2021. december 26. | 10:17

Az Outback emelt kombi vonalvezetése ritka látvány az átlag SUV-k között.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Subaru Outback 2.5i Platinum 2021
Előnyök
különleges megjelenés
óriási helykínálat
minőségi összeszerelés
halk utastér
Hátrányok
vészfékasszisztens túl érzékeny
sokat fogyasztó motor
nagyon kötött extralista
magas kezdőár

Itthon a tehetősebb különcök szeme megakadhat rajta, de a Subaru Outback nem igazán nevezhető a legkeresettebb modellnek a magyarországi új autók piacán. Az alacsony kereslet alapvetően nem az autó minőségét jellemzi, csak egyszerűen azt, hogy rossz kontinensen próbál teret nyerni magának.

subaur outback teszt alapjarat

Az Outback mára már a hatodik generációnál jár, 1994-ben mutatkozott be a Legacy családi kombi verziójának emelt változataként. Az SUV-k között ma már kuriózumnak számító, magas kombi formát megtartotta a kezdetektől, de méreteiben rengeteget változott.

Az USA közönségének közkedvelt családi cirkálója, részben ennek a típusnak köszönheti a márka, hogy olyan nagy európai gyártókat utasított maga mögé az eladásokban, mint a VW-konszern tagjai vagy a Daimler és a BMW. 2021 harmadik negyedévének eladásai alapján a 8. helyen áll az Egyesült Államokban.

A Datahouse adatai alapján tavaly összesen 23-at helyeztek forgalomba Magyarországon, míg az USA piacán 153 290 db-ot, tudtam meg a Caresalesbase kimutatásából. Bár idén  már 10 darabbal nőtt az eladás novemberig, az Outback továbbra is egy nagyon szűk rétegnek szól hazánkban.

Már attól is különleges, hogy nem SUV

Megjelenése óta az autóiparra jellemző genetikai hízókúra ezt a típust sem kímélte, az első generációhoz képest bő 10 centivel magasabb, közel 15 centivel hosszabb és 18 centivel szélesebb a most tesztelt példány. A közvetlen elődjéhez képest nem ennyire látványos a változás, de így is 5 centivel hosszabb, 3,5 szélesebb és bő 7 centivel magasabb lett.

subaur outback teszt alapjarat

Élőben az autó méretei elég tekintélyes megjelenést adnak az elképesztően ingergazdag karosszériának. Nehezemre esik értékelni a külsőt, mert kecsesnek és klasszikus értelemben szépnek nem mondanám, számomra inkább vérpezsdítően agresszív a látvány. Ha szemből, 45 fokban nézem az autót, akkor olyan, mint valami szakavatott vadőr a nemzeti park bejáratánál.

A 4820 mm hosszú autó iszonyatos túllógásokkal rendelkezik elöl-hátul, aminek köszönhetően szóba sem jöhet a terepjáró jelző. Elöl 22,9 fok, hátul 18,6 fokos terepszöge még némely budai mélygarázs rámpájánál is izzasztó perceket tud okozni, ugyanakkor 213 mm-re nőtt hasmagassága elég ahhoz, hogy az átlag magyar földutakon kényelmesen elrobogjon. A karosszéria lényegesen merevebb, mint az elődé, kátyús földutakon sem érezni semmilyen szintű csavarodást.

Tudtad-e?

A csomagtérajtón lévő Subaru embléma mögött hadonászva kinyílik a csomagtér.

Oldalról feltűnnek a típust jelző részletek, Outback felirat a lámpákba és a műanyag betétekben. Üdítő színfolt, hogy az autóiparban divatossá vált matt műanyag kerékívek nem szimplán körbeölelik a kerékjáratot, formájuk egészen egyedi és nem elnagyolt.

Meglepően tágas utastér, kiváló minőségben

Az emelt kombi Subaru beltere hatalmas, ilyen méretű légköbméterre a nagyobb SUV-kban számít az ember. Mivel nem nőttem túl magasra, a 178 centimmel nem tudtam olyan ülést választani magamnak, ahol nem fértem volna el kényelmesen, sőt, a sofőrülésben helyből rendesen túlkínálat volt számomra. Annyira messzire kellett tennem magamtól a karom, amikor pihentettem volna a könyököm, hogy úgy néztem ki, mint Gyurma Gyuri a kondi után a görögdinnyével a hóna alatt.

Apropó dinnye, abból jó sok befér a 559 literes csomagtartóba, de ha inkább a bútorszállításhoz kellene eszköz, akkor a lehajtott ülésekkel már 1848 liter áll rendelkezésre. Ha mégis inkább személyszállításra használja az ember a hátsó üléseket, az ott utazók fejedelmi kényelmét a 2745 mm-es tengelytáv nyújtotta lábtér és az állítható dőlésszögű háttámlák biztosítják.

subaur outback teszt alapjarat

A méreten túl akadt még bőven említésre méltó dolog az autóban, mint például a kiemelkedően jó tapintású bőrborítás, ami a tesztautó Platinum felszereltségében egy különleges világos, néha enyhén zöldes-barnás árnyalatú anyag. Az elmaradhatatlan lakkozott betétek most is csak a fényképek erejéig javítják az összképet, sajnos a kevesett futott tesztautóban is meglátszottak már rajta a használatból eredő karcok.

