Hazánk készen áll a 2050-re vállalt környezetvédelmi kötelezettségei teljesítésére, jelentette ki Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a pozsonyi közép-európai energiakonferencián.

A miniszter elmondta, hogy a magyar elektromos energiaellátás hatékonyságának fejlesztésében a nukleáris és a napenergia játssza a legfontosabb szerepet, de közben nem szabad megfeledkezni a hidrogénről, a szintetikus forrásokról és a szén-dioxid-megkötési technológiákról, ezek mellett a melléktermékek és nyersanyagok újrahasznosításának fontosságát is hangsúlyozta.

Palkovics ezután arról kezdett beszélni, hogy Magyarország nagy fejlesztésekre készül az akkutechnológiai ágazatban is, ahol már egy pilot-projekt is folyamatban van. A kormány úgy számol, hogy két éven belül – ha minden jól megy – Magyarország lesz a második legnagyobb akkumulátor-gyártó ország Európában Németország után mintegy 300 GW termelési kapacitással.

„Tíz éven belül életünk egyetlen területén sem fogjuk már tudni nélkülözni az akkumulátort” – jelentette ki Palkovics.

A konferencián az ország szállítási rendszerének zöldebbé tétele is szóba került, ennek kapcsán a miniszter megjegyezte, hogy 2022-től kezdve a 25 ezernél nagyobb lakosságszámú magyar városokban zéró-emissziós buszok lesznek forgalomba állítva.

Palkovics a beszédében kiemelte, hogy jelentős támogatásban részesülnek az elektromos autók, ami akár 7 ezer euró (közel 3 millió forint) is lehet. Azt is elárulta, hogy itthon számítani lehet az elektromos töltőállomás-hálózat bővülésére, illetve megerősítette, hogy az elektromos biciklik is támogatásban részesülnek.

Az ITM első embere elbüszkélkedett azzal is, hogy a szintetikus üzemanyagok fejlesztésével Magyarország már négy éve foglalkozik egy nagy autógyár, a Mol és egyetemi kutatóintézetek bevonásával.

A politikus leszögezte, hogy Magyarország továbbra is ellenáll az európai emissziós kereskedelmi rendszer kiterjesztésének a lakosságot közvetlenül érintő területekre, elsősorban a lakások fűtésére és személygépkocsik használatára.