2024. január 11. | 16:25

Az ADAC legfrissebb tesztjében megvizsgálta, melyik elektromos autó mennyit fogyaszt valós körülmények között. Elöljáróban csak annyit mondanánk, hogy a nagy akkumulátor nem minden.

A legtöbb sofőr saját tapasztalatai alapján nagyjából tudja, mennyit fogyaszt egy benzin- vagy dízelmotoros jármű. De mi a helyzet az elektromos autókkal?

Sokaknak még mindig nincs fogalma arról, hogy egy villanyjármű mennyi áramot fogyaszt a mindennapok során, pedig ez döntő fontosságú, amikor arról beszélünk, hogy egy elektromos jármű gazdaságosan üzemeltethető-e. Persze a környezeti hatások talán jobban kihatnak az efféle négykerekűek hatásfokára, így előfordulhat, hogy ahová könnyedén eljutunk tavasszal, oda télen esélytelenek leszünk elmenni.

Az ADAC (Német Autóklub) rendszeresen vizsgálja meg a legkülönfélébb autókat más-más módon, hogy kiderüljön, mennyire mondanak igazat a gyártók, és mi a valóság. Nemrég tíz e-autó fűtési hatékonyságát nézte meg a német autóklub, ott is születtek érdekes eredmények.

Ezúttal sincs másként, amikor az akkukapacitást és a hatásfokot vették a szakemberek górcső alá. Sokan bátran kijelentik, hogy a nagy akku egyenlő a nagy hatótávval, pedig a helyzet nem ilyen egyértelmű, hisz a megtehető távolság függ a felhasznált energia mennyiségétől is.

Vagyis, ha egy elektromos kocsi gazdaságosabbá válik, akkor egy kisebb akkumulátor is elegendő működtetéséhez. Ez súlyt és mindenekelőtt költségeket takarít meg.

A méréseket a szervezet a valóságot szimuláló ADAC Ecotesten végzi, amelyen minden járműnek szabványos körülmények között kell átesnie minden hajtástípussal. A folyamatosan frissülő listában csak a most rendelhető modellek jelennek meg, a megszűnt sorozatok már nem szerepelnek.

Melyik elektromos autó a leghatékonyabb?

A spórolás királya régen is a Hyundai Ioniq volt, amely méretei és tömege ellenére hihetetlen értékekkel kápráztatta el tulajdonosait – persze nem autópályás tempónál. Ezt a hagyományt a koreaiak az Ioniq 6-tal is folytatták, amely a teszten 15,5 kWh-s átlagfogyasztást produkált – töltési veszteséggel együtt!

Ezzel ugyan elmarad a gyári 14,3 kWh-tól – bár abba valószínűleg csak a jármű fogyasztását számolja a gyártó –, mégis remek érték. Nem is véletlen, hogy nettó 77,4 kWh-s akkumulátorával 555 kilométerre képes eljutni egy teletöltéssel.

A második legjobb a Fiat 500e lett 13-hoz képest 15,9 kWh-s átlaggal, ám mivel kicsi (nettó 21,3 kWh-s méretű) akkuval rendelkezik, hatótávban (150 km) már jócskán elmarad a lista éllovasaitól. A harmadik helyezett meglepetésre az Opel Astra lett 14,8-as ígéretéhez képest hozott 16,5 kWh-s átlagával.

Melyik villanyautó jut egy töltéssel a legmesszebb?

A lista élén a BMW iX xDrive 50 végzett, amelyben egy nettó 105,2 kWh-s energiatároló kapott helyet, ez 610 kilométer megtételére teszi képessé a monstrumot. Utána a Mercedes hasonló méretekkel megáldott portékája, az EQS 450+ következik 107,8 kilowattórából kihozott 575 kilométeres hatótávjával. Harmadik a már említett Ioniq 6 lett. Azért akadnak bőven az 500 kilométer feletti ligában, ráadásul olyan típusok is, amelyekbe nem egy 100 kWh vagy annál nagyobb telep került.

Milyen az elektromos autók töltési hatásfoka?

Mivel a váltóáramról (AC) egyenáramra (DC) kell áttérni a töltés során, valamint a töltés közben a járművek fedélzeti elektronikájának egy része is működik, így veszteség is keletkezik, amiért ugyanúgy fizetni kell, mint az eltárolt energiáért. Az ADAC annak is utánanézett, hogy az egyes modellek mekkora extra étvággyal érik el teljes töltöttségüket egy hagyományos, 22kW-os fali töltőről (amelyről mindegyik modell az elérhető maximumot tudja kivenni), 23 Celsius fokos környezeti hőmérsékleten, és bizony meglepő számok születtek.

Az előző felsorolásban szereplő BMW iX nettó 105 kWh-s akkumulátorának feltöltéséhez például 125,2 kWh szükséges. Ez szignifikáns, ám arányaiban a többiekhez képest még mindig nem rossz eredmény. Például egy Renault Twingo Electric 22 kWh-s akku töltéséhez 27,2-re van szükség, míg a Ford Mustang Mach-E 88 kilowattórához kér 106,3-at. Akit jobban is érdekelnek az adatok, annak a teljes lista az ADAC oldalán tekinthető meg.

Hyundai