Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója elmondta, a kaliforniai cég legfontosabb termékeinek az idei évben nem az autók, sokkal inkább az önvezetésért felelős szoftverek és a Tesla AI Day során bemutatott, Optimus névre keresztelt humanoid robot fognak számítani.

A vállalat tavalyi negyedik negyedéves pénzügyi eredmények ismertetése során Musk kifejtette, hogy a Tesla az idei évben nem fog új modellt piacra dobni, köszönhetően az autóipart sújtó globális chiphiánynak. Ez azt jelenti, hogy a régóta várt Cybertruck 2023 előtt biztosan nem fog gyártásba kerülni.

Az elektromos pickup esetében a legnagyobb problémát a költségek kordában tartása jelenti, ugyanis az új technológiák rendkívül megdrágítják a Cybertrcukot, így most ezeket a költségeket kell lefaragni. A riválisok, mint a Ford F-150 Lightning vagy a GMC Hummer EV már megvásárolhatók, míg a Chevrolet Silverado EV jövőre érkezik.

Tesla Cybertruck
Fotó: Tesla

A dél-afrikai születésű üzletember azt is elárulta, hogy a 25 ezer dolláros kompakt elektromos autó projektjét is pihentetik annak érdekében, hogy minél több energiát tudjanak összpontosítani az 5-ös szintű önvezetés elérésére.

Valamint utalt arra is, hogy a robottaxi minden bizonnyal jobb megoldást jelentene a közlekedés költségeinek csökkentésére, mint az olcsó villanyautók. Vagyis minden bizonnyal a korábbi tervekkel ellentétben a Model 2 néven emlegetett „baby” Tesla várhatóan csak 2023-at követően fog piacra kerülni. Emellett a Tesla szeretne a kaliforniai és sanghaji gyárak kapacitásának bővítésére, illetve arra koncentrálni, hogy beindítsa a termelést a két új üzemben, a Giga Berlinben és a Giga Texasban.

Musk azt is elmondta, hogy a cég próbálja optimálisan felhasználni a rendelkezésre álló, korlátozott mennyiségű mikrochipet az olyan alapvető funkciók ellátásra, mint az elektromosan állítható ülések vagy az ablakemelők működtetése. Így az új járművek piacra dobása valójában csökkentené a cég termelésének volumenét.

Ettől függetlenül a vállalat tovább folytatja a mérnöki és tervezési munkát a Cybertruck, a Tesla Semi nyergesvontató és a második generációs Roadster esetében. Ami az új termékeket illeti, ezek csak akkor fognak gyártásba kerülni, ha a Tesla teljesítményét növelik, nem pedig korlátozzák.

Bár a kaliforniai elektromosautó-gyártó idén nem fog új modellt piacra dobni, a színfalak mögött biztosan nem tétlenkednek majd. Musk kifejtette, hogy meglátása szerint a továbbra is fejlesztés alatt álló autonóm vezetési technológia segít majd növelni a cég eladásait, így sikerül majd teljesíteni azon optimista célokat, amelyek szerint a cég nagyságrendileg 1,5 millió elektromos autót fog értékesíteni világszerte 2022-ben. Emellett a milliárdos vállalkozó szilárd meggyőződése, hogy a Tesla járművei már idén teljes önvezető képességgel rendelkezzenek majd.

Az Automotive News információi szerint jelenleg körülbelül 60 ezer tulajdonos vesz részt az Egyesült Államokban a Full Self-Driving (FSD) Beta szoftver tesztelésében. Ez továbbra is csak egy 2-es szintű autonóm rendszernek számít, vagyis folyamatosan szükség van arra, hogy a sofőr felügyelje az FSD működését és készen álljon arra, hogy szükség esetén bármikor beavatkozzon. Míg a Tesla 2020 óta kacérkodik az 5-ös szintű önvezetés gondolatával, a sorozatgyártású járművekben jelenleg elérhető legfejlettebb, 3-as szintű autonóm rendszert a Mercedes-Benz kínálja.

Tesla Optimus humanoid robot
Fotó: Tesla

Kiemelt jelentőségű projektnek számít azonban a mesterséges intelligencia által vezérelt humanoid robot, az Optimus, mellyel kapcsolatban Musk azt ígéri, hogy az első prototípus már idén el fog készülni. A robot elsődleges célja, hogy levegye majd az unalmas, mindennapos robot terheit az emberek válláról.

A vezérigazgató szerint ez már csak abból a szempontból is egy rendkívül fontos projekt, ugyanis az Optimus idővel akár az emberi munkaerőt is helyettesítheti vagy felválthatja majd, ezáltal megoldva a jelenleg tapasztalható munkaerőhiányt. Ráadásul Musk úgy látja, a robotika idővel sokkal nagyobb jelentőségre tehet szert, mint a vállalat járműipari üzletága.