2020. december 25. | 07:33

Szinte hihetetlen, hogy honnan hová fejlődött a technológia az elmúlt évszázadban.

Kis híján ma is lóháton vagy lovasszekeren közlekedünk. Az autózás hajnalán sokan mertek volna fogadni a robbanómotorral hajtott masinák ellen: az első autók hangosak, büdösek és teljesen megbízhatatlanok voltak. Eleinte alig lehetett üzemanyaghoz jutni, a motor beindítása kész művészet volt, és ha be is indult az autó, nagyon hamar bekrepált. Ráadásul nem is voltak gyorsabbak a lovaknál, sőt.

Amikor aztán egyre gyorsabbakká váltak, az emberek félni kezdtek tőlük, mondván, hogy ami gyorsabb egy lovaskocsinál, az bizony halálos, mert a nagy sebesség miatt nincs elég levegő az ember számára. Szerencsére akadtak azért vállalkozó szellemű mérnökök, akik nem adták fel és hittek abban, hogy igenis van jövője ezeknek a füstös-bűzös és hangos „kordélyoknak”. Nekik köszönhetjük, hogy léteznek ma olyan autók, mint a Bugatti Veyron.

A történelem mindig is lenyűgözött engem, érdekes megfigyelni, hogy az ember honnan hová jutott el, és még érdekesebb belegondolni, vajon hová fejlődik még a jövőben. Ez igaz az autózásra is, hihetetlen, hogy alig több mint 120 év alatt a lovaskocsikból minden luxust kielégítő, gyors és biztonságos autók lettek. Lássuk hát, honnan indultak a ma ismert autógyártók, a cikksorozat első részében az első tizenötöt mutatom be.

Mercedes (1886)

Minden elkezdődött egyszer, kellett lennie egy legelső autónak is. Ez a bizonyos legelső autó pedig Karl Benz gépezete volt, amit 1885-ben épített, majd 1886-ban prezentált a nagyvilág számára. Ezt a háromkerekű járgányt egy 0,75 lóerős, 954 köbcentis motorocska mozgatta, a lovaskocsiknál jóval lassabban. Az úttörő férfi szó szerint megváltoztatta a világot.

Peugeot (1891)

A Peugeot egyike volt azon vállalatoknak (manufaktúrának), amelyek már jóval az autók megjelenése előtt léteztek. A franciák asztali só- és borsszórókat készítettek eleinte, majd kerékpárok gyártásával is foglalkoztak. Az első autójuk egy négykerekű, hátsókerék-hajtású jármű volt. A kereslet akkora volt, hogy 1900-ra már évi 500 (!) kézzel összeszerelt autót gyártottak.

Ford (1886)

Természetesen a híres amerikai autógyártó, a Ford is ott volt a legelsők között. Henry Ford első autója csupán egy kísérleti jármű volt, nem készült belőle több. De arra tökéletes volt, hogy az iparmágnás kedvet kapjon az autógyártáshoz, és megalapítsa a Ford Motor Companyt (1903), majd elkészítse első sorozatgyártású autóját, a végül 670-es darabszámban legyártott Ford Model A-t.

Renault (1898)

A Renault-testvérek (Louis, Marcel, Fernand) által alapított vállalkozás is nagyon korán bekapcsolódott az autóiparba. A Renault Voiturette 1CV nevű első autójuk pedig képes volt elérni akár a 30 km/órás sebességet is, pedig csupán egy 1 lóerős erőforrással rendelkezett. Képzelhetjük, milyen menetteljesítményeket produkálhatott a modell frissített, már 5 lóerős motorral szerelt változata néhány évvel később.

Fiat (1899)

Az olaszoknak is hamar megjött a kedvük beszállni az autógyártásba, első autójuk a Fiat 4HP 1900-ban készült el, a gyártási darabszám pedig abban az évben mindössze 24 jármű volt. A vállalat azonban nagyon gyorsan fejlődött, 1908-ra már évi 5000 autót gyártottak.

Opel (1899)

Adam Opel 1862-ben alapította vállalkozását, eleinte varrógépek gyártásával foglalkozott, majd 1886-tól kerékpárokat is készített. Ugyan az alapító 1895-ben elhunyt, de özvegye és öt fia továbbvitte a céget, sőt, négy évvel később bemutatták az első autójukat, amelyet egy 3,5 lóerős, egyhengeres motor hajtott. A járgányt a vásárlók kérhették akár két- vagy négyüléses kivitelben is.

