2021. november 02. | 12:34

2025-ig hét villanyautóval bővül a japán gyártó palettája.

A Toyota az akkumulátorok megbízhatóságát, teljesítményét és biztonságosságát helyezi előtérbe az akksik következő generációjának fejlesztése során. Ez azért kiemelten fontos, mert a japán gyártó rendkívül komoly villanyosítási hadjáratba kezd, melynek első példánya az új bZ4X fantázianévre keresztelt elektromos crossover lesz.

A Toyota legendás megbízhatósága a villanyautók egyre gyorsabb tempóban bővülő kínálatában egy kulcsfontosságú tényező lehet, hiszen a riválisok, mint a General Motors és a Hyundai Motor Group is kénytelen folyamatos visszahívásokat elrendelni az akkumulátorok potenciális meghibásodásai miatt.

A bZ4X sorozatgyártásra kész verziójának bemutatója kapcsán a Toyota elmondta, a 2022 közepén piacra kerülő villanyautó csupán az első modellje a cég bZ (beyond Zero) almárkájának. Ezt követően 2025-ig további hét akkumulátoros elektromos autóval bővül majd a kínálat.

A Subaruval közösen fejlesztett bZ4X két változatban, első- és összkerékhajtású kivitelben kerül piacra. Mindkettőben egy 71,4 kilowattórás lítium-ion akkumulátorcsomag dolgozik majd, amely a Toyota adatai alapján az egy villanymotoros, elsőkerekes verzióban 500 kilométeres hatótáv megtételére elegendő energiát biztosít majd egyetlen feltöltéssel.

Az összkerekes bZ4X esetében ennél valamivel alacsonyabb, körülbelül 460 kilométeres hatótávot ígérnek. Ez nagyjából megegyezik a versenytársak által kínált teljesítménnyel. A japán vállalat, amelynek kínálatában 1997 óta találunk villanyosított modelleket, az akksik megbízhatóságra kíván kiemelt hangsúlyt fektetni.

A General Motors, a legnagyobb amerikai autógyártó mintegy 143 ezer Chevrolet Boltot volt kénytelen visszahívni, ugyanis egy gyártási hiba folytán megnövekedett az akkumulátortüzek kockázata. A GM arra kérte a tulajdonosokat, hogy semmi esetre se hagyják az autójukat zárt helyen, és legalább 15 méterre parkoljanak a többi járműtől.

A Hyundai egy nappal az Ioniq 5 februári bemutatóját követően jelentette be, hogy 82 ezer – többségben Kona EV – villanyautót hív vissza szintén az akkumulátorok kigyulladásának lehetőség miatt. Becslések szerinte ez a lépés mintegy 900 millió dollárjába került a dél-koreai vállalatnak.

A Toyota vezetői elmondták, a cég számos intézkedést tett annak érdekében, hogy garantálni tudják az akkumulátor biztonságosságát és tartósságát. A japán gyártó azt ígéri, hogy az akkupakkok még 10 év használat után is képesek lesznek megtartani kapacitásuk 90 százalékát. Emellett kihangsúlyozták, hogy minőségorientált gyártási rendszerük képes kiküszöböli azokat a gyártási hibákat, amelyek az akkumulátor rendellenes felmelegedését és kigyulladását okozhatják.

Az akkufeszültséget, az áramerősséget és a hőmérsékletet felügyelő rendszerek egy extra biztonsági szintet jelentenek majd az autóban. Ezt kiegészítve a Toyota egy új, nagy ellenállású hűtőfolyadékot fog bevezetni, hogy megelőzze a rövidzárlatok következtében kialakuló tűzeseteket.

Végül a japánok elmondása szerint a bZ4X-ben az akkumulátort a jármű karosszériájába integrálják, hogy maximális védelmet biztosítsanak az egység számára egy esetleges ütközés esetén fellépő erőhatásokkal, külső behatásokkal szemben.

Az akkumulátor teljesítményének növelése érdekében a bZ4X tervezése során igyekeztek a lehető legminimálisabbra csökkenteni a jármű energiafogyasztását. Kiemelt jelentőségű volt a hatékony fűtési rendszer kialakítása, ugyanis a téli, hideg körülmények komoly kihívás elé állítják az akkumulátorokat.

Egyes piacokon a bZ4X napelemes tetővel is elérhető lesz. A Toyota számításai szerint ez az újdonság éves szinten mintegy 1800 kilométer megtételére elegendő energiát lesz képes megtermelni. Japánban, ahol az emberek átlagosan 10 ezer kilométert autóznak évente, ez a futásteljesítmény 18 százalékát jelenti, ami mindenképpen figyelemre méltó mennyiség.

A 2022 közepén piacra kerülő bZ4X lesz az első Toyota modell, amelyik a cég dedikáltan villanyautók számára kifejlesztett e-TNGA platformjára épül. Ez lesz a cég első autója, amelyben a steer-by-wire rendszert használja, tehát nem lesz mechanikus kapcsolat a kormány és a kerekek között.

A japánok szerint ennek köszönhetően megszűnik az úttest egyenetlenségei miatt a kormányra visszaható vibráció. Ezen kívül a hagyományos mellett a Forma-1-es autókat idéző kormánnyal is elérhető lesz.

Elektromos autót vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben!