Nem egyszerű, de a Hyundai a Konát kisebb kompakt autónak tálalja, tehát a kisméretű SUV-piacon mondjuk a Puma vagy a Juke mellett elvileg űr tátongott. Ezért hozták be az i20 alapjaira épített Bayont, ami egyébként így osztozik is a testvérmárka Kia Stonic-jával is. A Bayont az i20-hoz képest pufibbra vették, ezért a hely is több benne, bár tengelytávban azonos.

hyundai bayon teszt alapjarat

Biztos vagyok benne, hogy platformstratégiai okai vannak a Bayon létezésének, ami mögé az átlag földi halandó úgy sem lát be. Talán csak belsős infók alapján tudnám elhatárolni a dimenzióban alig pár centivel nagyobb Konától. Viszont most így egy hét használat után visszaadva érzem azt, hogy nem érdekel a szerepe, csak legyen belőle az utakon, mert jó.

Jól néz ki, de nem egyértelműen Hyundai

A legtöbb márkának van egy adott arculata vagy formanyelve, amit legalább a modellek orr-kialakítása, esetleg fényszóródizájnja követ, de valahogy a Hyundainál ez elkallódott. Ezzel együtt a Bayont sem tudom beilleszteni a jelenlegi arculatba, a nappali menetfény miatt talán a Konát és nagyon hunyorítva a Nexót tudnám felhozni rokonságnak, de a hűtőmaszk formája megint felrúgja az egészet.

hyundai bayon teszt alapjarat

Persze minden modell orrán ott van a csillogó Hyundai logó, de ha annyi sem lenne a Bayonon, nem tudnám megmondani, ki fia borja. Bár nincsenek igazán csúnya modellek a Hyundai jelenlegi palettáján, a Bayon sem az. Van egy egyedi karaktere, kisautókhoz mérten morcos, de nem akar felfalni, inkább csak olyan sunyi, gyanús tekintettel néz bele a nagyvilágba.

Talán az egyetlen formai elem, amit érdemes kiemelni, az az autó hátsó része kompletten, mert itt meghajlott az idő és a tér. Egyértelműen nem rossz a dizájn, a lámpák-féklámpa fúziója kifejezetten ütős, de valahogy nincs meg benne az a harmónia, ami az autó többi részén.

Nem igazán kell ennél több

Egyszerű, de stílusos, ergonómikus, jó benne létezni és még terhelés alatt sem mukkan meg. Igen, ez a Bayon beltere. Nincsenek benne drága anyagok, de a kisautó kategóriában teljesen vállalható amellett, hogy egy-egy olyan izgalmas részlet feldobja, mint a klímaszabályzó vagy a szellőző szinte végtelen vonalai.

hyundai bayon teszt alapjarat

A tesztautó egy közepesen felszerelt, olcsóbb kivitel volt, de még így is elfért két kijelző, amelyekből a középső egy érintőképernyős táblagép, a másik pedig az óracsoport. Utóbbi dizájnját és a rajta megjelenő infókat a kormányról piszkálva variálgathatjuk, akár sportos piros műszerek is segíthetnek feledtetni a lagymatag hajtást.

A fedélzeti számítógépen a jól megszokott Hyundai-Kia rendszer fut, amiből sok funkció kimaradt ugye ahhoz mérten, hogy az autó is kevesebbet tud. Ennek ellenére nekem semmi sem hiányzott, főleg, mivel az Apple Carplay - emellett gondolom az Android Auto is - remekül működött, ezzel máris kiváltottam a használni kívánt funkciók 70 százalékát.

Az ülésektől már remegett a hátam, hogy jesszus, megint egy alapáras rettenettel fogom kínozni magam egy hétig, de férfiasan be kell ismernem, tévedtem. Hamar megvolt benne a helyem, rendesen támasztotta a combomat és a hátamat is amellett, hogy kanyarban nem estem ki az ablakon. Határozottan kellemes kis ülések voltak és hosszú távon sem kívántam a Hyundai kárpitosainak különböző cifraságokat, de annyira nem, hogy még hátsó sorban is remekül éreztem magamat.

hyundai bayon teszt alapjarat

Persze ehhez az is kellett, hogy a Bayon tágas és elviselhető legyen négy átlag ember számára és jelentem: elviselhető! A lábtérrel sehol sem volt probléma, a fejtér sem húzódott intim módon az utasok aurájába és ha ez még nem lenne elég, cirka 401 liter csomagtér is elfért valahogy a Bayonban.

Sietnél? Nem fogsz!