Az utastér nagyon jól van szigetelve, amihez nagyban hozzájárul az is, hogy majdnem minden felület puha borítású és elnyeli a zajokat. A váltót, a pohártartót és az infotainmentet körülölelő ezüstös betétek nem recsegnek-ropognak a kátyús utakon. A klímavezérlő kapcsolóin kívül sok egyéb funkció csak az infotainmentből érhető el, de a megmaradt fizikai gombok minőségérzete igazán jó. 

Hagyhattak volna belőle a középkonzol alatt is, mert bár a kijelző alján mindig elérhető, idegörlőnek tartom a menük között léptetést a klíma szabályozásához. Szerencsére a felszereltséghez járó pikk-pakk bemelegedő ülés- és kormányfűtés feledteti a klíma kezelésének nehézségeit.

subaur outback teszt alapjarat

Az infotainment álló képe nem a legjobb választás, bár a helykihasználás miatt érthető, ez a fajta kivitelezés mindig szerencsétlenül fest szerintem. Ettől függetlenül a rendszer meglepően jól működik. Ugyan a kijelző és a kamera képminősége nem tűnik kiemelkedőnek, a menük közötti léptetés és a telefon csatlakoztatása nálam villámgyors volt. A Harman/Kardon hangrendszer is része a Platinum csomagnak, amit nem szükséges túl hangosan hallgatni, hogy minden hangot halljon az ember.

A praktikus gombok helyett praktikus tárolók vannak mindenhol, ahova kisebb-nagyobb dolgokat tehet az ember az utazás idejére. Érezhető, hogy ezt az autót nem városi, kis távolságok megtételére tervezték, mert a kényelmes fotelek, a hatalmas könyöklő és az óriási zárható boxok igazi hosszútávfutóvá varázsolják.

Egyetlen motor, egyetlen hajtáslánc

Elég sivár az európai Outback választéka: egyfajta motor, egyfajta váltó jár hozzá. A 2498 köbcentis, benzines boxermotor modern közvetlen befecskendezéssel még mindig nem igazán korszerű, kiváltképp, ha a fogyasztást nézzük. 5000-5800-as fordulatszám között préseli ki magából a maximális 169 lóerőt, a 252 Nm nyomaték pedig 3800-as fordulatnál épül fel. Nem különösebben kiemelkedő adatok, viszont a szívó benzines egyszerűnek vélt technikája elég érv lehet azok számára, akik rettegnek a térhódító, downsized feltöltős motoroktól.

subaur outback teszt alapjarat

Sajnos a motor fogyasztása nem a jó értelemben kiemelkedő, szomjúsága városi körülmények között igencsak nagy és bőven 12 liter felett kezd fogyasztani. Ezzel szemben 100-as tempó körül autópályán, vegyesen országúti használattal épp csak 7 liter felett kér egy picivel. Hiába, a közel 1600 kilós testet lámpáról lámpára újra meg újra elindítani nem egyszerű, hát még ha az ember sietne is, akkor le is forgatja magát rendesen.

Az egyetlen motor mellé a váltón sem kell gondolkodni, a Subaru Lineartronic fokozatmentes erőátvitelt szerel az európai modellekbe. Aki ki van bukva a fokozatmentes váltóval szerelt motorok fura köszörülésétől, azt megnyugtatom, a négyhengeres boxer nagyon szépen szól. Persze semmi köze az egyenlőtlen hosszúságú leömlős, turbós példányok ikonikus bubogásához, de a halkan beszűrődő orgánum abszolút kellemes.

subaur outback teszt alapjarat

Normál használat mellett valahol 1400-1700 között ingadozik a fordulatszám, ami elegendő annyi teljesítmény előállításához, amivel a Szépvölgyi úton a Hármashatár hegyre kényelmesen felvisz. Nagyobb lendületszerzés eléréséhez leforgatja a szívómotort, de a szerény nyomaték miatt különösebben nem alkalmas a gyors autózásra.

