Sok gyártó nyúl jól bevált nevekhez, amelyeket gyakran új SUV-modellekre aggatnak, hogy többen megvegyék őket.
Az autóiparban vannak olyan nevek, amelyek még sok év után is ismerősen csengenek, még akkor is, ha az adott modell már rég kifutott a gyártásból. Ezek főképp ikonikus, vagy akár borzasztóan hírhedt autók, amelyek vagy nagyon jó, vagy nagyon rossz benyomást keltettek az emberekben. Ki ne ismerné a Ford Edselt, amely hatalmasat bukott, vagy a Tesla még meg sem jelent Cybertruckját?
Ma azonban nem az ilyen modellekről lesz szó, hanem azokról a nevekről, amelyek vissza is tértek, új típusokon. Nem a Ford Broncóra gondolok, mivel ez például több évtized kihagyás után is ugyanabban a szegmensben tért vissza, mint amelybe elődje is tartozott.
A Toyota Corolla évtizedek óta a világ egyik legmegbízhatóbb és legnépszerűbb autója, amely tucatnyi generációval jelentkezett már. De ki hallott már a Corolla Crossról? És mi a helyzet a Yaris Crosszal? A Toyota felismerte a név mögött rejlő potenciált, és crossover modelljeire a már ismerősen csengő neveket akasztotta, megtoldva egy Cross jelzővel is, így el is különítve, mégis a húzónevű modellhez csatolva új modelljeit.
Hasonló a Ford elektromos autója, a Mustang Mach-E. A híres kupé nevét a gyártó fogta, és egy radikálisan új szegmens járműtípusára akasztotta, amely sokakban hatalmas felháborodást keltett. A Mustang Mach-E semmi másban nem egyezik az eredeti Mustanggal, csak a nevében. De alá kell írni, ez egy jó marketingfogás volt. Hasonlóan a Corollához, a név már önmagában feltűnést keltett és a háborgó népek rengeteget beszéltek az új elektromos, duci Mustangról. Ennél jobb hírverés kevés létezhet.
De még ezek a példák sem tartoznak pontosan ehhez a cikkhez. A Corolla név nem alakult át teljesen, csupán egy új szegmensbe is bekerült. A Mustang szintén. Az SUV-őrület, amely Európába is behatolt, minden járműgyártót arra sarkallt, hogy átálljon szedánok és hatchbackek gyártásáról a városi terepjárókra. A nagy, kényelmes és biztonságos járművek azonban nem mindenki tetszését nyerték el egyből, sokan szkeptikusan álltak hozzájuk, csakúgy, mint a Mach-E esetében.
Mit lehet ilyenkor tenni? A Mach-E esete pontosan mutatja, hogy mi a megoldás. Manapság a '60-as, '70-es és '80-as évek szülöttei keresgélnek leginkább az autópiacon, így a nosztalgia és a retró érzés - amely mind a zenében, mind a filmekben megjelenik mostanság - az autóiparra is ráhúzható. Egy gyerekkorból ismerősen csengő név könnyen az új autó felé fordíthatja a tekinteteket, még akkor is, ha a szemünk előtt megjelenő modell teljesen más kinézettel rendelkezik, mint névelődje.
Pontosan ezen az elven jöttek létre a következő modellek, amelyek ugyanazon a néven futnak, mint korábbi autók, viszont merőben más szegmensbe tartoznak. Lássuk, mik ezek!