A Bayon terepe a város, legfeljebb az ingázás, ehhez mérten felesleges volt agyonpumpálni lóerővel, ahogy azt sok gyártó az agyatlan természetvédelem közepette mégis megteszi. Mégis annyira hozzászoktunk ehhez a tendenciához, hogy ma már furán hangzik egy száz lóerő alatti autó, de elég kipróbálni a Bayont, hogy lehúzott szájjal kipattanjon a fejünkből: igazából elég.

hyundai bayon teszt alapjarat

Jelen esetben egészen pontosan 84 szívó lóerőről van szó, ezt hergeli ki magából a kis 1,2 literes négyhengeres. Bár aláírom, hogy 4000 alatt éppen csak megfelelően mozgatja az ötös kézi váltóval csupán 1045 kilós Bayont, sőt, városon kívül igazából tetőpontig forgatva sem fog belepréselni az ülésekbe, de amíg nem megyünk bele valami nagyobb jármű előzésébe, addig elég. Azért nem használok semmilyen jelzőt az elég szó előtt, mert a teljesítmény mércéjén tökéletesen a középpontra tudnám belőni a Bayont. Úgy pont elég.

Nem képviselem forgalomban a lajhárok életvitelét, de nem is én foglak megalázni lámpától lámpáig, ezek tudatában jelentem ki azt a remek átlagfogyasztást, amit párszáz kilométer alatt hoztam össze. Bár ilyen súly-lóerő arány mellett nem vártam magas fogyasztást, a 4,5 literes átlag még engem is meglepett. Városban 5 litert tudtam megetetni vele, pályán talán fél literrel volt szomjasabb, de városon kívül száz kilométerenként négy liter alatti fogyasztást értem el, pedig tényleg nem vér-Priusos módjára közlekedtem, egyszerűen ennyire takarékos közlekedőedény a Bayon.

Vezetési élmény? Ne viccelj…

Az élmény relatív, így a vezetési élmény is mindenkinek mást jelent. A Bayont élmény városban használni, mert ügyesen fordul, fürge és a csodás magyar utakat is jól kimozogja. Remekül megfogja még a szűkebb körforgalmakat is, de azért arra készüljünk, hogy a rendszeres gangolás az életünk része lesz.

hyundai bayon teszt alapjarat

A kuplungot jó nyomni, nincs komoly visszatartó erő, a váltó pedig kissé pudingos, de hülyebiztos módjára minden fokozat szépen becsusszan a helyére. Ha esetleg ez nem feküdne nekünk, sőt megőrülünk, ha a dugóban cammogást még egy kis váltogatás is nehezíti, akkor a Bayonhoz kapható hétfokozatú automata váltó, de ebben az esetben már 100 lóerős, turbós benzinmotorral, vagy akár egetrengető 120 lóerős hibrid hajtással és természetesen húsos felárral kell számolni.

Ár és összegzés

Ezzel az 1,2 literes, aprócska motorral és ötfokozatú kézi váltóval a belépő alapfelszereltség 5,3 millió forintról indul 400 ezer forint kedvezménnyel, ami nem olyan kevés a kategórán belül. A tesztautó egy bő 6,5 milliós darab volt, azért már egészen jó felszereltséggel, tabletekkel, klímáva, ami az esetek nagy százalékában több mint elég. Én még egy ülésfűtést extráznék bele ebbe a csomagba és kész a tökéletes kisautó, imádnám. A csúcsot jelenleg a hibrid kivitel jelenti Premium felszereltséggel, ehhez 8,2 millió forintot kell kicsengetnünk (kedvezmény nélkül), ez viszont már egy egészen jó ár az autóért, amit cserébe kapunk.

Egy hét Bayonkodás után arra kellett rájönnöm, hogy nem csak nekem, de az emberek jó 50-60 százalékának ez az autó tökéletes megoldás lenne. Kényelmes, fürge, biztonságos és piszok jól manőverezhető. Persze nem lehet vele úgy megjelenni és lámpától lámpáig sem mi leszünk a királyok, de most komolyan. Az autó használatának ezek a dolgok hány százalékát teszik ki? Szálljunk szépen ki az agyatlan SUV-okból, mert itt a Bayon - és általánosan ez az autókategória - , ami városi és elővárosi ingázásra egy remek autó.

A Hyundai i20 tesztünket itt találod:

Hyundai Bayon 1.2 MPI 2021

  • Lökettérfogat: 1197 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 84 LE
  • Max. forgatónyomaték: 117 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4180/1775/1490 mm
  • Tengelytáv: 2580 mm
  • Saját tömeg: 1045 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 7,8 l / 100 km
  • Tesztfogyasztás: 4-6 l / 100 km
  • CO2 kibocsátás: 117 g/km
  • Végsebesség: 165 km/h
  • 0-100: 13,5 s