Cinquecento! – Fiat 500

Közzétéve:
2019-11-17, 17:25

A Fiat 500-as volt az olaszok legnépszerűbb kisautója, közel 4 millió darabot adtak el belőle az 1957-től 1975-ig tartó modellciklus során!

Manapság már a kisautók sem olyan kicsik, mint egykoron. A BMW által gyártott, ezredforduló utáni Mini például több, mint fél métert nőtt hosszban az eredeti angol változathoz képest, de gyakorlatilag minden dimenziójában másfélszer testesebbnek tűnik. A nagyobb motort, a tágasabb belsőt és a rengeteg elektronikát nem tudták (vagy lehet nem akarták) kevesebb négyzetméternyi területen kihozni. A bő 3,6 méteres hossz persze elveszik a gyakran 5 méter feletti autók által tarkított forgalomban, ma már nehéz elképzelni, hogy ennél érdemben kisebb négykerekű jármű is alkalmas a mindennapi közlekedésre. Pedig az olaszok egykori kedvence, a Fiat 500-as hossza még a 3 métert se érte el, és mégis közel 4 milliót adtak el belőle karrierje során!

Fiat Topolino

A Fiat első igazi népautója a Topolino („kisegér”) már a második világháború előtt, 1936-ban bemutatkozott, az orrmotoros, kissé csúnyácska kisautót egészen 1955-ig gyártották, és igencsak tisztességes 520 ezer darabot értékesítettek belőle. 1949-ben megújult változata mondható az ikonikus 500-as igazi elődjének, formája ekkor látványosan modernebb lett, és megjelentek a később is használt karosszériaváltozatok (kétajtós, nyitott tetős, kombi, furgon). Az olasz mérnökök azonban nehéznek találták a Topolinót, az orrmotoros konstrukció miatt nem is nagyon tudták rövidebbre tervezni, ezért elégedetlenek voltak. Aztán jött az isteni szikra Németországból: bemutatták a Bogarat.

Farmotor kéremszépen! Hát ez itt a megoldás! Praktikusabban elfér, nem kell bele kardántengely, hiszen a hátsó kerekeket hajtja majd úgyis. 1955-ben bemutatták a 600-ast, a nagytesót, ami már ezzel a konstrukcióval készült, és nagyban hasonlított a későbbi cinquecentóra. Vélhetően ezt is szerették volna az olaszok, de csupán két évig volt esélye a palettán, ugyanis 1957-ben bemutatták a következő évtizedek örökzöld slágerét, az 500-ast.

Fiat  500 Nouva

Dizájnját Dante Giacosa vetette papírra, gömbölyű formája olyannyira időtállónak bizonyult, hogy egyszer sem módosítottak rajta a modellciklus végéig, 1975-ig! Olcsónak és olcsón fenntarthatónak tervezték, amik különösen fontos szempontnak bizonyultak a háború utáni Olaszországban.  2,97 méteres hossza miatt kitűnően manőverezhető volt a kis utcákban, pörgős kéthengeres motorja ugyancsak 479 köbcentis volt, de már a 13 lóerős teljesítmény is ügyesen mozgatta a féltonnás autót. Az 1957-ben bemutatott 500-as (Nouva) jellegzetessége volt az elhúzható vászontető, illetve az „öngyilkos ajtók”: ezek hátul voltak zsanérozva, így a megszokottól ellenkező irányban nyíltak.

Fiat 500 Sport

1958-ban bemutatták a „Sport” változatot, ami erősebb motorral és kéttónusú fényezéssel rendelkezett. Persze teljesítmény címszó alatt itt sem szabad kolosszális értékre számítani, de a kb 30%-os növekedés már igencsak tisztességesnek tűnt: ezekben már 21 lóerőre volt képes a Cinquecento, sőt, padlógázon akár 105 km/h-val is tudott száguldani. Szerencsére könnyen fel lehetett ismerni a felpiszkált változatokat, ugyanis a kilincs vonalában egy jó tenyérnyi széles piros versenycsík virított. Jaj volt annak, aki egy ilyennel versenybe szállt.

Fiat 500 D

1960-ban leállították a Sport gyártását, helyette inkább az alapmodellt, a Nouvát vették kezelésbe: az „500 D” motorját 499 köbcentisre fúrták, amivel már 17 lóerőt tudott, ezt az egységet egészen 1973-ig forgalmazták. Külsőre szinte alig különbözik testvérétől, egyedüli jellegzetessége, hogy ezeknek már nem húzható teljesen hátra a vászontető, csak félútig. Kivéve a „transformable” kivitel, az pont olyan volt, mint a Nouva. Hát nem könnyű kiigazodni rajtuk. Az 500 D-t sokan csak Fiat Bambinának nevezték, ami bébit jelent.

Fiat 500 Giardiniera

Ugyanebben az évben debütált a Giardiniera, vagyis a csomagok szállítására is alkalmas kombi modell. A kéthengeres motort itt bebújtatták a raktér padlója alá, így egy síkfelület állt rendelkezésre a tulajdonosok számára. A tető itt egészen az autó végéig húzódik, nem ér véget az utasok mögött közvetlenül. Az 500-asok közül ezt gyártották a leghosszabb ideig, a Fiat 1960-tól 1968-ig, majd az Autobianchi 1970-től 1977-ig foglalkozott ezeknek a különös autóknak az elkészítésével majd értékesítésével. Összesen 327 ezer kombi változatot gyártottak, amibe beleszámolják a furgonokat is, ez csupán annyiban különbözött a Giardinettától, hogy lemezzel borították az ablaküvegek helyét hátul. Hogy hívják az olasz furgont? Furgoncino!

Fiat 500 F

1965-ben leváltották az 500 D-t, az 500 F-nél már nem öngyilkos, hanem elől zsanérozott ajtókat használtak. Ennek két oka is volt: egyrészt biztonsági megfontolásból, másrészt pedig sok férfi panaszkodott, hogy a korábbi modelleknél nem tudta nézni a hölgyek lábait ki és beszálláskor. Olaszországban komolyabban veszik az ilyet, mint holmi biztonsági előírásokat.

1973-ig gyártották, vele párhuzamosan futott a Lusso, vagyis a luxus kivitel, ami módosított lökhárítókkal rendelkezett, így 6 centiméterrel hosszabb volt a mezei példányoknál. Külsejét több helyen is krómmal díszítették, változtattak az emblémán, a felniken, műszerfalát pedig műanyagborítással vonták be. Az óracsoport szintén megváltozott, az ülések műbőrborítása pedig könnyen elárulja, hogy egy módosabb Cinquecentóról van szó.

Fiat 500 Lusso

Utolsó változata, az 500 R vagy Rinnovata 1971-ben debütált, ami azért volt érdekes, mert utódjának a 126-os Fiatnak már 1972-ben megindult a forgalmazása, onnantól párhuzamosan elérhető volt mindkét modell 1975-ig. Nyomatékosabb volt társainál, kényelmesebb, de szinte minden más téren puritánabb volt a többi 500-asnál. Bezzeg az Abarth 695 SS, na az már más tészta volt! Nagyjából 1000 darab készült belőle, amiből már csak kb. 150 példány létezik. A kis rakéta motorját felfúrták 689,5 köbcentire, kapott még egy Solex karburátort és módosított kipufogórendszert. A végeredmény 38 lóerő lett, ami nem tűnik soknak, de már ennyivel is képes volt 140-nel hasítani! Abból az 1000 darabból biztos nem törtek össze egyet se az olaszok…

Fiat 500

Közvetlen utódja, a 126-os Fiat hasonlóan jellegzetes karosszériával rendelkezett, de szépsége már közelébe se volt a híres Cinquecentónak. A keleti blokkban népszerű volt a Kispolszki, hiszen ugyanazok a szempontok érvényesültek gyártásakor, mint az összes népautó esetében, de nagyot veszített az amúgy egetverően magas „olasz faktorból”. 2007-ben, az eredeti 500-as bemutatásának 50. évfordulója alkalmából piacra dobták a modern megfelelőjét. Ugyan nem farmotoros, nem is hátsókerekes, formaterve azonban mégis kitűnően idézi az egykori slágermodellt. Megmaradtak a stílusjegyek, a méret is többé-kevésbé, viszont már mindenféle komfortberendezés is elérhető a Fiat üdvöskéjébe. Olaszországban és Európa számtalan országában népszerűsége kimagasló, well done Fiat, így kell múltidéző modern járművet gyártani!

Forrás:

További autós hírek

Gyalogátkelőhelyen gázolt el egy idős asszonyt egy negyvenöt éves Nógrád megyei nő. Mivel a baleset körülményei miatt elrendelt pályaalkalmassági vizsgán…

A HVG egyik olvasóját nem kicsi meglepetés érte ma. Egy kapuvári parkolóban, fizető övezetben hagyta autóját, miután parkolójegyet vett és…

Már a rendszámnál akadtak gondok a fejben: Alfagirl!??? Nyilván akár lehetett valami “izomagy reklám” megrendezett videó, amit sejtet a rendszám,…

Az Electrec szúrta ki, hogy nemrég nyilvánosságra hozták a Tesla egyik idén benyújtott szabadalmát, ami “A járművek és a napelemek…

Egy amerikai férfi driftelve próbált elhajtani egy arizonai benzinkútról tankolás után. A manőver közben elveszítette az uralmát a Ford Mustangja…

Kapcsolódó írások

1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
1962 Fiat 500 Giardiniera, piros, kombi, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. augusztus 11.
1960-ban a Fiat bemutatta a legendás 500-as talán legmeghökkentőbb változatát, a kombi „Giardiniera”-t. Az alig 3 méteres, 2 hengeres kisautó új szintre emelte az „egérkamion” fogalmát
Ikarus prototípusok 2. rész
2019. október 24.
Évszázados története során az Ikarus számos olyan busz tervével állt elő, melyek nem csak hazánkban, de világszerte is nagy sikereket értek el. De mi a helyzet a leselejtezett tanulmányokkal?
1962 Trojan 200 buborékautó, piros, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 05.
Az 1950-es években a Heinkel is megépítette saját mikroautóját, ami sokban hasonlított a kortárs Isettára. Az 1 hengeres kisautó licenszét többen is megvásárolták, köztük az angol Trojan Ltd. is