Egyszerűen nincs értelme vele sietni

A Subaru állandó összkerékhajtási rendszerét a menetstabilizáló elektronika finomhangolja célzott fékrásegítéssel, így biztonságosabbá téve az autó irányváltásait. Az elektronikával túlvezérelt futómű helyett nagyon jól hangolt klasszikus, többlengőkaros megoldást használ hátul, elöl MacPherson rendszer biztosítja tökéletes útfekvést.

subaur outback teszt alapjarat

Ahogy már többször említettem, az Outback nem fukarkodik a méreteivel, ránézésre és a valóságban is nagytestűnek számít a forgalomban. Ez belvárosi parkolásnál is kellemetlen, de a tükrökkel több mint 2 méter széles kocsival a szűk utcákon áthajtani sem a legjobb érzés. Szerencsére a parkolóradar jelzése elég hiteles, nem hagy rá métereket a mellettünk lévő tereptárgyakra, így szűk helyeken is reális jelzések mellett lehet centizgetni, nem üvölt állandóan a rendszer az ember fülébe, mint a legutóbb nálam járt Jeep Compassban.

Alapvetően teljes csend és nyugalom árad az autóból, ráérős vezetés mellett nagyon komfortos utazóautó, a sietős közlekedést pedig egyszerűen nem szereti. Ezt gyakran jelzi is, mert ha a forgalom ritmusától nagyobb lendülettel közelíti meg az ember az előtte lévőt - ami lehet akár egy előzési manőver megkezdése is -, hajlamos pánikszerű vészfékezésbe kezdeni.

Ez a művelet kétszer is okozott kellemetlen szituációt, mindkétszer sávváltás közben ítélte túl bátornak a manővert a rendszert, amit heves fékezéssel honorált. Lehetne ez simán csak kellemetlen, de mivel az adott sávban is haladtak mind a két esetben, a dolog úgy nézett ki, mintha telibe büntetőfékeztem volna a sávban haladót.

A második után egyszerűen kikapcsoltam az asszisztenst, nyilvánvaló volt, hogy nem a rutinközlekedéssel eltöltött teszthét alatt fogom megszokni a működését. Hasonló kalandom volt a Nissan X-Trail és az Outlanderrel is, annyival kiegészítve, hogy az X-Trail a Hungária körút kellős közepén volt képes állóra fékezni a legnagyobb forgalomban. Nem tudom mással történt-e ilyen, de az egyre bővülő tapasztalataim alapján megdöbbentő, mekkora különbség van egyes gyártók vészfék rendszerei között.

subaur outback teszt alapjarat

Miután a személyes frusztrációm rendeztem az autóval, egészen összehangolódtunk. Tulajdonképpen a magas fogyasztás és a hiperérzékeny vészfékasszisztenstől eltekintve az autó menettulajdonságai kiválóak. A rugózás egészen lágy, de nem üti fel a gátlókat egy-egy fekvőrendőröket szégyenbe hozó csatornafedél sem, viszont a kanyarokban alig mutatkozik oldaldőlés.

Ennek köszönhetően amellett, hogy a kényelmesen elnyeli az úthibákat, meglepően jó kanyartempóra képes, bár nem is a tempó a lényeg, hanem a folyamatosan stabil irányíthatóság. Nem csoda a jó útfekvés, a boxermotornak hála alacsony az autó súlypontja, ráadásul továbbfejlesztett menetstabilizáló elektronikával egészítették ki.

A vezető felügyeleti rendszer figyeli a sofőr éberségét, ha a tekintete nem az útra irányul, akkor pihenőt javasol a rendszer, emellett sávtartó segít az utakon és a keresztirányú forgalmat figyelő rendszer is hasznos a kertből történő kitolatáskor.

2021-ben mire elég a négy felszereltségi szint?

A 15-17 millió forint közötti vételár eléggé magas ahhoz, hogy a közönség elvárja a szélesebb választékot a típusból. Ugyanakkor az Outback felszereltsége, az összeszereltség minősége, mérete és utazási komfortja kiemelkedő. Sajnos a motor bármennyire is a megbízhatóság szimbólumát jelentő szívóbenzin, hatásfokában nem veszi fel a versenyt a kategóriatársakkal.

Akinek egy nyugodt, megbízható, kényelmes, tágas autó kell, amit jellemzően nem városi körülmények között fog használni, annak egy sokoldalú felhasználást ígérő hajtással rendelkező, az SUV világban különleges megjelenéssel bíró terepkombija lehet. Tulajdonképpen az Outback egy igazi unikum a forgalomban, talán ezzel lehetne indokolni vevői szempontból azt, hogy a típuson belül személyre szabni már nem nagyon lehet.

A Subaru Impreza WRX STI-ről készült riportvidóenkat itt találod:

Subaru Outback 2.5 Lineartronic Platinum (2021)

  • Lökettérfogat: 2498 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 169 LE @ 5000-5800
  • Max. forgatónyomaték: 252 Nm @ 3800
  • Hossz./szél./mag.:4870/2067/1875 mm
  • Tengelytáv: 2745 mm
  • Saját tömeg: 1599 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 7,7-12,2l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 12,4l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 193g/km
  • Végsebesség: 193 km/h
  • 0-100: 10,2 s