2019. szeptember 14. | 09:50

Léteznek olyan erőforrások, amiket közel 40 évig használtak különböző modelljeikben a gyártók. Lássuk az első 9 strapabíró konstrukciót!

Az igazán jó erőforrások évtizedekig képesek megbízhatóan működni, olykor tovább bírják mint maga az autó karosszériája. Sajnos manapság nem a tartósság a legfontosabb szempont egy-egy motor fejlesztésénél, nem úgy mint az autógyártás aranykorában, a ’80-as ’90-es években. Lássuk, mely szerkezetek szolgálták akár egy emberöltőn keresztül a felhasználókat!

Opel CIH: 1965-1995

Az Opel CIH motorcsaládjába tartozó négy- és hathengeres motorok tartoztak, egészen az 1,5-3,6 literes változatokig. Az Egyesült Királyságban az Opel Ascona, Kadett és Manta modelljeit szerelték ezekkel. A CIH( Cam In Head) a második generációs Rekordban debütált és az Isuzu 1995-ös off-roaderében is helyet kapott, amit az Egyesült Királyságban Vauxhall Fronterának hívtak.

Ezekben a modellekben használták még: CHEVROLET 1700, DAEWOO Royale, HOLDEN Sunbird, Torana, ISUZU MU, OPEL Ascona, GT, Kadett, Manta, Olympia, Omega, Rekord, Ranger, Saehan Rekord, VAUXHALL Carlton, Cavalier, Frontera.

Rover V8: 1967-2004

A teljesen alumínium motor az 1960-as Buick 215-ös alapjaira épült, nem meglepő módon Buickokban, Pontiacokban használták. A General Motors megbízhatatlansága miatt eladta a Rovernek, akik megfelelő módon átdolgozták. Erő, nyomaték, könnyű súly jellemezte, többek között Land Roverekben, MG-ben, Morganekben és TVR-okban használták az eleinte 3.5 literes, később 4.6 literes blokkot.

Ezekben a modellekben használták még: GINETTA G33, LAND ROVER Series II, 110/130, Defender, Discovery, Range Rover, LEYLAND P76, MGB GT V8, MG RV8, MORGAN Plus 8, ROVER P5, P6, SD1, TRIUMPH TR8, TVR 350i, Chimaera, Griffith, V8S.

Renault Billancourt: 1947-1985

A Ventoux-ként is ismert motorok, azaz a Billancourt erőforrások hajtják az első világháború utáni Renaultokat, amik az Egyesült Királyságban 750-esként, másutt 4CV néven voltak ismertek. Habár később a nagyobb Cléon-Fonte váltotta fel őket, egészen 1985-ig elérhető volt a Renault 5 TL Laureate-ben.

Ezekben a modellekben használták még: ALPINE A106, A108, RENAULT 3, 4, 5, 6, 4CV/750, Caravelle, Dauphine, Dauphinoise, Estafette, Juvaquatre, Ondine.

AMC sorhat: 1964-2006

Az American Motors Corporation új sorhatosa először az 1964-es Rambler spéci változatában, a Typhoonban debütált. 4.0 literes változatában a legjobb választás volt a Jeep Cherokee-hoz, de a Wranglerben is helyet kapott egészen 2006-ig.

Ezekben a modellekben használták még:  AMC Concord, Eagle, Gremlin, Hornet, Javelin, Matador, Pacer, Rebel, Spirit, JEEP CJ, Cherokee, Comanche, Commando, Gladiator, Grand Cherokee, Wrangler, Wagoneer, PARS Khodro Arya, Khodro Shahin, RAMBLER Ambassador, American, Marlin, Rebel, Typhoon, RENAULT Rambler.

Citroën 2CV: 1948-1990

A Citroën léghűtéses, kéthengeres motorja 375 és 602 köbcenti között volt elérhető a 2CV ideje alatt, aminek gyártása 9 évvel korábban is megkezdődhetett volna, ha nem szól közbe a háború. A motort az Ami, Dyane és Mehari modellekben is alkalmazták. A 652 köbcentins, továbbfejlesztett verzió a Visában tűnt fel később.

Ezekben a modellekben használták még: Citroën 2CV, Acadiane, Ami, Bijou, Dyane, Mehari.

Ferrari Colombo V12: 1947-1989

Enzo Ferrari felkérte Gioacchino Colombo mérnököt, hogy tegyen valami csodát az 1500 köbcentis motorjával. Colombo ennyit választolt: „ A Maseratinak négy hengere, az angoloknak hat, az Alfa Romeónak nyolc van, nekünk tizenkettő kellene!” Enzo belement, a végeredmény pedig a V12, ami az esszenciáját adta a 20. század briliáns Ferráriainak. Először a Ferrari 125 S-ben tűnt fel, az évtizedek alatt 4.9 literes változattá növekedett és egészen az 1989-es 412 grand tourerig jelen volt.

Ezekben a modellekben használták még: Ferrari 125 S, 250, 275, 330, 365, 400, 412, Daytona, Superamerica.

Jaguar XK: 1949-1992

A hathengeres XK először az XK120-as modellben jelent meg 1950-ben és olyan jól sikerült, hogy két évtizeden keresztül ezzel a motorral készültek a Jaguárok. A 3.4 literes motor később 2.4 literesként és 4.2 literes formában is elérhető volt.

Ezekben a modellekben használták még: DAIMLER DS420, Sovereign, JAGUAR 240, 3.4-litre, 420, S-Type (1960s), E-Type, Mark 2, Mark 7, Mark 8, XJ6, XK120, XK140, XK150, XK SS, PANTHER De Ville, Panther J72.

Renault Cléon-Fonte: 1962-2004

A Cléon-Fonte 1962-ben a Caravelle sportautóban tűnt fel 845 köbcentis formájában, majd az Esafette kisteherautóban és a 8-as szedánban. Utolsó útja a Daciához vezetett, itt már 1.6 literesként ismerhette meg többek között a magyar vásárló is.

Ezekben a modellekben használták még: ALPINE A110, DACIA: 1100, 1300/1310,DAF 55, 66, RENAULT 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 18, 19, Caravelle, Estafette, Fuego, Twingo, VOLVO 343/345, 66.

Alfa Romeo Twin Cam: 1954-1997

A dupla vezérműtengelyes motor története négy évtizeddel későbbre nyúlik vissza az orrmotoros, hátsókerékhajtásos Alfák esetében. Mindez az 1.3-as Giuliettánál kezdődött és egészen a 164-es Alfa 8 szelepes, 2.0 literes Twin Spark 1997-ben záródó ciklusáig tart. A 16 szelepes Twin Spark egy későbbi, a Fiat által tervezett motorból eredeztethető.

Ezekben a modellekben használták még: ALFA ROMEO 155, 164, 1750, 1750 Berlina, 2000, 2000 Berlina, 75, 90, Alfetta, Giulia, Giulietta, Gran Sport Quattroruote, GTA, GTV, Romeo, Spider (1966-1994).