2019. szeptember 15. | 16:44

Léteznek olyan erőforrások, amiket közel 40 évig használtak különböző modelljeikben a gyártók. Lássuk a második adag strapabíró konstrukciót!

Az igazán jó erőforrások évtizedekig képesek megbízhatóan működni, olykor tovább bírják, mint maga az autó karosszériája. Sajnos manapság nem a tartósság a legfontosabb szempont egy-egy motor fejlesztésénél, nem úgy, mint a ’60-as, ’70-es, ’80-as években. Lássuk, mely szerkezetek szolgálták akár egy emberöltőn keresztül a felhasználókat!

Ford Kent: 1959-2002

A Kent elnevezésű motor a Ford Angliában tűnt fel először, (később az elsőkerekes modellekben Valenciának is nevezték) 1967-ben keresztáramlású hengerfejet kapott. Nagy teljesítményű motorjainál a Lotus és a Cosworth is előszeretettel használta a két vezérműtengellyel működő Kentet.

Ezekben a modellekben használták még: CATERHAM: Seven, FORD: Anglia, Capri, Consul Classic, Consul Capri, Corsair, Cortina, Escort, Fiesta, Ka, Orion, Prefect 107E, LOTUS: Elan, Seven, MARCOS: GT, MORGAN: 4/4, TVR: 1600M, Grantura, Vixen.

Fiat 100 Series: 1955-2001

A Fiat 600-as a gyártó első farmotoros modellje volt, ami a 100 Series-t 633 köbcentis formájában kapta meg 1955-ben. Több kivitelben, egészen 1055 köbcentiig készült, 2001-ben a Fiat Pandában is ez a motor szolgáltatta az alapot.

Ezekben a modellekben használták még: Spyder 210 A, AUTOBIANCHI: A112, FIAT: 127, 600, 850, 900T, Cinquecento, Panda, Seicento, Uno, FIAT-ABARTH: 750, 850, 1000, OT, GIANNINI: 1000, LOMBARDI: Grand Prix, NECKAR: Jagst, OTAS: Grand Prix 820, SEAT: 127, 133, 600, 800, 850, Ibiza Mk1, Marbella, Panda, YUGO 45, ZASTAVA: 600/750/850, Koral.

Lamborghini V12: 1964-2010

A Lamborghini 1948-as alapítása óta mindössze kettő V12-es motort fejlesztett. A korábbi első modelljükben, a 350GT-ben kapott helyet és majdnem fél évszázad után a Murciélagóban is megmutatkozott. 2011-ben az Aventador eljövetelénél döntött úgy a Lamborghini, hogy egy modernebb V12-est fejleszt.

Ezekben a modellekben használták még: 350GT, 400, Countach, Diablo, LM002, Murciélago

Buick V6: 1962-2009

Ez az első V6, ami egy nagy volumenben készülő amerikai autóba, a Buick Special-be került 3.2 literes kivitelben. A licencet a Kaiser-Jeep birtokolta, amíg a GM vissza nem vásárolta tőlük, így számos GM modell mellett utolsó körben az első generációs Buick LaCrosse kapta meg, ami egészen 2009-ig készült, ekkora már 3.8 literes blokkalt találkozhattak az amerikai vásárlók.

Ezekben a modellekben használták még: BUICK: Century, Electra, LaCrosse, LeSabre, Regal, Riviera, Skyhawk, Skylark, Special, CADILLAC: DeVille, Seville, CHEVROLET: Camaro, El Camino, Impala, Malibu, Monte Carlo, Monza, HOLDEN: Caprice, Commodore, JEEP: CJ, Jeepster Commando, OLDSMOBILE: 98, Achieva, Cutlass Ciera, Cutlass Supreme, Delta 88, Omega, Starfire, Toronado, PONTIAC: Bonneville, Firebird, Grand Am, Grand Prix, LeMans, Sunbird, Ventura.

BMC A-Series: 1951-2000

Az első Austin A30-tól az utolsó klasszikus Miniig, az A-Series és a továbbfejlesztett A-Plus a brit piac uralkodó motorjainak egyike volt. Viszonylag olcsó és megbízható motor hírében állt, így valamennyi kis számban készült sportautó, kitcar és homemade autó mozgatója volt. Eredeti, 803 köbcentis kivitelében nagyjából 28 lóerőt tudott, az 1275 köbcentis változat már 70 körülire módosult, ám az MG Metro Turbóban már 95-re csúcsosodott a maximális teljesítmény.

