2021. szeptember 29. | 15:48

Jelenleg mintegy 5,7 millió ember dolgozik az autóiparban az Európai Unió országaiban.

Az elektromos járművekre történő átállás óriási változásokra fogja kényszeríteni az egész autóipart. A jelenleg még belső égésű motoros autókat készítő munkavállalókat átképzési programokkal kell felkészíteni a villanyhajtás és zéró emisszió fémjelezte jövőre, amihez az Európai Unió részéről is támogatásra van szükség – derül ki a Platform for Electromobility által most közzétett publikációból.

A Boston Consulting Group által készített tanulmányból kiderül, hogy az európai autóipar foglalkoztatottsága az elektromos járművekre történő áttérés következtében 2030-ra kevesebb mint 1 százalékkal fog csökkenni a jelenlegi 5,7 millió munkavállalóról.

Ugyanakkor a belső égésű motorokra összpontosító gyártók esetében 20, míg a hagyományos beszállítók tekintetében 42 százalékos csökkenést valószínűsítenek a munkahelyek számát illetően – ez összességében több mint 500 ezer pozíció megszűnését jelenté.

A tanulmány szerint ezzel párhuzamosan a nulla helyi kibocsátású járművek technológiájára összpontosító beszállítók foglalkoztatási aránya 10 százalékkal fog növekedni, ami 300 ezer új munkahelyet eredményez.

Idén júniusban került nyilvánosságra az Európai Bizottság azon javaslata, amelynek értelmében 2030-tól az új dízel üzemű kocsik értékesítését, 2035-től pedig az új benzines autók forgalmazását tiltanák be az Unió országaiban.

Az autógyártók korábban már felhívták a figyelmet arra, hogy különösen a hagyományos, belső égésű motorokkal foglalkozó üzemek munkahelyei lesznek veszélynek kitéve, egyúttal felszólították az Európai Uniót, hogy segítsen enyhíteni az elektromos hajtásra való átállás dolgozókra gyakorolt hatásait.

A Platform for Electromobility kiemelte, hogy a tanulmány hatalmas növekedést prognosztizál a munkahelyek számát illetően az autóiparhoz kapcsolódó energiatermeléshez, valamint a villanyautók töltési infrastruktúrájához kapcsolódó területeken.

Egyúttal azt is kiemelték, hogy az EU-nak, a kormányoknak és a vállalatoknak az oktatásra, a munkavállalók továbbképzésére és átképzésére kell összpontosítaniuk. Ezáltal biztosítva, hogy a dolgozók minden szükséges támogatást megkapjanak, miközben az iparág átáll az elektromos járművekre.

„Az autóipar olyan stratégiai jelentőségű Európa számára, hogy mindenhol rettenetesen sok embert érint, ezért fontos, hogy az EU a tagállamokkal együttműködve kidolgozza a szükséges irányelveket. Az átképzés kulcsfontosságú, ahogy az is, hogy ezt kiemelten fontos, stratégiai jelentőségű ügyként kezeljük” - mondta Arne Richters, a Platform for Electromobility elnöke.