem csak, hogy kihozza belőled vezetés közben legmerészebb énedet, hanem egyúttal bátran fel mer sorakozni riválisai, az Audi A4, a Mercedes-Benz C-osztály, a BMW 3-as sorozat és rokona, a Lexus IS mellé.
Infiniti Q50S Hybrid AWD – légies közlekedés a mindennapokra
Nem gurult el a gyógyszerem, amiért ezt írom, de hidd el, ha létezik autó, mely még a belvárosi dugóban araszolva is mosolyt csal az arcodra, akkor az az Infiniti Q50 személyében testesül meg. Kérdezed: miért?
Kezdem az elején. A memóriás ülések megkímélnek attól az idegőrlő állapottól, hogy mindig össze-vissza kelljen állítgatnod üléspozíciódat ahhoz, hogy könnyen ki- és be tudj szállni az autóba. Aztán mész-mész és egyszer csak azon kapod magad, hogy olyan szépen kirugózza a kátyúkat, hogy rögtön elfelejted, hogy belementél. Ez javarészt a prímán összetákolt kettős keresztlengőkaros első, és multilink (többlengőkaros) hátsó felfüggesztésnek köszönhető. A 19”-os 5 triplaküllős könnyűfém keréktárcsák az első ránézés ellenére sem bizonyultak kényelmetlennek a munkahelyi fekvőrendőrök esetében.
Az autó korántsem bánja, ha kitaposod a lelkét, sőt még örül is, hiszen mindenét a legnagyobb örömmel neked adja. Az alap, 306 lóerővel 6 800 percenkénti fordulaton találkozhatsz, mindezt pedig a villanymotor teljesítménye egészíti ki. Kigyorsításoknál nem torpan meg, a motor kiválóan kooperál a duplakuplungos váltóval. A frissített Q50-ben már a vállalat Direct Adaptive Steering (DAS) nevet viselő precíz, elektronikus kormányvezérlése, annak második generációja funkcionál. Ez esetben a kormánymű és a kerekek között nincsen mechanikus kapcsolat, a kisebb-nagyobb elmozdulásokat szenzorok érzékelik, a kerekek elmozdulását a sebesség és az aktuális menetüzemmód függvényében elektromos egységek végzik. Elsőre furcsa volt nem a hagyományos szervokormányt tekergetni, megesett, hogy hiányoltam a nyers érzetet. Ugyanakkor „Az egyszerűség a valódi elegancia!” alapon ez a fajta könnyedség az, amit egy prémiumkategóriás járműtől ténylegesen elvár az ügyfél.
Infiniti Q50S Hybrid AWD ár és összegezve
Aki otthon van az Infiniti modellek világában, az a minimális változtatások ellenére is magabiztosan különbséget tud tenni a Q50 egyes generációi között. Mivel a márka hazánkban nem tartozik a legismertebbek közé, biztosíthatom, hogy sokan hátrakapják fejüket miatta az utcán. Erről különösképp az egyedi, irídium kék fényezés tehet, melyet az autó 260 000 Ft felár ellenében viselhet magán. A már jól ismert hibridekkel ellentétben ebben a járműben nem a hagyományos bolygóműves, fokozatmentes váltóval találkozhatsz, hanem egy, a kormányra szerelt váltófülekről is akár könnyen kapcsolható hétfokozatú automata váltót hangoltak össze a nagyteljesítményű szívómotorral. Annak ellenére, hogy a hátsó üléssor nem dönthető és az akkumulátoroknak hála a csomagtér is mindössze 400 liternyi helyet kínál, az utastér hosszú utazáshoz is egyedülálló kényelmet biztosít. A BOSE hangrendszer nem okozott csalódást, hiszen az audio rendszer korántsem maximum hangerején képes volt megtáncoltatni az oldalsó visszapillantókat. A belépőszintű, 2,2 literes négyhengeres dízelmotorral kínált verziót 10,3 millióért vásárolhatod meg, az innovatív vezetéstámogató rendszerekkel ellátott Sport Tech felszereltségű verzió alapára 14 710 000 forint. Konkurenseit tekintve az extrákkal dúsított tesztautó 17,9 milliós összegével kedvező státuszban foglal helyet a piacon.
Infiniti Q50S 3.5 Hybrid AWD Automatic
- Lökettérfogat: 3 498 cm3
- Hengerek/szelepek: 6/24
- Max. teljesítmény: 364 LE (268 kW) 6 800/perc
- Max. forgatónyomaték: 546 Nm 5 000/perc
- Hossz./szél./mag.: 4 810/2 084/1 445 mm
- Tengelytáv: 2 850 mm
- Saját tömeg: 1 936 kg
- Városi fogyasztás: 9,6 l
- Országúti fogyasztás: 5,3 l
- Vegyes fogyasztás: 6,8 l
- Tesztfogyasztás: 10,2 l
- CO2 kibocsátás: 159 g/km
- Végsebesség: 250 km/h
- 0-100: 5,4 s