Az autóipar jelenleg egy rendkívül nehéz időszakon megy keresztül. A koronavírus-járvány mitatti korlátozások következtében 2020 tavaszán szinte minden gyártó kénytelen volt hosszabb-rövidebb időre leállítani a gyártósorait. Az újraindítás azonban nem ment zökkenőmentesen, ugyanis a kialakult globális chiphiány tovább hátráltatta a munkát, újabbb leállásokat eredményezve. Ezzel párhuzamosan a beszállítói láncban is fennakadásokat lehetett tapasztalni, elsősorban a szállítási költségek jelentős emelkedésének köszönhetően. A gyártók kénytelenek voltak a piaci igényeknek megfelelően priorizálni a modelljeik között, így egyes kivitelek szállítási ideje rendkívül hosszúra nyúlt, egyes esetekben akár több évet is várni kell a szállításra.

A legújabb nehézséget a február 24-én kirobbant orosz-ukrán háború jelenti, ami további drágulást eredményezett olyan alapanyagok esetében, mint a nikkel, az alumínium és a palládium. Több gyártó kénytelen volt beszüntetni a munkát egyes modellek esetében az Ukrajnából érkező kulcsfontosságú kábelkötegek hiánya miatt, valamint az energiaköltségek megugrása is érezteti hatását. Ezek a tényezők együttesen jelentős áremelkedést idéztek elő az új autók esetében. Arról már nem is beszélve, hogy a forint folyamatos gyengülése sem segíti az árak kordában tartását.

Tesla Model 3

Az elektromos autók között a Tesla a prémium kategóriát képviseli, ez az amerikai cég autóinak árában is tetten érhető. A kaliforniai vállalat tavaly május 14-én nyitotta meg magyarországi üzletét. Akkor a Model 3 Standard Range+ alapára 14 999 900 forintról indult, ám már 2021-ben is három alkalommal emelték az autó árát - derül ki a Villanyautósok.hu gyűjtéséből.

2021 májusában az euró árfolyama 350 forint környékén volt, néhány nappal ezelőtt pedig a 400 forintot is elérte, a cikk megjelenésének időpontjában épp 371 forinton áll. A KSH adatai szerint májusban 431 600 forint volt a hazai bruttó átlagkereset, míg 2021 decemberében ez 492 800 forint volt.

A drágulás idén is tovább folytatódik, ugyanis először február 11-én, majd március 11-én, legutóbb pedig március 16-án lett drágább a Model 3 SR+, amiért jelenleg már 19 199 990 forintot kérnek. Ez összességében 28 százalékos emelkedést jelent. Ebben a tendenciában kétség kívül jelentős szerepe van a forint gyengülésének, ugyanis a magyar fizetőeszköz 12 százalékkal gyengült az euróhoz képest, míg a dollárral szemben 25 százalékkal ér kevesebbet a 2021. május 14-i állapothoz mérten.

A Model 3 Standard és Long Range esetében a korábbi 2 hónaphoz képest a Tesla közel 1 éves szállítási határidőt vállal. A most megrendelt autókat legkorábban 2023 februárjában lehet majd átvenni. Minél több extrával kérjük a járművet, annál rövidebb a szállítási idő, így a Tesla akár már 2022 novemberében le tudja szállítani az adott villanyautót. A Model S-re és Model X-re egy ideje már nem lehet rendelést leadni Európában – fejtette ki Mudri Dániel, a Magyar Autókereskedőház Zrt. cégvezetője.

Hyundai Kona Electric

A középkategóriában is hasonló áremelkedés figyelhető meg. Míg a 64 kilowattórás akkucsomaggal szerelt, Premium Edition felszereltségi szintű Hyundai Kona Electric 2021 májusának közepén még 12 149 000 forintról indult, addig most már 19 százalékkal drágábban, 14 469 000 forintért lehet hozzájutni. A Škoda Enyaq iV 60 Perfect esetében pedig 21 százalékos emelkedést tapasztalhatunk ugyanebben az időszakban. Az elektromos crossover ára 14 150 340 forintról 17 171 670 forintra változott.

Renault ZOE

Nem jelentenek kivételt a belépőszintű elektromos autók sem. A Renault ZOE esetében a Zen felszereltségi szintű modell 30 százalékkal (9 559 000 forintról 12 449 000 forintra) drágult, míg az Intens konfigurációért 33 százalékkal kérnek többet, mint tavaly májusban. Ez annyit jelent, hogy 9 859 000 forint helyett 13 149 000 forintot kell fizetni érte.