2023. január 03. | 14:08

Alaposan próbára tették a kiválasztott elektromos autókat.

A Német Autóklub (ADAC) kontrollált körülmények közt próbálta ki, mennyi idő alatt fűtik be a kiválasztott villanyautók az utasteret komolyabb hidegben, ehhez mennyi energiát használnak fel és hogy mennyi idő után hűlnek vissza a fűtés kikapcsolása után.

A teszt során -10 celsius fokra hűtötték az autókat, ezután pedig +20 celsius fokot akartak elérni az egyes tesztpéldányokban. A kiválasztott modellek a következők voltak:

  • Renault Zoe
  • Volkswagen e-up!
  • Fiat 500e
  • Volkswagen ID.3
  • Hyundai Kona Electric
  • Tesla Model Y
  • BMW iX

Mennyi energiát fogyasztanak a villanyautók a fűtéshez?

A Hyundai és a Fiat elektromos autója 1,5 kilowattóra energiát használt fel a folyamat során, a Teslának 1,6 kWh, míg a Renault kisautójának 1,8 kilowattóra kellett a teszt közben. Az e-up! és a BMW iX 2,0 kilowattórát, az ID.3 pedig 2,3 kWh-t szívott le az akksiból.

Mennyi időbe telik felfűteni az elektromos autók utasterét?

A kormányfűtést és az ülésfűtést nem használták a teszt során, a legjobb időeredménnyel a BMW SUV-ja zárt: 12,5 perc alatt érte el a mínusz 10 celsius fokról a kívánt plusz 20-as értéket az egész kabinban. Ezután az ID.3 következett 24,5 perccel, aztán a Hyundai 25,5-tel, majd pedig a Fiat kisautója kicsivel több mint 30 perccel.

A Renault, a Tesla és az e-up! azonban egyáltalán nem tudta a teljes kabint 20 fokosra felhúzni, még 40 perc eltelte után sem. Ezekben az is közrejátszott, hogy ezeknél a modelleknél nem olyan jól megoldott a hátsó légbefúvás, így hátul nem tudták elérni a kívánt hőmérsékletet.

Mennyi idő alatt hűlt le a villanyautók utastere?

Azt is megvizsgálták, mennyire jól hőszigeteltek ezek az autók. A BMW, az ID.3, a Fiat és a Hyundai öt perc elteltével 14-16 fok környékére hűlt vissza, a másik három pedig 10 celsius fok környékére.

Harminc perc alatt a BMW, az ID.3 és a Fiat utasterében 10 fok környékére süllyedt a hőmérséklet, míg a többi modellnél ez inkább 5 fok volt.

Megfagy az elektromos autóban az, aki elakad a hóban huzamosabb ideig?

Nem kell aggódni annak sem, aki nem tudja a belső égésű motoros autókhoz hasonlóan járatni a motort a fűtéshez, ha dugóban ül vagy elakad az autójával huzamosabb ideig. A kívánt hőmérséklet tartásához egysgényi idő alatt a villanyautók kb. 1,5-2 kilowattórát használnak fel, így ezzel egész sokáig ki lehet húzni adott esetben.

Az e-up! és az 500e kivételével mindegyik autó rendelkezett hőszivattyús fűtéssel, ám az ADAC tesztje azt mutatta, hogy nincs szignifikáns eltérés sem fogyasztásban, sem időben akkor, ha ezt a fajta fűtést használták a teszt során.

Depositphotos