2018. november 22. | 11:00

A magyar párost vadkempinges éjszakájukon katonai ruhába öltözött, AK 47-essel felszerelt férfiak zavarták meg, majd a Thaiföldi határátkelőn is akadt gondja az overlandereknek.

Fordító: Hajdu Balázs

Evelin és Ferenc úgy döntött, autóval vág neki a Budapestről Szingapúrba vezető út megtételének. Ha érdekelnek a korábbi kalandzásaik, görgess a cikk aljára az előzményekért!

Evelin és Ferenc beszámolt a legújabb fejleményekről:

Ha saját járműveddel érkezel Laoszba, jó eséllyel Szingapúrból, vagy Malajziából (esetleg egészen Ausztráliából) tartasz Európába, vagy éppen a másik irányba haladsz.

Laosz környékén rengeteg előírásnak kell megfelelni, miszerint vannak olyan országok, ahol kötelező egy csomó papírmunka és vinned kell magaddal egy idegenvezetőt.

• Kína: utazás előtt rengeteg papírmunkát kell végezni, és az egész országon át veled kell utaznia egy idegenvezetőnek.
  • Vietnám: gyakorlatilag lehetetlen bejutni a saját járműveddel.
  • Kambodzsa: hosszú és bürokratikus folyamatot követően (el kell mennie a fővárosba és pecsétet kérni a Közlekedési Minisztériumtól) léphetsz be az ország területére.
  • Thaiföld: ahogy Kína esetén, itt is papírmunka előzi meg az utazást. A szabályokat azonban nem alkalmazzák következetesen – sosem lehet tudni, mikor ellenőriznek.
  • Mianmar: hallottam egy olyan pletykát, mely szerint megnyitották a Laosz-Mianmar közti határt. Ha ezen az országon akarsz keresztüljutni, engedélyek sora, illetve egy idegenvezető is szükséges.

Ahogy látod, bármerre is indulnánk, nem egyszerű elhagyni Laoszt.

A hivatalos laoszi törvények szerint, ebben az országban is szükség van idegenvezetőre. Ezt a szabályt azonban egyáltalán nem veszik figyelembe, így gond nélkül be tudtunk hajtani Kína irányából. Ez a folyamat azonban idővel nehezebbé válhat.

Nem tudom, mi állhat ezeknek a furcsa szabályoknak a hátterében. Egy biztos, nagyon megnehezíthetik az autóval utazók dolgát.

Az országba a Botan nevű határátkelőnél léptünk be, Kína északi része felől. Ahogy azt említettem, nem volt különösebb gond a határátlépéssel.

Egy 30 napos vízum körülbelül 30 dollárba kerül, ezen kívül regisztrálni kell az autót is. Ehhez ki kell tölteni egy nyomtatványt, és kifizetni 25 ezer laoszi kipet (ami 3 dollárnak felel meg!), és ezért adnak egy átmeneti import engedélyt. Nagyon fontos, hogy soha ne veszítsd el ezt a dokumentumot, mert fel kell mutatni, amikor elhagyod az országot. A határ kínai oldalán el tudod intézni a biztosítást, amit meg is tettünk, ám ez ráért volna Laoszban is.

A vízum és az import engedély is 30 napig érvényes, ami azonban a fővárosban, Vientánban könnyedén meghosszabbítható.

A legjobb idő a laoszi látogatásra

Mivel a saját járműveddel utazol, és a laoszi utak nem olyan jók, mint a környező országokban (itt nem Mianmarról beszélek), mindenképpen az esős évszakon kívül látogass el ebbe az országba. Ez különösen fontos akkor, ha letérsz a főbb turista útvonalakról.

Ennek megfelelően a legjobb időszak az október és késő április közti intervallum. Belefutottunk néhány záporba, de az időjárás főként száraz és forró volt.

Az első Laoszban töltött napunkon szerettük volna kipróbálni azt az utat, melyet az All You Can East csoportban ajánlottak. Rátaláltunk egy sárral teli földútra, és nagyon jól éreztük magunkat. Ha ezt az esős évszakban próbáltuk volna megtenni, lehetetlen vállalkozásnak bizonyult volna.

Laoszi látnivalók

A Chom Ong barlang környéki falvak

Mindegy melyik égtáj felől érkezel, valószínűleg ugyanazon az úton fogsz kikötni, mint a többi autós túrázó. Az országot átszelő fő útvonal a Luang Prabang-Vientán-Pakse útszakasz, amiről persze rengeteg érdekes kitérőt lehet tenni. Ha északi irányból érkezel, az első érdekes és izgalmas kitérő a Chom Ong barlang felé vezető szűk út lehet. A lehajtó koordinátái: 20.802351, 101.863075. A Google Maps csak műholdfelvételekről képes mutatni ezt az utat, úgyhogy a korábban is ajánlott Maps.me alkalmazás használatát javasoljuk.

A barlangba végül nem mentünk be, mivel senki nem volt ott. Nagyon helyes kis falvak vannak errefelé, az utak rizsföldeken és csodálatos dombokon vezetnek át, már ez is különleges élményt nyújt. Az ország tele van barlangokkal, úgyhogy lesz még lehetőségünk később is. Az emberek elég visszahúzódók errefelé, talán ritkán találkoznak külföldivel.

