A becslések szerint elektromos járművek 2033-ra – öt évvel korábban, mint azt eddig valószínűsítették – átveszik az uralmat a hagyományos, belső égésű motoros autóktól, mivel az egyre szigorúbb emissziós előírások, valamint a folyamatosan növekvő érdeklődés ösztönzi a nulla kibocsátású közlekedési eszközök iránti keresletet – derül ki egy friss tanulmányból.

Az Ernst & Young LLP tanácsadócég szerint az EV-k értékesítési adatai 12 éven belül meg fogják haladni a benzines és dízel autók együttes eladásait Európában, Kínában és az Egyesült Államokban is, vagyis a világ legnagyobb autópiacain. Ezen túlmenően 2045-re a nem elektromos járművek globális forgalma kevesebb mint 1 százalékra fog csökkenni, jósolja az Ernst & Young mesterséges intelligencián alapuló előrejelző szoftvere.

Az éghajlatváltozás hatásait ellensúlyozni igyekvő szigorú károsanyag-kibocsátási előírások növelik a villanyautók iránti keresletet Európában és Kínában, ahol az autógyártóknak és a fogyasztóknak is egyre komolyabb fianciális szankciókkal kell szembesülnie a hagyományos benzin- és dízelüzemű autók eladásáért és vásárlásáért.

Az Ernst & Young szerint az elektromosításban továbbra is Európa fogja diktálni a tempót, ahol a zéró emissziós modellek várhatóan 2028-ra veszik át az uralmat az eladások tekintetében. Ez a fordulópont Kínában 2033-ra, míg az USA-ban 2036-ra következhet be.

elektromos autók egymás mellett, töltés közben

A szabályozások tekintetében az Egyesült Államok lemaradt a világ többi vezető piaca mögött, mivel a Donald Trump vezette adminisztráció enyhített az üzemanyag-takarékosságra vonatkozó előírásokon. A januári hivatalba lépése óta Joe Biden elnöknek köszönhetően az USA ismét csatlakozott a párizsi klímaegyezményhez, emellett mintegy 174 milliárd dollár elköltését javasolta, hogy felgyorsítsák az elektromos járművekre való áttérést, beleértve az ország egész területén félmillió töltőállomás telepítését.

„A Biden-adminisztráció rendkívül ambiciózus céljai olyan szabályozást eredményezhetnek, amely meglátásunk szerint óriási előrelépést jelenthet az EV-k számára. Ez a hatás robbanásszerű változásokat indíthat el Amerikában” - mondta egy interjúban Randy Miller, az Ernst & Young egyik vezetője.

A fogyasztói kereslet növekedése mellett az autógyártók is egyre jelentősebb összegeket invesztálnak az villanyos járművek fejlesztésébe. Az akkumulátoros elektromos modellekbe történő beruházások összege már meghaladja a 230 milliárd dollárt a gyártók részéről.

Az Ernst & Young tanulmánya szerint az Y-generáció tagjai, akik már a 20-as éveik végén, a 30-as éveik elején járnak, segítik leginkább az EV-kre történő váltás folyamatát, amit a környezettudatos szemlélet, illetve a koronavírus-járvány következtében előtérbe kerülő egyéni közlekedés is tovább erősít. Főként ennek köszönhető, hogy az Y-generáció tagjainak több mint 30 százaléka váltana elektromos autóra.

„Az Y-generáció tagjai által képviselt szemlélet egyértelműen nagyobb hajlandóságot mutat az EV-k vásárlására” – mondta Miller.

Ezen kívül az elektromos járművekre vonatkozó vásárlásösztönző kormányzati támogatások, és a városok területéről a belső égésű motoros autók kitiltását célzó előterjesztések együttesen még inkább felgyorsítják az akkumulátorral hajtott járművek elterjedését.

Az előrejelzések alapján Európa egyészen 2031-ig az elektromos járművek legnagyobb piacának fog számítani, mikoris Kína át fogja venni a vezetést az öreg kontinenstől az EV értékesítési volumen tekintetében.

Az előrejelzések szerint a benzin- és dízelüzemű járművek a 2025-ben forgalomba helyezett személygépjárműveknek még mindig a kétharmadát fogják kitenni, de már ez is mintegy 12 százalékos csökkenést jelent az öt évvel korábbi eredményhez képest. Az Ernst & Young előrejelzése szerint 2030-ra a belső égésű motoros autók az összes forgalomba helyezés kevesebb mint felét fogják adni globálisan.