Ezekben a modellekben használták még: 1100/1300, A30, A35, A40, Allegro, Austin-Healey Sprite, Metro, INNOCENTI: Mini, Regent, Spyder, MG: 1100/1300, Midget, Mini: Mini, Cord, Jem, Marcos, Moke, MORRIS: 1100/1300, Minor, RILEY: Elf, Kestrel 1300, VANDEN PLAS: Princess 1100/1300, WOLSELEY: 1100/1300, Hornet.

Ford Windsor V8: 1961-napjainkig

A Ford Windsor motorja az észak-amerikai szabvány szerint közepes méretű V8-asnak számít és a negyedik generációs Fairlane-ben mutatkozott be először, később többek között a Sunbeam Tigerben és az AC Cobrában is feltűnt. 2001-ben a Ford Explorert is ezzel szerelték, utána sorozatgyártású autóban már nem forgalmazták, de a mai napig megvásárolhatod önmagában a motort.

Ezekben a modellekben használták még: AC: Cobra, CONTINENTAL: Mark 6, Mark 7, FORD: Bronco, Country Squire, Econoline, Elite, Explorer, F-Series, Fairlane, Fairmont, Falcon, Falcon Ranchero, Galaxie, Granada (Észak-Amerika), GT40, LTD, Mustang, Thunderbird, Torino, LINCOLN: Continental, Mark 7, Town Car, Versailles, MERCURY: Colony Park, Cougar, Cyclone, Grand Marquis, Marquis, Meteor, Monarch, Montego, Mountaineer, Zephyr, SALEEN: S7, SHELBY: GT350, SUNBEAM: Tiger.

Rolls-Royce L-Series: 1959-napjainkig

Az L-Series a britek legtovább gyártott motorja és egyben a Rolls-Royce második V8-asa. A Silver Cloud II-ből, Phantom V-ből és a Bentley S2-ből is ismerős lehet, igaz, a BMW uralma alá került Rolls-Royce a használat jogával már nem rendelkezik többé. 6.2 literes és 187 lóerős erőforrásként született, most a Bentley Mulsanne-ben él tovább, valószínűleg ez is lesz a koporsója. A Mulsanne Speed esetében 6,75 literes motorról beszélhetünk, duplaturbóval, közel 540 lóerővel és 305 km/h-s végsebességgel.

Ezekben a modellekben használták még: BENTLEY: Arnage, Azure, Brooklands, Continental (2003 előtt), Eight, Mulsanne, S2, S3, T-Series, Turbo, ROLLS-ROYCE: Camargue, Corniche, Phantom V and VI, Silver Spirit, Silver Spur, Silver Cloud II and III, Silver Shadow.

Chevrolet Small Block: 1955-napjainkig

A V8-as Small Block először 4.7 literes formájában jelent meg a Chevrolet Corvette-ben és a jóval nagyobb Bel Air-ben, majd jópár GM-es autóba és teherszállítóba is helyet kapott. Ahogyan a Ford Windsor ez is elérhető a mai napig, leginkább restaurált autókhoz szokták megvásárolni. Egészen elképesztő, hogy több, mint 100 millió darabot gyártottak belőle!

Ezekben a modellekben használták még: ACADIAN, BEAUMONT, BUICK: Roadmaster, CADILLAC: Brougham, Escalade, Fleetwood, Fleetwood Sixty Special, CHECKER: Marathon, Taxi, CHEVROLET: Bel Air, Camaro, Caprice, Chevelle, Corvette, El Camino, Express, Impala, Monte Carlo, Monza, Nova, Suburban, Tahoe, GMC: Carryall, Savana, Sierra, Suburban, Yukon, GORDON KEEBLE, HUMMER: H1, ISO: Grifo, Lele, OLDSMOBILE: Custom Cruiser, Omega, Starfire, PONTIAC: Bonneville, Firebird, Grand LeMans, Grand Prix, Parisienne, Sunbird, Ventura.

Volkswagen Type 1: 1938-2003

A Type 1 léghűtéses, négyhengeres boxermotorként a Volkswagen Beetle farába készült, de jó néhány évig más kisebb VW modellekben is jelen volt. 1938-ban 985 köbcentit tudott a maga 25 lóerejével és egészen a Mexikó gyártás végéig, 2003-ig készült, ezekben a késői változatokban 1.6 literes befecskendezéses motort találni 50 lóerővel. A Bogár a leghosszabb, egy azon formában készülő autó címét is birtokolja.

Ezekben a modellekben használták még: VOLKSWAGEN: 1500/1600, 411/412, Karmann Ghia, Type 1 (Beetle), Type 2 (Kombi/Mikrobusz/Transporter).