2023. február 18. | 08:05

Az elektromosautó-tüzekre még ma sincs villámgyors megoldás, ám a helyzet közel sem olyan rossz, mint sokan gondolják.

Sok látványos videó kering az interneten, ahol egy kigyulladt villanyautót próbálnak meg eloltani a tűzoltók. Ezek az esetek általában nagyobb port kavarnak a médiában, mintha egy 20 éves Suzuki gyulladt volna ki. Ennek az egyik egyszerű oka, hogy a belső égésű motoros autóknál már megszoktuk, hogy néha kiégnek, hiszen sok minden elsülhet balul. Egy szivárgó üzemanyagcső, elektromos zárlat és még sok más okozhat autótüzet.

Ez már senkinek nem újdonság, ám a villanyautó mint technológia még csak most kezd elterjedni, az átlagember viszont még mindig nem tud az elektromos autókról annyit, mint egy hagyományos kocsiról. Így kicsit félnek is tőle, mint ördög a tömjéntől, másrészt a klasszikus autófanatikusok meg is vetik a villanyautókat, mivel nincsen bennük az élményautózás záloga, a benzinmotor.

Így egy-egy villanyautótűz kiváló alkalom a kárörömre a „Na tessék, kellett neked 15 millióért elektromos kenyérpirító, miért nem rendes autót vettél!” felkiáltással. Félreértés ne essék, nem áll szándékomban az elektromos autókat védeni, de ami a tűzeseteket illeti, nagyon sok a tévhit, így ezeket kísérlem meg most eloszlatni.

Felkerestem a Katasztrófavédelmet, hogy válaszoljanak néhány kérdésre az elektromosautó-tüzekkel kapcsolatban. Sokan azt hiszik, hogy arányaiban sokkal több villanyautó gyullad ki, mint hagyományos hajtású. Az első és legfontosabb tény, hogy a magyarországi autótüzek esetében szinte kivétel nélkül belső égésű motoros autó gyullad ki. Az alábbi táblázat szemlélteti, mennyire elenyésző mennyiségű itthon az elektromosautó-tüzek száma.

Forrás: Katasztrófavédelem

Ennek persze az is az oka, hogy egyelőre nincs sok belőlük az országban. A KSH adatai szerint 2022 végén nagjyából 4,1 millió autó volt forgalomban idehaza. Ennek a személyautó-parknak kevesebb mint 2 százaléka tisztán elektromos autó és plug-in hibrid (ezek jelenleg a zöld rendszámra jogosult autótípusok).

Tisztán elektromos autóból 2022 végén kb. 35 ezer darab volt Magyarországon, tölthető hibridből pedig kb. 30 ezer a Belügyminisztérium adatai szerint. Tehát nagyjából olyan arányban vannak a villanyos hajtású autók, mint amennyi a kigyulladásaik aránya, ez kb. 1 százalék. Ez a szám persze évről évre nő, így az ilyen típusú autótüzekből is egyre több lesz.

Miért hatalmas gond, ha egy elektromos autó kigyullad?

Ahogy a légi közlekedéssel szoktak viccelődni, nem a repülés a veszélyes, hanem a lezuhanás. Valami ilyesmi igaz az elektromosautó-tüzekre. Önmagában egy villanyautó nem nagyon különbözik egy belső égésű motorostól egészen addig, amíg nem vizsgáljuk a hajtásláncot. Hiszen ezeknek is van 4 kereke, futóműve, kasztnija stb.

Azonban ott lapul bennük egy nagy adag lítiumos akkumulátor, ami nagy problémát okozhat. A lítium ugyanis egy nagyon hevesen égő alkálifém, amely még a nátriumnál is durvábban lángol, így vízzel nem lehet eloltani. Ha zárlat keletkezik egy ütközés vagy műszaki hiba miatt az akkucsomagban, akkor képes robbanni és intenzív, méteres szúrólánggal égni. A litiumos akksik maximum 60°C-os üzemi hőmérsékleten dolgoznak, töltéskor pedig 45°C-ig mehet fel a rendszer ideális esetben. Erre a gyártók figyelnek is, modern rendszerek tartják kordában a dolgokat.

Mukics Dániel tűzoltó alezredes, a Katsztrófavédelem szóvivője elmondta, hogy általában maga a villanyautó ég, és nem benne az akkumulátor a hazai elektromosautó-tüzek során. Legtöbbször az akkumulátor töltéséhez köthetőek a tűzesetek, nem pedig  a balesetekhez.

Ha a lítiumion-akkumulátort kívülről, hosszú időn át láng vagy erős hőhatás éri, esetleg az akkupakkba behatoló mechanikai sérülést szenved az egység, akkor indulhatnak el nem kívánatos kémiai reakciók az akkumulátoron belül - fogalmazott Mukics.

Fel van készítve egy tűzoltó az ilyen esetek kezelésére?

Mukics azt is elmondta, hogy a Katasztrófavédelem először 2011 áprilisában tartott ilyen jellegű képzést minden olyan tűzoltónak, aki a tűzoltásoknál vagy a műszaki mentéseknél parancsnoki feladatokat lát el. Az elektromos járművekkel kapcsolatos speciális szakmai ismeretek beépültek a tűzoltók napi képzésébe. Minden kollégájuk a beosztásának megfelelő mértékben sajátítja el, hogy a villanyautók esetében hogyan kell beavatkozni, hol lehet azokat áramtalanítani, hol helyezkednek el az akkumulátorok, melyek a vágási pontok stb.

Az alternatív hajtású járművek tüzeinek megelőzésével és oltási taktikájával kapcsolatban egyre hatékonyabb és egyre kockázatcsökkentőbb műszaki megoldások születnek és terjednek el. Az alezredes hozzátette, hogy mindezeken felül folyamatosan figyelemmel kísérik a nemzetközi tapasztalatokat és elérhető publikációkat a témával kapcsolatban.