Nagyon késő délutáni időpontban érkeztünk erre az útszakaszra, így egy iskola udvarában vertünk tábort, az első faluban. A helyiek háromszor is odajöttek megnézni, kik vagyunk, így kértünk tőlük engedélyt, hogy maradhassunk éjszakára. Ha már erre jársz, érdemes egy kis kitérőt tenni, és Muang Xaynál visszatérni a főútra. Hidd el, nagyon megéri ez a 3-4 órás kerülő.

Luang Prabang

Innen egy fél nap alatt könnyedén megközelíthető Luang Prabang, ami az egyik legkiemelkedőbb turistalátványosság az országban. A gyarmati épületek, nagyszerű éttermek és kávézók, valamint az egyedülálló kilátás miatt is érdemes itt megállni pár nap erejéig. Mi három napot töltöttünk itt. Végigjártuk az éjszakai piacot, ettünk egy jót az Óvárosban, miközben a sátrunk napközben teljesen megszáradt az iskolaudvarban töltött párás reggelt követően.

Ha Luang Prabangban vagy, kihagyhatatlan a Kuang Si vízesés. Javasolt rögtön a reggel 8 órás nyitás után menni, hiszen így lesz esély a nagyobb tömeg előtt élvezni a helyet.

Számunkra a nap a vízesést követően vált igazán érdekessé. Vang Vieng felé tarottunk, ám ahelyett, hogy a kátyúkkal és kamionokkal teli 13-mas számú főút helyett az 1-es főutat választottuk, a Mekong-folyó mentén. Az 1-es szám ne tévesszen meg, ez egy nagyon keskeny útszakasz, melyet nagyobb járművek nem is használhatnak. Néhány helyen alig fértünk el a fák között, a legnagyobb sebesség 40 km/h, szóval ezt mind számításba kell venni ezen az úton. Nekem tetszett, bátran ajánlanám.

Vang Vieng

Ha csak nem vagy 20 éves, nem igazán fogod élvezni a környéket. Én mondjuk 30 évesen próbáltam ki a hírhedt vízikalandot, és nem vágytam ismétlésre. Vang Vieng ennél sokkal több lehetőséget tartogat a turisták számára.

A túrázóknak az Eco Lodge kempinget ajánlom. Ez a hely nem rég épült, nagyon tiszták a mosdók és a zuhanyzók. Az étterem kitűnő, a személyzet pedig rendkívül barátságos.

Amikor megérkeztünk, éppen egy spontán overlanding találkozóba csöppentünk. Miután körbeutaztad a fél világot, elkerülhetetlen, hogy találkozz olyanokkal, akikkel már korábban összefutottál. Öröm volt újra látni Joanna és Richardot Afrikából, illetve Clemencet és Pault az All You Can East részéről. Velük Georgiában találkoztunk a Tusheti Nemzeti Parkban, ami az utazásunk egyik fénypontja volt. Joanna és Richard is részt vett a Horizons Unlimited gyűlésen, Ulánbátorban. Nagyszerű este volt, jó volt hallgatni az utazós kalandokról szóló történeteket.

Érdemes körülnézni a környéken. Bérelj motort, és látogasd meg a barlangokat, illetve a környező falvakat a folyó túloldalán.

Vientán

Nem a főváros volt a kedvenc célpontom Laoszban. Először azt hittem, hogy csak veszünk némi élelmiszert, lecseréltetjük az olajat, és megyünk dél felé tovább. Később azonban volt lehetőségünk többet is megnézni a városból. Először 2011-ben jártam errefelé, a város pedig jelentős változásokon ment keresztül. Pezseg az éjszakai élet, rengeteg új épületet húztak fel.

Látogatásunkat azonban kényszer szülte, mivel problémáink akadtak a thaiföldi határátlépéssel egy héttel később. A thai hatóságok által okozott fejfájás ellenére mondhatom, hogy nagyon jól éreztük magunkat a városban. Találkoztunk Andyvel és Meerával, akik az ötszobás vientáni házukat cserélték el egy lakókamionra. Ők mutatták meg a legfontosabb látnivalókat és az éjszakai életet. Volt élő zene, és jó sör, ennél több nem is kell.

The Loop (A hurok)

Szerintem az elnevezés a Thakhekben található Travelers Lodge vendégházból származik, ahol a turisták motort bérelhetnek, és tehetnek egy hurkot a 13-mas, 12-es és 8-as utak körül.

A legjobb helyek errefelé:

• The Limestone erdő kilátója
  • The Konglor barlang és a folyón található vadkempinges hely
  • A Cool Pool
  • Nam Theum 2 víztározó
  • A 12-es út déli részéről nyíló kilátás

Az egyik utolsó vadkempinges éjszakánkat katonai ruhába öltözött, AK 47-essel felszerelt férfiak zavarták meg, akik elküldtek minket, ki tudja miért. Vitára sem idő, sem alkalom nem volt, főleg mert eléggé részegek voltak. Nagyon kedvesek, és udvariasak voltak, így éjfélkor másik hely után néztünk.

A sötétben végül egy erdei szállást találtunk. A forró, reggeli nap az arcunkba sütött, így kora reggel fel kellett ébrednünk. Nagyon meleg van Laoszban, így javasolt egy hordozható ventilátort magaddal vinni.

Átkelés Thaiföldre

Miután befejeztük a körutat, ideje volt Thaiföld felé vennünk az irányt. Legalábbis így gondoltuk, a thai határőrök azonban eltérő véleményen voltak. Hosszú küzdelem vette kezdetét, ám erről majd a következő bejegyzésben számolunk be.

Az írás november 12-én került publikálásra.