Cadillac (1902)

A Henry M. Leland által alapított autókészítő vállalkozás nem cáfolta meg a ma is élő amerikai sztereotípiákat: már az első autójuk (Model A) is nagy motorral és nagy teljesítménnyel készült. Az 1609 köbcentis erőforrás vaskos 10 lóerőt tudott, ami akkoriban kiemelkedő teljesítmény volt.

Rolls-Royce (1904)

A mérnök Henry Royce éppen csak megépítette első autóját, amikor szerencséjére találkozott a gazdag arisztokrata Charles Rollsszal. A tehetős úriembernek annyira megtetszett a jármű, hogy azt mondta a készítőnek, az összes legyártott autót megveszi, amennyiben az ő neve is rajta van az emblémán. A legenda szerint így kezdődött a közös üzleti vállalkozásuk, és így indult útjára a patinás brit márka.

Laurin & Klement / Škoda (1905)

A Škoda autógyár Laurin & Klement névvel indult hódító útjára. Eleinte kerékpárokat (1895), majd motorkerékpárokat (1899) készítettek, hogy aztán 1905-ben átpártoljanak az autóiparhoz. Első autójukat, a Voiturette A-t egy 1005 köbcentis motor hajtotta, amely 7 lóerős teljesítményre volt képes.

Lancia (1907)

Vincenzo Lancia 1906-ban alapította vállalkozását, amely eleinte csak versenyautókat készített. Nos igen, az autóversenyzés szinte egyidős az autózással, nagyon hamar megjelent az igény arra, hogy egymásnak eresszék a készítők a portékáikat a versenypályán is. Az emberi természet már csak ilyen. De nem indult könnyen az olasz gyártó története, az első autó, az összes szerszám és maga a műhely is tűzvész martalékává vált az első évben.

Audi (1910)

August Horch 1910-ben alapította második autóipari vállalkozását (az elsőből kigolyózták) Audi Automobilwerke GmbH Zwickau néven. Tekintve, hogy negyed évszázaddal később vagyunk, mint az első autó (Mercedes) megjelenése, az Audi járműve (Type A) már egészen autószerűnek tűnik, legalábbis nem lovaskocsira asszociál egyből az ember, amikor ránéz.

Alfa Romeo (1910)

A vállalkozás neve eleinte ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) volt, csak 1918-ban változtatták Alfa Romeóra, miután Nicola Romeo három évvel korábban megvásárolta azt. Első autójukat egy 4,1 literes motor hajtotta, teljesítménye pedig tekintélyes 24 lóerő volt.

Chevrolet (1913)

Annak ellenére, hogy Louis Chevrolet már 1911-ben megalapította gyárát, az első autóját (Chevrolet Type C) csak az 1913-as New York-i Autószalonon mutatta be. A jármű jó drága volt a konkurenciához mérten, ami nem csoda, hiszen egy kifinomult, hathengeres motor volt benne, amely erejét egy háromsebességes váltón keresztül juttatta el a kerekekhez. Hogy versenyképes legyen, hamarosan egy kisebb, 4 hengeres erőforrást is kínáltak hozzá.

Aston Martin (1915)

A britek első autóját Coal Scuttle-nek, azaz széntartónak nevezték formája miatt. A gyárnak nem kedvezett az első világháború, nem ment az üzlet, a kevéske első autók közül egyik sem maradt fenn mára. 1921-ben álltak ismét készen az autógyártásra, a háború utáni első modelljükből (ez látható a képen) 69 darabot sikerült értékesíteni. Majd csődbe mentek, és mint tudjuk, nem először a történelem során.

Mitsubishi (1917)

A japán Mitsubishit 1870-ben alapították, igaz, akkor még nem foglalkoztak autók gyártásával, csak csomagszállítással. Első autójukat (Model A) a Fiat Tipo 3-as alapján készítették el. Utastere 7 személy számára nyújtott helyet, orrában pedig egy 35 lóerő leadására képes 4 hengeren erőforrás volt, amellyel akár a szédítő 100 km/órás sebességet is elérhette.