Az elméleti oktatáson túl rendszeresen tartanak gyakorlatokat annak érdekében, hogy az ilyen autók baleseteinél szakszerűen tudjanak beavatkozni a tűzoltók. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és az érintett cégek szakemberei többször bemutatták az egyes gépjárműtípusokra jellemző, a mentéshez szükséges útmutatókat, eljárási technikákat, illetve a típusokra jellemző szerkezeti elemeket. Tucatnyi személyautó, tehergépjármű és buszmodell esetében zajlottak ilyen képzések.

Jó bármire az a bizonyos „varázstakaró"?

A Katasztrófavédelmi Oktatási Központ Tűzoltási és Mentési Szakcsoportja még 2019-ben próbált ki egy Bridgehill gyártmányú oltótakarót egy teljes terjedelmében égő autó tüzének oltásához. Az 5x5 méteres takaró 15 percig volt a járművön, és a lánggal való égést megszüntette.

További tapasztalat volt, hogy meggátolja a tűz továbbterjedését, csökkenti a füstképződést és el tudja szigetelni a környezetétől a magas hővel égő autót. Azóta a tűzoltók eszköztárában benne is van egy 5x8 méteres takaró, amelyet eseteknként használhatnak is.

A lényeg tehát, hogy ez az oltótakaró megszünteti az oxigén-utánpótlást, így a tűz kialszik. Elektromos hajtású autóknál ez azonban nem annyira hatékony, hiszen ha a lítiumuion-akku ég, akkor nem segít. A tápforrásnál már elindult kémiai folyamatok gyakran oxigén jelenléte nélkül is végbemennek. A lítium-ion akkumulátorok ugyanis a kémiai reakció során oxigént termelnek.

Akkor mi a megoldás az elektromosautó-tüzek esetén?

Nagy mennyiségű vízzel lehet az akkumulátorcellákat hűteni, lassítva a cellák melegedési folyamatát. Ez akár több órát is igényelhet. Számítani kell arra is, hogy a sérült jármű szállítása közben a mozgatás miatt kémiai reakciók indulnak el, amelyek miatt tűz keletkezhet.

Mukics Dániel elmondta, hogy megoldás lehet az autó vízzel teli konténerbe helyezése (az akkutűz egyébként ilyenkor sem alszik ki, de legalább el van szigetelve a környezetétől), illetve egy ponyvás megoldás is. Ez utóbbi esetében az autó alá téve egyfajta „gumimedenceként” használható az oltás utáni hűtésre, illetve a szennyezett oltóvíz felfogására.

Ezt kell tennie a villanyautó-tulajoknak, hogy megússzák a dolgot

Baleset vagy tűz esetén egy elektromos autó sofőrjének feladatai nem különböznek különösebben a hagyományos, belső égésű motoros járművek vezetőinek feladataitól. A tűz terjedése sem más a két járműtípus esetén, mivel csaknem ugyanannyi éghető anyag található bennük.

A hangsúly az áramtalanításon és az akkumulátorok folyamatos hűtésén, azok visszagyulladásának megakadályozásán van, ezt már többnyire a kiérkező tűzoltók végzik el. A Katasztrófavédelem tapasztalatai szerint a balesetet szenvedett e-járművek akkumulátora általában nem károsodik.

Ugyan a személyautókban nem kötelező tartozék, de érdemes minden autósnak tűzoltó készüléket a kocsiba tenni. Egy 2 literes, ABF habbal oltó készülék az optimális választás. Tűz vagy baleset esetén – amennyiben a jármű még mozgásképes – lehetőleg más járművektől, épületektől távolabb kell megállni, így az autó oltását is meg lehet könnyíteni, és a kocsi környezetére sem terjedhet át a tűz.

Ki kell szállni az égő autóból és számítani kell arra, hogy a beszerelt, pirotechnikát tartalmazó elemek (mint például az övfeszítő és a légzsákpatronok) a tűz hatására működésbe lépnek, és akár sérülést is okozhatnak. Gondoskodni kell az utasok épségéről is, hogy ki tudjanak szállni ők is.

Ha a motortér füstöl, számítani kell arra, hogy motorháztető felnyitása során a tűz intenzitása rendkívül módon megnőhet. A kezdődő tüzet az autóban lévő tűzoltó készülékkel el kell kezdeni oltani. Léteznek kimondottan a lítiumion-akkumulátorok tüzeinek oltására szolgáló speciális, zselé alapú oltóanyagot tartalmazó tűzoltó készülékek is. Lehetséges, hogy az oltáshoz több tűzoltó készülék is szükséges, ezért célszerű más járművezetők segítségét kérni.

Kiterjedt tűz esetén senki se kísérelje meg a járműben lévő értékeket menteni. Sikeres és sikertelen oltás után is a 112-es segélyhívó számot kell hívni és bediktálni az az esemény fontosabb részleteit: a baleset leírása, a helyszín, a sérültek száma, észlelhető-e tűz, illetve járulékos veszélyek.

Ha a balesetben érintett tehergépjárművön veszélyt jelző tábla (téglalap alakú narancssárga tábla számokkal vagy számok nélkül), illetve bárca (csúcsára állított rombusz alakú tábla) látható, az azokon található számok, ábrák tartalmáról is tájékoztatni kell az operátort.

A balesetet szenvedett elektromos autót indokolt néhány napra „karanténba” helyezni, vagyis biztonsági szabályok miatt elkülöníteni. Hiszen a sérülésből adódó folyamatok akár később is képesek tüzet okozni.

BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság